Efektivita vyučovací jednotky a. Specifické didaktické formy Efektivita vyučovací jednotky a Specifické didaktické formy ve vyučovací jednotce Jaroslava Cacková
Efektivita vyučovací jednotky = Úroveň výsledků, kterých dosáhneme při plnění cílů a úkolů v tělesné výchově Kritéria: Úroveň splnění cíle VJ Struktura VJ z hlediska psychického a fyzického zatížení Využití času Účinnost funkční odezvy zvolených podnětů Splnění cíle VJ: Dán RVP ! Věk, pohlaví, počet žáků, frekvenci VJ, materiální vybavení
Zatížení ve VJ: Psychické zatížení Fyzické zatížení
Psychické zatížení 1. Úvodní část: 2. Hlavní část: 3. Závěrečná část: Emočně motivační podněty – motivace 2. Hlavní část: Kognitivní fáze – nové dovednosti Socializační podněty – učení spolupráce Volní zatížení – překonání únavy 3. Závěrečná část: Emočně motivační podněty – pochvala, zhodnocení
Fyzické zatížení 1. Úvodní část: 2. Hlavní část: 3. Závěrečná část: rozvoj obratnosti ( aerobně anaerobní alaktátová zóna : SF 120-130 t/min) 2. Hlavní část: rozvoj rychlosti ( anaerobní laktátová zóna : SF až 160 t/min) rozvoj síly – dynamická ( anaerobní alaktátová zóna: SF 150-190 t/min) - všeobecná ( anaerobní laktátová zóna: SF 140-170 t/min) rozvoj vytrvalosti (aerobní zóna : SF 120-140 t/min) 3. Závěrečná část: relaxace, uklidnění
Využití vyučovacího času Metoda CHRONOMETRÁŽE 3 měřené hodnoty: 1. Aktivní cvičební čas žáka – čistý čas PA 2. Pedagogicky využitý čas – příprava nářadí, přesuny, pozorování cvičících spolužáků, pokyny učitele 3. Ztrátový čas – dopočítáváme do 100 % času VJ = 100% t – ( aktivní cvičební čas + pedagogicky využitý čas) Časově využitá hodina: Aktivní cvičení alespoň 20-40 % času Ztrátový čas < 20%
Klasifikace efektivity (ze 45 min.) < 14 min. = nevyhovující 14 – 17 min. = průměrná nad 17 min. = žádoucí nad 22 min. = výborná
Fyziologická účinnost vyučovací jednotky Ubývá pohybu => nutnost fyziologicky účinných VJ Metody zjišťování: 1. Laboratoř: metoda zjišťování kalorického výdeje 2. Praxe: odhad energetického výdeje (ideál během 45 min=240 kcal) 3. Nejpoužívanější: metoda hodnocení známek únavy (barva kůže, pocení, dýchání, koordinace, pozornost) 4. Nejpřesnější: sledování změn SF (Ideální hodnota: během 45 min= 140 t/min + několik vrcholů během VJ okolo 160 t/min)
Známky únavy Příznaky Nedostatečné Zatížení Přiměřené zatížení Velké zatížení Barva kůže zčervenání značné zčervenání zblednutí (promodrání) Pocení malé větší nad pasem velké i pod pasem Dýchání zrychlené, pravidelné rychlé i ústy ústy nepravidelné Pohyby správné i na konci na konci menší nesprávnosti nekoordinované Vnímání bez chyb Nesprávnosti reaguje jen na hlasité projevy Subjektivní potíže bez únava, bolesti dolních končetin únava, bolesti hlavy, vrhnutí, závrať
Specifické didaktické formy ve VJ Zvyšují efektivitu vyučování, eliminují časové ztráty Doplňková cvičení - zvyšují efektivitu, snižují prostoje Variabilní provoz - zdokonalení pohybových dovedností Kruhový trénink - rozvoj pohybových schopností
Doplňková cvičení Cíl: Charakteristika: ↑ efektivity, ↓ prostojů Využití „čekacího“ času Zvýšení účinnosti učebního procesu Charakteristika: jednoduchá a známá nenáročná na pozornost nevyžadující dopomoc neovlivňující bezpečnost cvičení na dalších stanovištích emocionálně méně náročná Nezvyšující hlučnost
Charakter a cíle doplňkových cvičení Relaxační, kompenzační, protahovací, posilovací, průprava pro hlavní cvičení Zařazení: ve 2. a zejména 3. fázi motorického učení Cíle: Samostatnost žáků Rozvoj pohyblivosti, rovnováhy, rytmiky … Zapojení žáků do kontrolní činnosti Zdokonalení jednoduchých tělovýchovných činností Učit samostatnosti výběru cviků v dané PA Použití průpravných cvičení pro lepší zvládnutí hlavního Vést k PA i v časových prostojích Vytvářet variabilní podmínky Aktivní odpočinek žáků Zpestřit hlavní část VJ
Variabilní provoz = cvičení na stanovištích Rychlé střídání stanovišť a tělesných cvičení Cvičení: nejčastěji 30-60 s (max.120s) Ve 2. pol. Hlavní části VJ (25.-40. min) Stanoviště: 6-10 (dle počtu žáků, prostoru, materiálu) Cíl: zdokonalování pohybových dovedností ve ztížených a proměnlivých podmínkách Charakteristika cvičení: Zvládnutá Samostatná Všichni cvičí Materiální vybavení
Doporučení a řízení variabilního provozu Střídavě zatěžovat různé svalové skupiny Vymezením počtu opakování (zátěže) Zařazovat průpravná cvičení Vymezením času ( stanoviště + přechod) 20-120s Střídat náročná a méně náročná cvičení Vymezení času i počtu opakování (čas + zátěž) Střídat složitější cvičení s jednoduššími
Kruhový trénink Uspořádání do kruhu 6-10 stanovišť Zařazujeme do 20. – 30. min. Celkový čas 10-15 min. Zařazovat v pravidelných blocích Cíl: Rozvoj úrovně kondičních schopností
Formy řízení 30 s- aktivita 1. určení času na 1 stanovišti (nejjednodušší organizace) 30 s- aktivita 30-60 s – pauza (protažení, kompenzace, přechod) 2. stanovení počtu opakování na 1 stanovišti 3. určení času a počtu opakování
Charakter a zásady cvičení Jednoduchá a známá Zapojení různých svalových skupin Zvládnutá žáky po technické stránce Střídání tělesných cvičení Umožňují co nejlépe určit vliv na organismus Střídání zatížení a relaxace Umožňují dávkovat zatížení Střídání úrovně zatížení Jednoznačně určená Nevyžadující záchranu ani dopomoc Umožňující využívat nářadí a náčiní
Cíle: Dosáhnout vysokého zatížení žáků Rozvoj kondičních schopností Lepší využití času Předpoklady pro účinnější zátěž Rychlá orientace v proměnlivých podmínkách Rozvoj samostatnosti žáků Dosáhnout vysokého zatížení žáků Rozvoj vědomostí žáků o kondiční přípravě Navykat žáky na kontrolu zatížení měřením SF a na evidenci výsledků Zpestření didaktické formy
Použité zdroje: Vilímová, V. (2009). Didaktika tělesné výchovy. (2. vydání). Brno: Masarykova univerzita v Brně. Fialová, L. (2010). Aktuální forma didaktiky: Školní tělesná výchova. Praha: Karolinum. Vyučovací jednotka. (2013). Www.is.muni.cz [online]. Přístup dne 18.09.2013, z https://is.muni.cz/auth/elearning/warp.pl?fakulta=1451;obdobi=5883;studium=665748;predmet=758306;furl=%2Fauth%2Fel%2F1451%2Fpodzim 2013%2Fnp2004%2Findex.qwarp;so=nx;qurl=%2Fel%2F1451%2Fpodzim2013%2Fnp2004%2Findex.qwarp;prejit=2952625.
Děkuji za pozornost