NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ELEKTRONIKA Usměrňovače – filtrace napětí. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Advertisements

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Nepřímé měření kapacity střídavým proudem proudem Téma:OB21-OP-EL-ELKM-OTR-M
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně AUTOR: Ing. Oldřich Vavříček NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Základy elektrotechniky.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně AUTOR: Ing. Oldřich Vavříček NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Základy elektrotechniky.
URČENÍ ROVNICE LINEÁRNÍ FUNKCE Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Hana Kuříková Název: VY_32_INOVACE_02_B_9_Určení rovnice lineární.
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_3 Měření proudu a napětí Šablona číslo: IXSada číslo: 1Pořadové číslo DUM:3 Autor:Mgr. Milan Žižka Název školyZákladní škola Jičín,
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Mgr. Petr Tomek Datum/období: podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Šablona klíčové aktivityIII/2 SadaMatematika 6 NázevDesetinná čísla_8.
Indukce a indukčnost.
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Elektronické součástky a obvody
Zpětná vazba v zesilovačích 2
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ŠKOLA: Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna,
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Elektrické měřící přístroje
Elektrické měřící přístroje
NEROVNOMĚRNÝ POHYB 2 Název školy
Lineární funkce - příklady
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Elektronické součástky a obvody
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Lineární rovnice a nerovnice III.
Základy elektrotechniky Výkony ve střídavém obvodu
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Nácvik řešení rezistorové sítě
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_05_F9_Hanak TÉMA: Střídavý proud
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Elektronické součástky a obvody
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
TÉMA: Počítačové systémy
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
TÉMA: Počítačové systémy
Fázorové diagramy v obvodech střídavého proudu
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Finanční matematika 4. (finanční gramotnost) Složené úrokování
NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_06_F9_Hanak TÉMA: Střídavý proud
Paralelní a sériový obvod
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Matematika Operace s vektory
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Jaroslav Bartl Číslo
Měření elektrického proudu
Autor: Mgr. Pavla Jeníková Název projektu: Moderní škola
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název projektu: Podpora výuky v technických oborech
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity
Fázorové diagramy v obvodech střídavého proudu
Důlní požáry a chemismus výbušniny
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Pro žáky naší školy více – Na míru píšeme učebnice VY_32_INOVACE_VJ29 Excel – funkce Počet období.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Fázorové diagramy v obvodech střídavého proudu
Digitální učební materiál
* Funkce Matematika – 9. ročník *.
Resonanční jevy na mechanických a elektrických systémech
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Lineární funkce a její vlastnosti
SLOŽENÝ OBVOD STŘÍDAVÉHO PROUDU.
Zapojování rezistorů SÉRIOVÉ PARALELNÍ ELEKTRICKÝ PROUD STEJNÝ
MATEMATIKA Kvadratická funkce Příklady.
Transkript prezentace:

NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně AUTOR: Ing. Oldřich Vavříček NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Základy elektrotechniky ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/34.0458

Ověření teoretických výpočtů měřením - sériový obvod RLC Střídavý proud Ověření teoretických výpočtů měřením - sériový obvod RLC

𝑋 𝐶 = 1 2.𝜋.𝑓.𝐶 𝑋 𝐿 =2.𝜋.𝑓.𝐿 𝑍= 𝑅 2 + (𝑋 𝐿 − 𝑋 𝐶 ) 2 Teoretický úvod V daném obvodu máme ověřit, jak se blíží teoretické výpočty hodnotám na skutečných součástkách. Pro výpočet si zapojíme rezistor s hodnotou 3 K, cívku s indukčností 1 H a kondenzátor s hodnotou 100 nF, napětí zdroje nastavíme na hodnotu 3 V. Frekvenci zdroje budeme měnit v rozsahu 50 až 5 000 Hz a sledujeme závislost impedance daného obvodu na frekvenci Pro zjištění uvedených veličin použijeme následující vztahy: 𝑈 𝑅 =𝐼.𝑅 𝑈 𝐿 = 𝑋 𝐿 .𝐼 𝑈 𝐶 = 𝑋 𝐶 .𝐼 𝐼= 𝑈 𝑍 𝑋 𝐶 = 1 2.𝜋.𝑓.𝐶 𝑋 𝐿 =2.𝜋.𝑓.𝐿 𝑍= 𝑅 2 + (𝑋 𝐿 − 𝑋 𝐶 ) 2 Výsledky sestavíme do tabulky a porovnáme vypočtené hodnoty s naměřenými na skutečném obvodu a sestrojíme graf, ve kterém vidíme, jak se mění charakter obvodu od kapacitního do indukčního, přičemž hranici mezi nimi je bod, kdy je obvod v rezonanci.

Tabulka vypočtených hodnot

Graf z vypočtených hodnot

Z grafu vidíme, že impedance v sériovém obvodu v nižších frekvencích klesá do nejmenší hodnoty, kdy je obvod v rezonanci a pak opět roste. V případě, že bychom sestrojili graf, ve kterém bychom sledovali, jak se mění proud v závislosti na frekvenci, byl by maximální proud při rezonanční frekvenci. Zadání úlohy Proveďte měření na sériovém obvodu RLC podle zadaných parametrů a porovnejte teoretické předpoklady a naměřené veličiny. Nejprve vypočítejte potřebné parametry tohoto obvodu - UR, UL, UC , Z, Y, a I při zadaných hodnotách. Pak sestavte do tabulky hodnoty impedance a frekvence, aby bylo možno provést závislost Z = f(f), sestrojte graf této závislosti. Tuto teoretickou část měření proveďte v programu EXCEL. Hodnoty frekvence volte v rozsahu 50 - 5000 Hz. Pak zapojte obvod podle schématu a zkontrolujte vypočítané a naměřené veličiny UR, UL, UC při frekvenci 400 Hz a napětí 0,8 V. Při těchto parametrech proveďte měření na měřící soupravě RC2000. V další části měření zapojte sériový RLC obvod tak, že jeho hodnoty budou : R = 300 ohm, L = 1 henry, C = 10 mikrofarad, napětí 0,8 V a frekvence 40 Hz. Proměřte na soupravě RC a výsledky vysvětlete. Protokol o měření doplňte o potřebné tabulky a grafické výstupy.

ANOTACE Materiál lze použít pro výuku obvodů střídavého proudu - sériové spojení rezistoru, cívky a kondenzátoru. V této úloze si žáci prakticky ověří chování daného obvodu při změně frekvence. Nejdříve si žáci sestaví do tabulky teoretické výpočty, do které zobrazí požadované veličiny, které jsou vypočteny pro ideální součástky. Vypočtené výsledky ověří prakticky měřením na skutečném obvodu a porovnají s teoretickými výpočty. Celý průběh měření zpracují v protokolu o měření. Potřebné veličiny si žáci zjistí na měřící soupravě RCDidactic, výpočty v programu Microsoft Excel. Žáci pracují na tomto úkolu v týmu. Předpokládaný čas 90 min. CITACE ANTONÍN BLAHOVEC. Elektrotechnika 2: Pro SOŠ a SOU Podnázev. Praha: Informatorium., 2010. ISBN 978-80-7333-043-9. RCDidactic. Http://www.rcdidactic.cz/cz/ [online]. 2007 [cit. 2012-09-25]. Dostupné z: http://www.rcdidactic.cz/cz/