Důlní požáry a chemismus výbušniny

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Interiérové krby s biolihovým palivem
Advertisements

BACKDRAFT FLASHOVER ROLLOVER
Hasiva klasická a moderní Název opory –Úvod do studia
Druhý – učebního oboru „Karosář“
Dynamika požáru mjr. Ing. Pavel Bér vedoucí pracoviště IZS a služeb
Přeprava nebezpečného zboží
Aktivita č.5: Tajemství chemie
ZÁKLADY CHEMIE v požární ochraně
Teorie hašení – Hasební látky
Vyučující: Ing. Petra Jeřábková
Redoxní děje = oxidačně redukční
Faktory ovlivňující průběh chem. reakce
Bezpečnost chemických výrob N111001
Označování chemických látek
Nebezpečné vlastnosti látek
Výbuch, detonace, deflagrace
Tepelné motory.
Podstata hoření Zahřejeme-li úhel -> rozžhavení pevné látky -> stykem se vzduchem shoří PLAMEN= OHEŇ= lidmi řízené hoření, ohraničené určitým prostorem.
Anotace Prezentace určená k opakování a procvičování učiva o ohni
HOŘENÍ HAŠENÍ RZ
I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í
I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í
Bezpečné použití elektrických zařízení
Čtyřdobý vznětový motor – konstrukce, popis činnosti
IDEÁLNÍ PLYN Rozměry molekul IP jsou ve srovnání s jejich střední vzdáleností od sebe zanedbatelné. Molekuly IP na sebe vzájemně silově nepůsobí mimo vzájemné.
Nebezpečné látky Zápalné látky Ing. Veronika Sadovská.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
NEBEZPEČNÉ LÁTKY NÁZEV OPORY – POŽÁRNĚ TECHNICKÉ PARAMETRY HOŘLAVÉ A VÝBUŠNÉ LÁTKY JOSEF NAVRÁTIL Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Parametry požáru I. část Požár a jeho rozvoj. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Ch_020_Hoření Ch_020_Chemické reakce_Hoření Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační.
Prvky a směsi Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_11_Kyslík Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení.
Voda a vzduch 2. VZDUCH RZ Důležitý k dýchání Důležitý k dýchání Směs: Směs: Kyslík 21 % Kyslík 21 % Dusík 78 % Dusík 78 % Ostatní plyny 1.
Oheň. Plamen - světelné efekty doprovázející hoření Svítivý plamen - tvoří se při nedostatečném přívodu kyslíku a nedochází k úplnému spálení látek v.
 Hoření - chemický děj - vzniká teplo, světlo a látky odlišných vlastností, než má hořící látka - zpravidla se projevuje plamenem (sloupec hořících,
Dobrý sluha, ale zlý pán Chemie – 8. ročník Autor: Mgr. Jitka Pospíšilová.
Ch_040_Ethery Ch_040_Deriváty uhlovodíků_Ethery Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 4. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
Důlní elektrické přístroje
Důlní elektrické přístroje
Ražba důlních děl pomocí trhací práce
Důlní požáry a chemismus výbušniny
Vytápění Paliva.
Ražba důlních děl pomocí trhací práce
VY_32_INOVACE_Racek_ Kyslik
VY_32_INOVACE_Racek_ Zmeny
Energetické suroviny - palivo
změny veličin v průběhu požáru ovlivnění průběhu požáru flashover
Důlní požáry a chemismus výbušniny
VY_32_INOVACE_Racek_ Systemy
Ražba důlních děl pomocí trhací práce
Střední průmyslová škola a Střední odborné učiliště Uničov, Školní 164
Důlní požáry a chemismus výbušniny
Důlní požáry a chemismus výbušniny
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
VY_32_INOVACE_Racek_ Priklady3
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Důlní elektrické přístroje
VY_32_INOVACE_Racek_ Zmeny_priklady
Důlní požáry a chemismus výbušniny
Důlní požáry a chemismus výbušniny
Důlní elektrické přístroje
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Důlní požáry a chemismus výbušniny
Důlní požáry a chemismus výbušniny
Ražba důlních děl pomocí trhací práce
ADIABATICKÝ DĚJ S IDEÁLNÍM PLYNEM.
Rozvoj čtenářské a digitální gramotnosti ve výuce chemie
Spalovací motory čtyřdobé (mění tepelnou energii na mechanickou)
Transkript prezentace:

Důlní požáry a chemismus výbušniny VY_32_INOVACE_Racek_ 01-2-12-Podmínky hoření Autor: Mgr. Ing. Ladislav Ráček Tento výukový materiál byl zpracován v rámci projektu EU peníze středním školám - OP VK 1.5. CZ.1.07/1.5.00/34.0195 – Individualizace a inovace výuky

Anotace V tomto materiálu provedeme rozdělení hořlavin podle různých hledisek a také obecné podmínky pro vznik požáru v dole.

PODMÍNKY NUTNÉ PRO VZNIK POŽÁRU V DOLE Vznik požáru je možný jen při současné existenci tří podmínek: Paliva, které požár živí Iniciace, která požár vyvolá Kyslíku, který je podmínkou hoření – oxidace

ROZDĚLENÍ HOŘLAVIN Hořlaviny dělíme: Podle vzplanutí Podle hořlavosti Podle vznětlivosti Podle výbušnosti u závěrů a jejich spár Podle vznětlivosti a výbušnosti

OBECNÉ DĚLENÍ HOŘLAVIN Hořlavé – po dosažení bodu vznětu na vzduchu, bez přívodu tepla pak hoří dále Těžce vznětlivé – mohou být zapáleny, ale po odstranění zapáleného zdroje dále nehoří Nehořlavé – nejsou na vzduchu vznětlivé

OZNAČENÍ NEBEZPEČÍ POŽÁRU JE DÁNO Bodem vzplanutí - kapaliny Bodem zápalnosti - kapaliny Bodem vznětu (samovznícení) – kapaliny a pevné látky Mezemi výbušnosti (spodní a horní hranice) – plyny a páry

Bod vzplanutí je ta teplota, při níž páry vyvinuté zahřátou látkou dosáhnou své spodní meze výbušnosti. Bod zápalnosti je nejnižší teplota, při níž ve vyvinuté páře po přiblížení plamene a zapálení dále samy hoří. Bod vznětu je nejnižší teplota, při níž se hořlavá látka ve směsi se vzduchem při tlaku 0,1 MPa vznítí. Meze výbušnosti je to spodní a horní mezní koncentrace hořlavých plynů a par ve směsi se vzduchem, v jejichž rozmezí se může plynovzdušná směs vznítit. Mimo tuto oblast není vznícení možné. Udává se v objemových procentech.

POUŽITÁ LITERATURA KOLASA, Karel. Důlní požáry – jejich vznik – rozpoznání a hašení. 1. vydání. Ostrava: ES VŠB Ostrava, 1976