RENESANCE
* v Itálii ve 14. st., odtud se postupně šířila do dalších evropských zemí hlásila se k antickému umění - název slohu znamená „znovuzrození“ = znovuzrození antiky v popředí stojí pozemský život člověka (gotika – v popředí víra a život věčný) x i tak velké množství děl s náboženskou tematikou u nás se renesance začala projevovat po roce 1490, ve stavitelství kolem pol. 16. st.
ZNAKY
pilíře a sloupy, vodorovné překlady - systém stavebních prvků převzatých z antické architektury
otevřené arkády
omítané zdivo zdobené sgrafitem
členité, složitě vykrajované štíty zakončené volutami a plastickými prvky (koule, šišky, vázy…) zámek Litomyšl
DALŠÍ ZNAKY RENESANČNÍ ARCHITEKTURY stavby jsou spíše nižší, pravoúhlé, rozkládají se spíše do šířky – působí, jako by spočívaly bezpečněji na zemi x gotické stavby plošší klenby a nižší rovné stropy – dřevěné trámové, kazetové (často malované)
STAVBY
zámky Horšovský Týn
Nelahozeves
Schwarzenberský palác v Praze šlechtické paláce Schwarzenberský palác v Praze
letohrádky a venkovské vily letohrádek královny Anny na Pražském hradě
měšťanské domy náměstí v Telči
MALÍŘSTVÍ častější zpracování světských námětů užití perspektivy znalost proporcí lidského těla → realismus „objevení“ přírody – součástí obrazů i krajina častým námětem portréty umělec již není považován za řemeslníka objevuje se systém tzv. mecenášství – podpora umělců šlechtici či představiteli církve
Sandro Boticelli – Zrození Venuše
Leonardo da Vinci Dáma s hranostajem Mona Lisa
Raffael Santi – Sixtinská madona
Tizian – Venuše urbinská
Michelangelo Buonarotti – Stvoření Adama (freska v Sixtinské kapli ve Vatikánu)
Albrecht Dürer – Vlastní podobizna v kožichu
Lucas Cranach starší – Martin Luther
Hans Holbein mladší – Jindřich VIII. ve věku 49 let
SOCHAŘSTVÍ také velký důraz na anatomickou přesnost lidských postav jezdecké pomníky portréty volné sochy monumentální náhrobní památníky
Michelangelo Buonarotti David Pieta
POUŽITÉ ZDROJE ČORNEJ, Petr a kol. Dějepis pro střední odborné školy. Praha: SPN, 2006, ISBN 80-7235-194-X. RICHENZA. Wikimedia Commons [online]. [cit. 9.1.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Tel%C4%8D_022.jpg?uselang=cs GOOGLE ART PROJECT. Wikipedia [online]. [cit. 9.1.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Sandro_Botticelli_-_La_nascita_di_Venere_-_Google_Art_Project_-_edited.jpg ZÖLLNER, Frank. Wikipedia [online]. [cit. 9.1.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Lady_with_an_Ermine.jpg AUTOR NEUVEDEN. Wikipedia [online]. [cit. 9.1.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Mona_Lisa,_by_Leonardo_da_Vinci,_from_C2RMF_retouched.jpg BUG, Hans. Wikipedia [online]. [cit. 9.1.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Raffael6.jpg THE YORCK PROJECT. Wikimedia Commons [online]. [cit. 9.1.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Tizian_102.jpg?uselang=cs TITIMASTER. Wikimedia Commons [online]. [cit. 9.1.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:God2-Sistine_Chapel.png?uselang=cs CYBERSHOT800I. Wikipedia [online]. [cit. 9.1.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Duerer01.jpg AUTOR NEUVEDEN. Wikipedia [online]. [cit. 9.1.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Luther46c.jpg THE YORCK PROJECT. Wikipedia [online]. [cit. 9.1.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Hans_Holbein_d._J._074.jpg HEIL, Rico. Wikimedia Commons [online]. [cit. 9.1.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:David_von_Michelangelo.jpg?uselang=cs TRAYKOV, Stanislav. Wikimedia Commons [online]. [cit. 9.1.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Pieta_de_Michelangelo_-_Vaticano.jpg?uselang=cs ostatní obrazový materiál pochází z archivu autorky