Kolonialismus 19. století

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Od sjednocení Německa k první světové válce
Advertisements

Kolonizace v 19. a počátku 20. Století.
Mezinárodní situace na přelomu 19. a 20. století
Americká revoluce a občanská válka
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Svět ve 2. polovině 19. století kolonialismus
Svět v 60. letech Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Vývoj politické mapy světa
VY_52_INOVACE_Z.9.36-hospodářské organizace ve světě-prezentace
Evropský kolonialismus
Proč si myslíte, že byla Anglie takto označována?
MEZINÁRODNÍ VZTAHY PŘED 1. SVĚTOVOU VÁLKOU
ZAHRANIČNÍ OBCHOD Lucka Vrzalová, OB.
REGION ZÁPADNÍ EVROPA.
Cesta k 1. světové válce 1. část
Kolonialismus.
Evropská integrace Poválečný vývoj v Evropě
Stupeň rozvoje států světa
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Porážka fašismu a důsledky 2. světové války
EVROPA Martin VRZALA.
VY_32_INOVACE_2D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Autor: Mgr.Martin Šimek, Masarykova ZŠ Plzeň
IMPERIALISMUS KOLONIALISMUS
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_DEJ317 Jméno autora:Mgr. Karel Šonka Třída/ročník3. ročník.
Anotace Prezentace, která se zabývá základními charakteristikou Ameriky Autor Mgr. Petra Vavrušková Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci dokáží vyjmenovat.
Francie po 30leté válce Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Mezinárodní vztahy v předvečer 1. světové války
VELKÁ BRITÁNIE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Nástin hospodářských problémů Čínské lidové republiky a rozvojových zemí od druhé světové války do roku 1990.
Cesta k první světové válce
Velká francouzská revoluce
Autor: Mgr. Veronika Košťálová Název materiálu: VY_32_INOVACE_7_DEJEPIS_10 Viktoriánská Anglie Téma sady: Dějepis Obor, ročník: Ekonomické lyceum 3. ročník,
V IKTORIÁNSKÁ A NGLIE Mgr. Jiří Žilka. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_5.DE.17 2.Číslo.
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_26_04_Z9_Skála AUTOR: Mgr. Aleš Skála TÉMA: Kolonizace světa Základní škola Libina, příspěvková.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Vladimír.
F RANCIE VE DRUHÉ POLOVINĚ 19. STOLETÍ Mgr. Vladimír Velešík.
Versailleská konference. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Člověk a společnost – Versailleská.
O BDOBÍ RESTAURACE A ROVNOVÁHY SIL (1815 – 1847) Mgr. Vladimír Velešík.
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
FRANCIE A RUSKO 2.POL. 19.STOLETÍ
Vývoj v jednotlivých zemích
Kolonialismus a koloniální říše v 19. stol.
Autor: Mgr. Milena Hainišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_17_DĚJEPIS
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
KAMBODŽA & LAOS Pavel Tvrdík, Oktáva 2008.
Dekolonizace Dekolonizace je proces, při němž dochází k osamostatnění kolonií. Největší vlna dekolonizace proběhla po 2. světové válce. Týkala se hlavně.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Kultura Vladimír Velešík.
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
ŠABLONA III/2 KONEC KOLONIÁLNÍCH ŘÍŠÍ Mgr. Lucie Opltová – 1
Jméno autora Mgr. Jiří Kozák Datum vytvoření VY_32_Inovace_D_9_20_20
Svět na konci 19. století Mgr. Vladimír Velešík.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Dějiny Francie v letech 1848 – 1851
Euroregiony Mgr. Vladimír Velešík.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ ŠTĚTÍ, OSTROVNÍ 300 AUTOR: MGR
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Kolonialismus.
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Základní škola Čelákovice
Britské impérium.
Kolonialismus.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Dějiny Austrálie
Kolonialismus.
Transkript prezentace:

Kolonialismus 19. století Mgr. Vladimír Velešík

ANOTACE Kód DUMu: VY_32_INOVACE_5.DE.10 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0114 Vytvořeno: listopad 2013 Ročník: Vyšší stupeň osmiletého gymnázia a čtyřleté gymnázium (RVP-G) Anotace: Vzdělávací oblast Člověk a společnost Vzdělávací obor Dějepis Tematický okruh Osvícenství, revoluce a idea svobody, modernizace společnosti Materiál slouží ke všeobecnému seznámení žáků s problematikou vývoje revoluční Francie po roce 1789. Všímá si obecně příčin revoluce, dále i základních hybných sil revoluce. Seznamuje i s institucionálním zázemím nového francouzského státu, dále s vývojem právních otázek. Zabývá se i dalším směřováním Francie po roce 1794 a osudům Napoleona Bonaparta a jeho formám vlády, včetně mezinárodních souvislostí. Pomůcky: interaktivní tabule, učebnice.

Kolonialismus 19. století

Kolonialismus je variantou imperialismu (proces dělení světa; ukončen na přelomu 19. a 20. století) je to forma územní expanze je to ideologie založená na ustavení a udržování nadvlády suverénní mocnosti nad podřízenou společností typickými rysy kolonialismu jsou: politická a právní dominance nad cizí společností vztahy hospodářské a politické závislosti vykořisťování a rasová a kulturní nerovnost

cíl expanzí velmocí se v 19. století změnil především hospodářské zájmy dovoz nerostných surovin vývoz spotřebního zboží výrazná koloniální expanze – poslední třetina 19. století tradiční koloniální velmoci – Velká Británie, Francie, Rusko nové koloniální velmoci – Německo a Itálie (intenzivní snahy; ochota riskovat konflikty), USA, Japonsko

Britské kolonie původně kolonie zakládány soukromými obchodními společnostmi (Východoindická společnost – zrušena r. 1858); od poloviny 19. století se výrazně angažuje stát různý druh správy a různá míra závislosti na metropoli korunní kolonie, protektoráty propagátor britské koloniální politiky – Cecil Rhodes (propojení severní a jižní Afriky; koloniální konfederace)

bílé kolonie – země osídlené bílými kolonisty měly značnou míru samosprávy (vlastní parlament) dominia – 1. dominium Kanada (1867), dále Austrálie, Nový Zéland, Jihoafrická unie barevné kolonie převažuje původní barevné obyvatelstvo integrovány do britské říše systémem nepřímé vlády uzavřena řada smluv s domorodými vládci Indie – klenot britského imperiálního světa 1876 císařství, královna Viktorie císařovnou zastupoval místokrál

od 80. let 19. století přesouvá těžiště zájmu do Afriky snaha vytvořit pás kolonií od severu (Egypt) k jihu (jižní Afrika) střet zájmů s: Francií (dohoda ve Fašodě) Německem („opožděný kolonialismus“)

Koloniální panství Francie hlavní konkurent Angličanů koloniální plány napojeny na zájmy bankovních domů v Asii – Indočína (Vietnam, Laos, Kambodža) v Africe Francie držela Alžírsko, Tunisko, Maroko, Senegal, Pobřeží slonoviny snaha propojit území francouzských držav od západu k východu

Německo po sjednocení Bismarck nepodporoval koloniální podnikání císař Vilém II. – „německé místo na slunci“ Německá koloniální společnost Německá jihozápadní Afrika, Německá jihovýchodní Afrika pronikání do Tichomoří (Mariany, Marshallovy ostrovy, Karolíny) Itálie střet se zájmy Francie v Africe neúspěšná snaha získat Eritreu, Somálsko, Habeš; později Libye

USA moderní koloniální velmoc zaměřeny na americký kontinent (Monroeova doktrína) Kuba, Havajské ostrovy, angažování při stavbě Panamského průplavu Rusko snaha rozšířit vliv na Dálném východě (narazilo na zájmy Japonska – poté Rusko-japonská válka) Belgie pronikání do oblasti Konga

Důsledky kolonialismu hospodářské – umožnil vytvoření hospodářských vazeb; kolonie se staly dodavatelem surovin a odběratelem hotových výrobků mezinárodněpolitické – vymezil území a vytyčil hranice (bez ohledu na jazykové, kulturní, hospodářské a etnické vztahy) vnitropolitické – vytvořen cizí (evropský, americký) politický systém kulturněpolitické – vnucení cizího jazyka a kultury demografické – migrace miliónů lidí z Evropy

Zdroje a literatura ŠTĚPÁNKOVÁ, Alena a Pavel SLEPIČKA. Odmaturuj! z dějepisu. Vyd. 1. Brno: Didaktis, c2006, 256 s. ISBN 80-735-8069-1.