Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu"— Transkript prezentace:

1 Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu Moderní škola Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Autor DUM Mgr. Antonín Zelený Název DUM Rozpad koloniálního systému Kód DUM VY_32_INOVACE_ 2.2.8 Datum vytvoření Předmět Dějepis Tematická oblast Dějiny 20. století Učivo ŠVP Kolonialismus Anotace DUM Materiál obsahuje základní informace o poválečném rozkladu koloniálního systému. Metodický popis Materiál je určen pro doplnění výkladu v hodině. Látka odpovídá jedné vyučovací hodině. Hodnocení DUM se osvědčil ve výuce, přispěl k lepšímu pochopení a osvojení učiva. Autor prohlašuje, že řádně uvedl všechny použité zdroje. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.

2 Rozpad koloniálního systému

3 Příčiny úpadku kolonialismu
Systém nahlodán již v období po 1. světové válce V meziválečném období velmoci slibují závislým územím autonomii Po porážce Německa a Japonska kolonialismus morálně neobhajitelný Vítězství ve válce posiluje sebevědomí kolonizovaných národů Kolonie představují ekonomickou a politickou zátěž Proti kolonialismu se staví SSSR i USA Snaha získat nové státy na svou stranu

4 Fáze dekolonizace 1945 – 1950 Jižní a jihovýchodní Asie (britská Indie, Indonésie, Indočína) 50. léta – postupné osamostatňování afrických zemí 60 léta – probuzení černé Afriky

5 Indie a Pakistán Perla Britského impéria
Boj za nezávislost od počátku 20. stol. V čele hnutí za samostatnost Móhandás Karamčand Gándhí, Džaváharlál Nehrú Politika nenásilí, občanská neposlušnost Bojkot britského zboží, škol, státní správy 1947 vyhlášení samostatnosti Rozpad na hinduistickou Indii a muslimský Pakistán

6 Indonésie a Indočína 1949 – po válce s Nizozemím uznání nezávislosti – Sukarno 1945 – indočínští komunisté vyhlašují nezávislost na Francii - válka 1954 – porážka u Dien-bien-phu Jižní Vietnam – orientace na USA Severní Vietnam – komunistický, orientace na SSSR – Ho Či Min 1955 – 1975 vietnamská válka

7 Afrika 50. léta – samostatnost Libye
Konec britské nadvlády v Egyptě – Násir 1954 – samostatnost Maroka a Tuniska Krvavá a vleklá válka za samostatnost Alžírska 1962 de Gaulle ukončil válku, uznání nezávislosti Postupně se osamostatňují prakticky všechny africké země

8 Rozvojový svět Zaostalost ve všech oblastech
Mnoho politických a hospodářských problémů Demokratické uspořádání spíše výjimkou Převažují autoritativní režimy a vojenské diktatury Korupce, občanské války, obrovské majetkové rozdíly, nestabilita Neokolonialismus – hospodářské pronikání zemí a firem Boj o surovinové zdroje, náboženské konflikty

9 Režim apartheidu v JAR Bílá menšina kontroluje černou většinu
Rasová segregace - apartheid Apartheid in South Africa. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z:

10 Města rozdělena na oblasti vyhrazené jednotlivým rasám
Pro bílé až 80% území, řada výsad Černí žijí v přeplněných ghettech, levná pracovní síla Černí nemají volební právo Zákaz kontaktů mezi jednotlivými rasami Mezinárodní izolace, sankce OSN 1994 všerasové volby, Nelson Mandela Nelson Mandela. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z:

11 Hospodářský rozvoj Spoléhání na zahraniční pomoc
Drancování přírodních zdrojů Asijské země sází na investice a technologický rozvoj – asijští tygři Touto cestou jde i komunistická Čína Vzestup Indie Latická Amerika – Mexiko, Brazílie, Argentina Ekonomické uprchlictví Němečtí Turci, vietnamská komunita v ČR

12 Třetí svět Snaha zaujmout pozici mezi Západem a Východem
Předmětem soupeření supervelmocí Třetí svět. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z:

13 Seznam použitých zdrojů:
PEČENKA, Marek, Petr LUŇÁK, Pavel AUGUSTA a Milena SEDLMAYEROVÁ. Dějiny moderní doby. 2. vyd. Praha: SPL - Práce, , 3 sv. Učebnice pro základní školy (Albra). ISBN Apartheid in South Africa. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: Nelson Mandela. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: Třetí svět. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z:


Stáhnout ppt "Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu"

Podobné prezentace


Reklamy Google