Název školy Plavská škola Autor Mgr. Jana Kneřová Název

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Advertisements

VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
SKLOŇOVÁNÍ PODSTATNÝCH JMEN RODU STŘEDNÍHO
Číslo v digitálním archivu školy
SKLOŇOVÁNÍ PODSTATNÝCH JMEN
Číslo v digitálním archivu školy
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Hrátky s češtinou.
MĚSTO, MOŘE, KUŘE, STAVENÍ
Gramatika Podstatná jména II
Podstatná jména - opakování Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Září 2012 Výukový materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
Český jazyk Vzor město Mgr. Renáta Slámová ZŠ Jenišovice
Český jazyk Vzor kuře Mgr. Renáta Slámová ZŠ Jenišovice
Podstatná jména Český jazyk VY_32_INOVACE_ sada, ČJ
Číslo v digitálním archivu školy
Autorem je PaedDr. Štěpánka Vondrášková Zdroj: Český jazyk, 4.ročník, Alter ISBN
PODSTATNÁ JMÉNA Mgr. Michal Oblouk.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
58.1 Podstatná jména rodu středního – vzor moře
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
PODSTATNÁ JMÉNA SUBSTANTIVA.
65.1 Podstatná jména rodu mužského - vzor pán
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY _32_INOVACE_320_Podstatná jména AUTOR: Ilona Kozubová ROČNÍK, DATUM:
START Ahoj děti! Chtěly byste se dozvědět něco víc o podstatných jménech? Pokud ano, tak klikněte na START.
Skloňování vzorů podstatných jmen rodu středního
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Vzory podstatných jmen ( rod mužský, ženský, střední )
BUĎTE POZORNÍ, AŤ SI TOHO ZAPAMATUJETE CO NEJVÍC..
Název školyPlavská škola AutorMgr. Jana Kneřová NázevVY_32_INOVACE_13_ČJ_Podstatná jména_kost Téma Číslo projektu Anotace ČJ 4 – Podstatná jména - skloňování.
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
Název školyPlavská škola AutorMgr. Jana Kneřová NázevVY_32_INOVACE_12_ČJ_Podstatná jména_píseň Téma Číslo projektu Anotace ČJ 4 – Podstatná jména - skloňování.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Český jazyk 4. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_10_Podstatná jména-rod ženský Autor Mgr.
VY_12_INOVACE_ČT4.09/2 Autor: Tereza Zástřešková Datum vytvoření: leden 2012 Ročník: 4. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_ Podstatná jména – pád, číslo, rod Název sady: Český jazyk 4.
Skloňování vzorů podstatných jmen rodu středního
Název školyPlavská škola AutorMgr. Jana Kneřová NázevVY_32_INOVACE_16_ČJ_Podstatná jména_hrad Téma Číslo projektu Anotace ČJ 4 – Podstatná jména - skloňování.
Název školyPlavská škola AutorMgr. Jana Kneřová NázevVY_32_INOVACE_04_ČJ_Podstatná jména_moře Téma Číslo projektu Anotace ČJ 4 – Podstatná jména - skloňování.
Podle vzoru kuře budeme skloňovat všechna podstatná jména rodu středního, která mají v 1. pádě jednotného čísla koncovku -e/-ě a v 2. pádě koncovku -ete/-ěte.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Název školy Plavská škola Autor Mgr. Jana Kneřová Název
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Vzory podstatných jmen ( rod mužský, ženský, střední )
Podstatná jména Bc. K. Matějková.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název školy Plavská škola Autor Mgr. Jana Kneřová Název
Číslo přílohy: VY_ 32_INOVACE_17 _Vzory podstatných jmen rodu ženského, žena, růže Autor: Regina Byrtusová Předmět: Český jazyk Třída: 4., 5. ročník Šablona.
Podstatná jména Opakování
AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_05_VZORY_PODSTATNYCH_JMEN_RODU_STREDNIHO
Název školy Plavská škola Autor Mgr. Jana Kneřová Název
Název školy Plavská škola Autor Mgr. Jana Kneřová Název
Název školy Plavská škola Autor Mgr. Jana Kneřová Název
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Vzdělávací Jméno autora Mgr. Blanka Pišvejcová Datum vytvoření
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Vzdělávací Jméno autora Mgr. Blanka Pišvejcová Datum vytvoření
Vzdělávací Jméno autora Mgr. Blanka Pišvejcová Datum vytvoření
Skloňování podstatných jmen
Skloňování vzorů podstatných jmen rodu ženského
MOŘE.
PODSTATNÁ JMÉNA III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo přílohy: VY_ 32_INOVACE_15 _Vzory podstatných jmen rodu středního, město, moře Autor: Regina Byrtusová Předmět: Český jazyk Třída: 4.,5. ročník.
Název školy Plavská škola Autor Mgr. Jana Kneřová Název
Téma: Pravopis koncovek podstatných jmen
Transkript prezentace:

Název školy Plavská škola Autor Mgr. Jana Kneřová Název VY_32_INOVACE_06_ČJ_Podstatná jména_kuře Téma Číslo projektu Anotace ČJ 4 – Podstatná jména - skloňování CZ.1.07/1.4.00/21.1135 Žáci se seznámí se skloňováním vzoru kuře. Procvičí si skloňování na příkladech. Vysvětlení pojmu kuře, mezipředmětové vztahy Rozvoj logického a tvořivého myšlení. Využívání animace.

PODSTATNÁ JMÉNA kuře Ten, ta, to

VZORY podstatných jmen kuře Mužský rod pán hrad muž stroj Dnes si probereme vzor Ženský rod žena růže píseň kost Střední rod město moře kuře stavení

Střední rod – vzor kuře Podle vzoru KUŘE se skloňují podstatná jména rodu středního, která končí v 1. p. č. j. samohláskou –e nebo –ě a ve 2. p. č. j. koncovkou –ete nebo ěte.

Zkusíme společně vyskloňovat slovo mládě. Střední rod – kuře Jednotné číslo 1. pád – kdo? co? kuře mládě --- 2. pád – koho? čeho? kuřete (bez) mláděte 3. pád – komu? čemu? (k) kuřeti mláděti kuře 4. pád – koho? co? (pro) mládě 5. pád – oslovujeme, voláme --- kuře! mládě! kuřeti (o) mláděti 6. pád – (o) kom? (o) čem? mládětem kuřetem Kliknutím na sluníčko se dostaneme opět na stránku s obrázky (úkoly) – když se dostaneme na tuto stránku jako k nápovědě při řešení příkladů. Jinak nejdříve opakujeme pády, potom skloňujeme. (s) 7. pád – kým? čím? Zkusíme společně vyskloňovat slovo mládě.

Najděte podstatná jména, která se skloňují podle vzoru kuře, a vyskloňujte je společně v jednotném čísle. koště ohniště štěně nebe maminka poupě Kliknutím na hvězdičku se dostaneme k nápovědě – stránku s přehledem skloňování v jednotném čísle. Obrázky se objevují postupně. Žáci určují, jestli je skloňují podle vzoru město, v případě, že ne, obrázek zase zmizí. V kladném případě žáci skloňují. Je možnost užít nápovědu (hvězdička). Odůvodněte svůj výběr.

Množné číslo Střední rod – kuře 1. pád – kdo? co? kuřata mláďata --- 2. pád – koho? čeho? kuřat mláďat (bez) 3. pád – komu? čemu? mláďatům (k, ke) kuřatům kuřata mláďata 4. pád – koho? co? (pro) 5. pád – oslovujeme, voláme --- kuřata! mláďata! kuřatech (o) mláďatech 6. pád – (o) kom? (o) čem? kuřaty Kliknutím na sluníčko se dostaneme opět na stránku s obrázky (úkoly). (s, se) mláďaty 7. pád – kým? čím? Zkusíme teď společně vyskloňovat slovo mláďata (mn. č.). Koncovky jsou stejné.

Vyskloňujte společně podstatná jména podle vzoru kuře v množném čísle. poupě štěně koště Klepnutím na hvězdičku se dostaneme k nápovědě – skloňování podstatných jmen v množném čísle. Vyberte si jedno z těchto podstatných jmen a vyskloňujte ho za domácí úkol v jednotném I množném čísle.

SHRNUTÍ: Podle vzoru kuře se skloňují podstatná jména rodu středního zakončená v 1. p. č. j. samohláskou –e nebo –ě a ve 2. p. č. j. koncovkou –ete nebo -ěte. Při hledání vzoru nejdříve vždy určíme rod a potom se podíváme na zakončení v 1. a 2. pádě j. č.

Doplňte uvedené tvary podstatných jmen 3. p. č. j. Ke komu, čemu? 1. p. č. mn. Kdo, co? 7. p. č. mn. S kým, čím? štěně štěněti štěňata štěňaty páže pážeti pážata pážaty jehně jehněti jehňata jehňaty koště koštěti košťata košťaty zvíře zvířeti zvířata zvířaty kotě kotěti koťata koťaty Odkrýváme řešení po řádcích.

Víte…? kuře Kuře je mládě kura domácího – slepice a kohouta. Od kdy je možné slyšet pípání kuřátek? Pípání je možné slyšet už den před vylíhnutím z vajíčka. Za jak dlouho se vylíhnou kuřátka z vajec? Jak dlouho učí slepice kuřátka správnému chování? A pak některá kuřátka zabijeme a sníme… Slepice na vejcích sedí 3 týdny, pak se kuřátka začnou líhnout. 6 – 7 týdnů kuře

Zdroje: učebnice: ČECHURA, Rudolf. Český jazyk 4 Zdroje: učebnice: ČECHURA, Rudolf. Český jazyk 4. Praha: Alter, 1996, ISBN 80-85775-47-6. inetrnet - http://cs.wikipedia.org/wiki/Kur_dom%C3%A1c%C3%AD obrázky: www.office.microsoft.com