Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/15 Název materiálu: Sonáta Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík
ANOTACE Škola:Základní škola Brno, Jana Babáka 1 Vypracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík Období vzniku materiálu: školní rok 2011/2012 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/15 Vzdělávací oblast: Umění a kultura Předmět: Hudební výchova Ročník: VI., VII. ročník Klíčová slova: sonáta – charakteristika – neznámější díla Předpokládané cíle vedoucí ke klíčovým kompetencím: žák charakterizuje pojem sonáta, orientuje se v základních dílech této formy, stručně hovoří o vnitřní stavbě sonáty jako hudební formy Použité výukové metody: frontální výuka, skupinová práce Předpokládané pomůcky: notebook, interaktivní tabule Popis prezentace materiálu: Prezentace Power Point Způsob hodnocení: ústní Bibliografie:
Sonáta
= několikavětá skladba pro sólový nástroj (klavír, harfa…) nebo sólový nástroj s doprovodem (většinou klavír + melodický nástroj – klarinet, flétna, housle….) Sonáta
sonáta má obvykle 3-4 věty: 1.věta - rychlá 2.věta - pomalá 3.věta - taneční nebo hravá (scherzo) 4.věta - rychlá v případě, že je sonáta pouze 3větá, vypouští se taneční/hravá věta 1.věta je v SONÁTOVÉ FORMĚ!
Nejznámější sonáty Ludwig van Beethoven Wolfgang Amadeus Mozart Sonáta C dur (Sonata Semplice) http://www.youtube.com/watch?v=JcUh-ggBfzI http://www.youtube.com/watch?v=VK4vWzQCQxU Ludwig van Beethoven Sonáta cis moll „Měsíčního svitu“ http://www.youtube.com/watch?v=YmVCcF42f-0 Nejznámější sonáty
C. Saint-Saens: Sonáta pro klarinet http://www.youtube.com/watch?v=u-KPDqeUZ_g