Téma 3c: Nauka o barvách J. W. Goethe, Barevný kruh určený k symbolizaci lidského duchovního a duševního života, 1809.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Téma 5: Nauka o barvách J. W. Goethe, Barevný kruh určený k symbolizaci lidského duchovního a duševního života, 1809.
Advertisements

Fotoaparáty 3. ročník Zbožíznalství Fotoaparát - zařízení sloužící k pořizování a a zaznamenání fotografií - v principu 1. světlotěsně uzavřená komora.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_FY_2E_PAV_01_Světlo.
SVĚTELNÉ JEVY Vypracovala: Mgr. Monika Schubertová.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Žák navazuje na učivo probrané v 7. ročníku a učivo prohlubuje. Žák vysvětlí funkci čočky v lidském oku.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Linda Kapounová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Jordánová Marcela Název prezentace (DUMu): 17. Světlo Název sady: Fyzika pro 3. a 4. ročník středních škol –
ČOČKY Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_10_32.
Literární v Ě DA MGR. MICHAL OBLOUK. -zkoumá krásnou literaturu, částečně i ústní lidovou slovesnost -jako soubor disciplín vznikla v 19. století, teoretické.
Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina 548,788 05,IČ: Název projektu: Škola hrou Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: RNDr. Ivana Bělohradová NÁZEV: VY_52_INOVACE_01_F+Z_15.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Silvie Šimečková NÁZEV:VY_52_INOVACE_24_Přírodopis 9. ročník TÉMA: lidská plemena ČÍSLO PROJEKTU:
1 Obhajoba diplomové práce Sluneční záření a atmosféra Autor: Tomáš Miléř Vedoucí: Doc. RNDr. Petr Sládek, CSc. Oponent: RNDr. Jan Hollan BRNO 2007Katedra.
Ivo Peterka FHS Barvy v počítači a HTML..
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ NASTAVENÍ DIGITÁLNÍHO FOTOAPARÁTU 1. část DIGITÁLNÍHOtavenfotoaparátu.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Zuzana Šimotová Anotace : Výuka předmětu Člověk a příroda Autor : Mgr. Zuzana Šimotová.
ESTETIKA V PROJEVU. VYMEZENÍ POJMŮ ESTETIKA ETIKA ETIKETA.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr. Hana Míčová Název: VY_32_INOVACE_31_D7 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma:Italská renesance.
Co je renesance? Co znamená slovo renesance? Kde se zrodilo? Do jakého období spadá? Slovo pochází z italštiny a znamená „znovuzrození“ „obnovení“ Kolébkou.
Geometrická optika Mirek Kubera.
Základy nauky o barvě Barva – vjem barvy chromatičnost – kolorita
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/05
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Rozklad světla optickým hranolem.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Světelné zdroje, optické prostředí Vypracoval: Lukáš Karlík
Téma: Světlo Vypracoval: Bohumil Baroch
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Název školy Střední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu.
Název školy: Základní škola Pardubice – Spořilov
Souhrnné otázky, Světelné jevy
Barva světla, šíření světla a stín
Vesmír Co uvidíš, zvedneš-li svůj zrak k obloze? mraky, oblohu
Ohyb světla na optické mřížce
Úvod do filozofie.
VESMÍR.
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_12
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název prezentace (DUMu):
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_NPZ_ZAKON_SETRVACNOSTI
Strom a keř VY_52_INOVACE_35
Lidské oko Název : VY_32_inovace_17 Fyzika - lidské oko
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
NÁZEV ŠKOLY: 2. ZÁKLADNÍ ŠKOLA, RAKOVNÍK, HUSOVO NÁMĚSTÍ 3
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Nauka o barvách J. W. Goethe, Barevný kruh určený k symbolizaci lidského duchovního a duševního života, 1809.
Interference na tenké vrstvě
Téma 4c: Nauka o barvách J. W. Goethe, Barevný kruh určený k symbolizaci lidského duchovního a duševního života, 1809.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Francouzský materialismus I
Badatelské odpoledne 4. dubna Sedm barev duhy.
LIDSKÉ RASY.
Nauka o barvách J. W. Goethe, Barevný kruh určený k symbolizaci lidského duchovního a duševního života, 1809.
Barvy Zpracovala: Mgr. Jitka Hotařová
Základní statistické pojmy
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Způsoby uložení grafické informace
Světlo a jeho šíření VY_32_INOVACE_12_240
Světelné jevy -shrnutí
Ivan Lomachenkov Překlad R:Halaš
Co je kognitivní psychologie?
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
SPEKTROSKOPIE Eva a Terka.
Transkript prezentace:

Téma 3c: Nauka o barvách J. W. Goethe, Barevný kruh určený k symbolizaci lidského duchovního a duševního života, 1809

Nauka o barvách - definice Věda o barvě jako o optickém jevu a jeho specifických zákonitostech, jejím předmětem je barva jako fyzikální, chemický, fyziologický, psychologický, ontologický a es-tetický fenomén. Zde se budeme zabývat převážně estetickou naukou o bar-vách, jejímž předmětem bude: 1) určení základních barev a jejich systematické utřídění, 2) výrazový charakter jednotlivých barev, 3) podmínky pro sestavení harmonických kombinací, 3) principy barevného podání – koloritu, 4) poměr barvy ke kresbě a světlu, 5) barva jako prvek krásy, 6) analogie barev a tónů (barevná hudba)

Vnímání barev Podobně jako pocit světla vzniká z reakce systému vidění na jas předmětů, pocit barvy vzniká z jeho reakce na vlnovou délku světlených paprsků, vysílaných nebo odrážených těmito předměty: barva tedy není „na předmětech“, jak bychom se mohli spontánně domnívat, nýbrž uvnitř našeho vnímání, podobně jako jas. /.../ Vnímání barvy je založeno na působení tří druhů sítnicových čípků, z nichž každý je citlivý na jinou vlnovou délku... (J. Aumont, Obraz. Praha 2005, s. 17, 19.)

Empirické dělení barev vlnová délka, která určuje barevný odstín (modrá, červená, oranžová, tmavě karmazínová...) sytost, t.j. „čistota“ (růžová je méně „sytá“ čer-vená, do níž je přidána bílá); barvy slunečního spektra mají maximální sytost světlost, spojená s jasem: čím je vyšší, tím se barva zdá svítivější a tím více se blíží bílé; stejná červená barva o téže sytosti může být světlejší nebo tmavší (J. Aumont, Obraz. Praha 2005, s. 18.)

Barevné spektrum podle J Barevné spektrum podle J. Ittena Barvy základní (primární), druhotné a terciární Schéma sytosti 12 barev spektra a šedé

Nauka o barvách - antika Antika: teorie základních barev a jejich míchání Empedokles: bílá – oheň, černá – voda, červená – vzduch, okrově žlutá – země Platón: barva jako prvek krásy, symbol představ, které jsou vzdáleny pojmovému zprostředkování Jako první přiřazuje k barvám citové obsahy. Aristoteles: základními barvami pouze bílá a černá vznikající (ne)přítomností světla, mezi nimi barevná škála: žlutá, šarlatová, purpurová, zelená, ultramarin Aristotelova teorie duhy: základními barvami červená, zelená a purpurová, jejichž světlost závisí na síle reflektovaného slunečního světla Galen: spojení barev se základními tělesnými štávami

Nauka o barvách – středověk, renesance Středověk: filosoficko-teologická spekulace a přírodo-vědecké zájmy Isidor ze Sevilly: „Pictura autem dicta quasi fictura.“ Tomáš Akvinský, kriteria krásy v Summě theologiae: integritas sive perfectio, proportio sive consonantia, claritas Renesance: od 15. stol. specifická barevná estetika, empirická pozorování aplikována v umělecké praxi Leon Battista Alberti: circonscriptione (obrys), compo-sitione (kompozice), receptione dei lumi (barevnost) Angelo Poliziano: barva jako differentia specifica malířství

Leonardo da Vinci Dáma s hranostajem, 1483-1490 „Černé šaty působí, že se lidská pleť zdá bě-lejší, než je, a šaty bílé působí, že se pleť zdá tmavší, žluté ji činí barevnou a červený oděv bledou.“ (Leonardo, Traktát o malířství, kap. 146)

Nauka o barvách – baroko, 19. stol. Isaac Newton: analýza barev slunečního spektra (cca 1667) J. C. le Blou, Traité du coloris / Pojednání o braevnosti (cca 1731) Johann Wolfgang Goethe, Farbenlehre / Nauka o barvách, 1808-1810 Michel Eugene Chevreul, De la Loi du Contraste simultané des Couleurs, 1839

P. P. Rubens, Zvěstování Panny Marie, 1609 pozn P. P. Rubens, Zvěstování Panny Marie, 1609 pozn.: možno porovnat s jeho teoretickými názory na barevnost

Isaac Newton, Opticks, 1704: barevné hudební kolo František Kupka, Newtonovy kotouče, 1911

Philipp Otto Runge, 1810 prostorový model barevných nuancí

Johannes Itten, Tyče a plochy, 1955 Josef Albers, Studie k poctě čtverci, opalescenční, 1965

Johannes Itten, Kunst der Farbe, 1961

Paobraz – následný kontrast, který vzniká po pozorování barev Simultánní kontrast neboli barevná indukce: vzniká současně při pozorování původního obrazce

Sedm barevných kontrastů podle J. Ittena 1) kontrast světlostní neboli temnosvitný (viz snímek 18e,f) světlá se vedle tmavé zdá ještě světlejší, kdežto tmavá je světlou ještě více ztmavována Kontrasty barevné neboli tónové, při nichž se využívá tónových kvalit barev: 2) komplementární kontrast (viz 18a) 3) teplotní kontrast (viz 18c) 4) kvalitativní neboli sytostní kontrast (viz 18g) 5) kvantitaivní neboli proporční kontrast (viz 18h) 6) simultánní kontrast - nepřesně komplementárních barev (viz 18b) 7) kontrast barvy o sobě, tj. elementární kontrast několika čistých pestrých barev (viz 18d)

Kontrast světlostní: Rembrandt van Rijn, Večeře v Emauzích, 1628-1629

Kontrast světlostní: Francisco de Zurbarán, Zátiší s citróny, pomeranči a růží, 1633

Kontrast komplementární: Bohumil Kubišta, Zátiší s vázami, 1911

Kontrast teplotní, sytostní a proporční: Auguste Renoir, Portrét Jany Samaryové, 1877

Kvalitativní neboli sytostní kontrast: Georges de la Tour, Novorozeně, 40. léta 17. st.

Kvalitativní neboli sytostní kontrast: Jean Baptiste Siméon Chardin, Návrat z trhu, 1739

Kvantitativní neboli proporční kontrast: Piet Mondrian, Kompozice, 1923

Simultánní kontrast (nepřesně komplementárních barev): Victor Vasarely, Cheyt pyr, 1970-1971

Rovnovážné proporce barev podle A. Schopenhauera

Kontrast barvy o sobě: Václav Špála, Děvče u moře, 1923

Analogie barev a tónů: Luigi Russolo, Hudba, 1911 František Kupka, Dvojbarevná fuga, 1912

Analogie barev a tónů: Miroslav Ponc, Barevná hudba, 1924-1925 Zdeněk Pešánek, Barevný klavír, 1. verze, 1925