Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2887 Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“ OP VK 1.4 Výukový materiál Název DUMu: VY_32_INOVACE_13_26_Hudba 20. století Číslo skupiny: 1 Autor: Mgr. Monika Kloučková Vzdělávací obor/Předmět/Téma: Umění a kultura/Hudební výchova/Hudba 20. století Druh učebního materiálu: výuková prezentace Metodický list: ne Anotace: Charakteristika hudby 20. století. Rozdělení a vysvětlení vznikajících směrů v hudbě. Zařazení představitelů. Ověřeno ve třídě: VIII.A Datum ověření: 6.6.2013 Prohlášení: Prohlašuji, že při tvorbě výukového materiálu jsem respektoval(a) všeobecně užívané právní a morální zvyklosti, autorská a jiná práva třetích osob, zejména práva duševního vlastnictví (např. práva k obchodní firmě, autorská práva k software, k filmovým, hudebníma fotografickým dílům nebo práva k ochranným známkám) dle zákona 121/2000 Sb. (autorský zákon). Nesu veškerou právní odpovědnost za obsah a původ svého díla. Prohlašuji dále, že výše uvedený materiál jsem ověřil(a) ve výuce a provedl(a) o tom zápis do TK. Dávám souhlas, aby moje dílo bylo dáno k dispozici veřejnosti k účelům volného užití (§30 odst. 1 zákona 121/2000 Sb.), tj. že k uvedeným účelům může být kýmkoliv zveřejňováno, používáno, upravováno a uchováváno. Datum: Podpis:
Hudba 20. století Nové hudební směry
20. století období převratných změn ve vývoji lidské společnosti
20. století období převratných změn ve vývoji lidské společnosti rozvoj vědy a techniky
20. století období převratných změn ve vývoji lidské společnosti rozvoj vědy a techniky největší změny přinesly obě světové války
20. století období převratných změn ve vývoji lidské společnosti rozvoj vědy a techniky největší změny přinesly obě světové války změny lidského poznání, myšlení a cítění
20. století v hudbě Umělecká generace, která prošla hrůzami války se rozešla s ideály klasicismu a romantismu.
20. století v hudbě Umělecká generace, která prošla hrůzami války se rozešla s ideály klasicismu a romantismu. Velcí tvůrci 20. století zpočátku ještě vycházeli z pozdně romantického základu, ale během prvních desetiletí jej překonali a hledali vlastní cesty.
20. století v hudbě Umělecká generace, která prošla hrůzami války se rozešla s ideály klasicismu a romantismu. Velcí tvůrci 20. století zpočátku ještě vycházeli z pozdně romantického základu, ale během prvních desetiletí jej překonali a hledali vlastní cesty. Postupně procházeli etapami, kdy se přikláněli k různým směrům.
Vznikající směry impresionismus (konec 19. století)
Vznikající směry impresionismus (konec 19. století) expresionismus
Vznikající směry impresionismus (konec 19. století) expresionismus neoklasicismus
Vznikající směry impresionismus (konec 19. století) expresionismus neoklasicismus nová věcnost
Impresionismus poslední třetina 19. století
Impresionismus poslední třetina 19. století latinské impresio = dojem, nálada
Impresionismus poslední třetina 19. století latinské impresio = dojem, nálada charakteristické znaky v hudbě: nepravidelný rytmus neurčitá melodie jemná barevnost (často harfa, triangl)
Impresionismus poslední třetina 19. století latinské impresio = dojem, nálada charakteristické znaky v hudbě: nepravidelný rytmus neurčitá melodie jemná barevnost (často harfa, triangl) představitelé: Claude Debussy Maurice Ravel
Expresionismus počátek 20. století
Expresionismus počátek 20. století pravdivé vyjádření úzkostných stavů nitra člověka
Expresionismus počátek 20. století pravdivé vyjádření úzkostných stavů nitra člověka charakteristické znaky v hudbě nezpěvné postupy atonalita – mizí pojem tóniny výrazná rytmika
Expresionismus počátek 20. století pravdivé vyjádření úzkostných stavů nitra člověka charakteristické znaky v hudbě nezpěvné postupy atonalita – mizí pojem tóniny výrazná rytmika představitelé: Arnold Schönberg Alban Berg Anton Webern
Neoklasicismus obdiv k technickým vynálezům
Neoklasicismus obdiv k technickým vynálezům charakteristické znaky v hudbě: zjednodušené hudební formy odstranění romantismu
Neoklasicismus obdiv k technickým vynálezům charakteristické znaky v hudbě: zjednodušené hudební formy odstranění romantismu představitelé: významnou úlohu zde tvoří skupina „Pařížská šestka“, skupina pokrokových skladatelů. jejich motto: „Hledejme hudbu všedního dne“. Dmitrij Dmitrijevič Šostakovič
Nová věcnost 20. léta 20. století (hlavně Německo)
Nová věcnost 20. léta 20. století (hlavně Německo) vzniká pod vlivem civilizačního úsilí a celoevropského rozvoje techniky
Nová věcnost 20. léta 20. století (hlavně Německo) vzniká pod vlivem civilizačního úsilí a celoevropského rozvoje techniky ideálem je dokonale vykonstruovaná skladba
Nová věcnost 20. léta 20. století (hlavně Německo) vzniká pod vlivem civilizačního úsilí a celoevropského rozvoje techniky ideálem je dokonale vykonstruovaná skladba charakteristické znaky v hudbě: stereotypně plynoucí rytmus menší nástrojový aparát
Nová věcnost 20. léta 20. století (hlavně Německo) vzniká pod vlivem civilizačního úsilí a celoevropského rozvoje techniky ideálem je dokonale vykonstruovaná skladba charakteristické znaky v hudbě: stereotypně plynoucí rytmus menší nástrojový aparát představitel: Paul Hindemith
Zdroje Není-li uvedeno jinak, vlastní zdroje.