Staré pověsti české práce s textem

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PROJEKT EU - PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Název projektuModerní škola Šablona III/2Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Advertisements

Slované.
Základní škola praktická a základní škola speciální Heřmanův Městec
PRACOVNÍ LISTY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Fišerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Před, za, pod, nad aktivita
(délka, obsah, objem, hmotnost, čas)
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
PROVĚRKY Převody jednotek času.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Kam letí letadlo? Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
P T Á C I PODPORA PRO VÝUKU
Rozklad čísel 6 – 10 – doplňování varianta A
Funkce s absolutní hodnotou Využití grafu funkce při řešení rovnic a nerovnic s absolutní hodnotou Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Fišerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Řekni, proč se tomu směju?
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
VYBER, CO NA OBRÁZEK NEPATŘÍ. ŘEKNI PROČ.
Karel Čapek Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ladislava Drnková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
PRACOVNÍ LISTY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Fišerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
NAJDI SPRÁVNÝ OBRÁZEK Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Martina Gřundělová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Dostupné z Metodického portálu www. rvp
P T Á C I PODPORA PRO VÝUKU
Sýr a myška Na snímcích 2, 3, 4 a 5 jsou kartičky určené k vystřižení a zalaminování. Dítě pracuje dle pokynů: Podej mi myšku, která je vedle sýra atd.
Vyber, co na obrázek nepatří, a řekni proč.
Interaktivní třídění domovního odpadu.
Interaktivní procvičování barev a paměti na tvary těles.
Příchod Slovanů, praotec Čech.
Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín
VY_32_INOVACE_18_07_hora Říp – praotec Čech
LOGARITMICKÉ ROVNICE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
KRAJE ČR mapky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Fišerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
PROCVIČOVACÍ HUDEBNÍ TEST
Poznávačka - sudokopytníci a lichokopytníci
What Time Is It? – Part 1 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
K U F R Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Třídíme podle dvou kritérií
Dělení desetinného čísla desetinným číslem
PUZZLE Podpora výuky o stálých a tažných ptácích
Grafické i matematické řešení příkladu na pohybující se tělesa proti sobě. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zdeněk Hanzelín.
Najdi dva stejné obrázky
NÁZEV DIGITÁLNÍHO UČEBNÍHO MATERIÁLU: Pověst O praotci Čechovi
Název učebního materiálu
Jak to asi vypadá doma? Sleduj obrázky a povídej.
Interaktivní vyhledávání dvou stejných obrázků.
WHAT IS YELLOW? Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
MLÁĎATA ZVÍŘAT PUZZLE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Fišerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Princip magnetoelektrického měřícího přístroje
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
UŽITEČNÁ ZVÍŘATA A ROSTLINY 2
Kde žije… Klikni na obrázek místa, kde žije dané zvířátko. Pokud vybereš správně, zvířátko se objeví. Pokud špatně, objeví se naštvaný smajlík. Autorem.
Pořadí obrázků – drak Postup práce:
Převody jednotek délky - 2.část
Rozklad čísel od 1 do 10 Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Karel Čapek Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ladislava Drnková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Zvířata na statku. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zdeněk Hanzelín. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
UŽITEČNÁ ZVÍŘATA A ROSTLINY
Řídící a rozvíjející větné členy 1
Najdi rozdíl IV. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
B a r v y Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
M O T Ý L Í L O T O 2 Najdi stejného motýla!
ZLOMKY pracovní listy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dušan Goš. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Procenta % Prezentace je zaměřená na procvičování procent užitím trojčlenky. Obsahuje celkem řešených 15 příkladů. Mgr. Eva Černá, Plzeň Autor © Eva Černá.
Domino 1−10 Obrázkové domino se skládá z kartiček, na jejichž levé polovině je napsáno číslo a na pravé polovině je určitý počet stejných obrázků. Hru.
Slož popletené obrázky.
Na které písmenko začíná obrázek?
Převody jednotek hmotnosti – 2. část
Tvary – přiřazování Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Orofacionální cvičení III.
Před, Nad, Za, Pod 1) Vybarvi obrázek, který je: a) hned před jahodou
Prezentace určena pro názornou ukázku toho, co je více a co je méně.
Transkript prezentace:

Staré pověsti české práce s textem 2018/6/12 Staré pověsti české práce s textem . Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vlasta Foltová. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

O Čechovi Přečti si pozorně text. 2018/6/12 O Čechovi Přečti si pozorně text. Za Tatrami, v rovinách při řece Visle rozkládala se od nepaměti charvátská země, část prvotní veliké vlasti slovanské. V té charvátské zemi bytovala četná plemena, příbuzná jazykem, mravy, způsobem života. I stalo se, že se strhly mezi nimi vády a krvavé boje o meze a dědiny. Vstal rod na rod, příbuzní bojovali proti příbuzným a hubili se navzájem. V ten čas dva bratři mocného rodu, oba vojvodové, Čech a Lech, spolu se o to snesli, že opustí rodnou zemi bojem neblahou. Řekli si: „Vyhledejme sobě nových sídel, kdež by náš rod žil s pokojem a díla si hleděl.“ Byliť uvyklí již po předcích půdu pilně vzdělávati, všeliký druh obilí pěstovati i chovati koně a stáda bravu i skotu.

2018/6/12 1 Věta „V té charvátské zemi bytovala četná plemena, příbuzná jazykem, mravy, způsobem života.“ znamená: A/ Lidé měli mnoho plemen zvířat, kterým rozuměli. B/ V daleké zemi žilo mnoho rodů, které měly příbuzný jazyk, chování i způsob života. C/ V Chorvatsku žijí lidé, kteří mluví podobným jazykem jako my.

Po správné odpovědi přecházíme k další otázce. 2018/6/12 Po správné odpovědi přecházíme k další otázce. 2 Proč Čech a Lech vzali své rody a odešli ze své tehdejší země? A/ Hledali jinou oblast, kde by mohli žít a hospodařit bez zbytečných bojů s jinými rody. B/ Hledali nová bojová dobrodružství. C/ Ve své dosavadní zemi neměli moře.

Po správné odpovědi přecházíme k další otázce. 2018/6/12 Po správné odpovědi přecházíme k další otázce. 3 Byliť uvyklí již po předcích půdu pilně vzdělávati, všeliký druh obilí pěstovati i chovati koně a stáda bravu i skotu. Tato věta znamená: A/ Byli zvyklí půdu pilně obdělávat, pěstovat různé druhy obilí, chovat koně a stáda skotu. B/ Byli zvyklí půdu pilně vzdělávat, pěstovat obilí a chovat koně a skot. C/ Vzdělávali se na poli, protože nebyly školy. Učili se o pěstování obilí a chovu zvířat.

2018/6/12 Přečti si pozorně text. Zlá byla cesta hlubokými hvozdy, zlá jejich chůze luhy a bažinami, plnými rákosí, ostřice, rozlehlých mechových trsů a různých křovin. Zvečera zažehovali ohně a topili do úsvitu, aby zář, padajíc do tmy lesní, plašila úskočné, líté šelmy. Tak došli až ke třetí velké řece, Vltavě, kteráž divočinou tekla; když i tu přebředli, počala si všechna čeleď stýskati, že není konce klopotné cesty a nikde stálého odpočinutí. Tu vojvoda Čech ukázal na vysokou horu, jež se před nimi modrala nad širým, rovinatým krajem, a děl: „Podejděme pod tuto horu, tam dětem, skotu odpočineme.“ Došli a položili se na úpatí hory, jež slove Říp. Vojvodové a starší rodu ohledali půdu vůkol a znamenali, že jest úrodná.

Z předchozí textu jsme se dozvěděli, že 2018/6/12 Z předchozí textu jsme se dozvěděli, že 4 A/ lidé si večer rozdělávali oheň proto, aby si opekli špekáčky. B/ lidé byli z cesty unaveni, takže když přišli k řece Vltavě, zastavili se a zůstali před touto řekou. C/ lidé byli z cesty unaveni, ale když přišli k řece Vltavě, přešli ještě na druhý břeh, aby již brzy našli pro sebe novou zemi.

2018/6/12 Přečti si pozorně text. Ráno pak za první zoře vstal Čech a vydal se sám jediný vzhůru na temeno Řípu tichým lesem, plným, ještě nočního šera. Když vstoupil na horu, bylo ráno; a hle, široširý kraj se před ním rozkládal do nedozírné dálky, až k modravým horám rovný a volný, les a chrastina, nivy a luka. Bujnou jeho zelení svítily se řeky jako rozlité stříbro. I zaradoval se Čech nad utěšeným krajem i zamyslil se pak nad ním, jak bohové dají, jak bude jeho rodu i budoucím pokolením. Když pak sestoupil, zvěstoval, co zhlédl. Nazejtří vydali se mnozí kolem hory, aby poznali všecko okolí. Co zhlédli, podobalo se jim, vody velmi rybné, půda úrodná, všechen způsob té krajiny, a oznámili, že se hodí na sídla.

Z předchozí textu jsme se dozvěděli: 2018/6/12 Z předchozí textu jsme se dozvěděli: 5 A/ Praotec Čech vstal ještě za nočního šera a sám vystoupil na horu. Tam uviděl zemi, která se mu zalíbila. B/ Praotec Čech vstal ještě za nočního šera a spolu se staršími rodu vystoupil na horu. Tam uviděl zemi, která se jim zalíbila. C/ Praotec Čech vstal brzy ráno a vystoupil na horu Říp. Když se odpoledne vrátil, řekl svému lidu, že na tomto místě zůstanou.

O Čechovi Přečti si pozorně text. 2018/6/12 O Čechovi Přečti si pozorně text. Za Tatrami, v rovinách při řece Visle rozkládala se od nepaměti charvátská země, část prvotní veliké vlasti slovanské. V té charvátské zemi bytovala četná plemena, příbuzná jazykem, mravy, způsobem života. I stalo se, že se strhly mezi nimi vády a krvavé boje o meze a dědiny. Vstal rod na rod, příbuzní bojovali proti příbuzným a hubili se navzájem. V ten čas dva bratři mocného rodu, oba vojvodové, Čech a Lech, spolu se o to snesli, že opustí rodnou zemi bojem neblahou. Řekli si: „Vyhledejme sobě nových sídel, kdež by náš rod žil s pokojem a díla si hleděl.“ Byliť uvyklí již po předcích půdu pilně vzdělávati, všeliký druh obilí pěstovati i chovati koně a stáda bravu i skotu. Zpět na otázku

O Čechovi Přečti si pozorně text. 2018/6/12 O Čechovi Přečti si pozorně text. Za Tatrami, v rovinách při řece Visle rozkládala se od nepaměti charvátská země, část prvotní veliké vlasti slovanské. V té charvátské zemi bytovala četná plemena, příbuzná jazykem, mravy, způsobem života. I stalo se, že se strhly mezi nimi vády a krvavé boje o meze a dědiny. Vstal rod na rod, příbuzní bojovali proti příbuzným a hubili se navzájem. V ten čas dva bratři mocného rodu, oba vojvodové, Čech a Lech, spolu se o to snesli, že opustí rodnou zemi bojem neblahou. Řekli si: „Vyhledejme sobě nových sídel, kdež by náš rod žil s pokojem a díla si hleděl.“ Byliť uvyklí již po předcích půdu pilně vzdělávati, všeliký druh obilí pěstovati i chovati koně a stáda bravu i skotu. Zpět na otázku

2018/6/12 A to je konec Pokud jste došli až na tuto stránku, znamená to, že umíte docela dobře číst.

Zdroje obrázků: [cit. 2011-04-15] Zdroje obrázků: [cit. 2011-04-15]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Dalimil.gif>. 2018/6/12 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vlasta Foltová. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.