MĚŘENÍ I. POSUVNÉ MĚŘÍTKO

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
Advertisements

Tato prezentace byla vytvořena
Přehled měřidel.
Násobení a dělení lomených výrazů
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 31 AnotaceValivá.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 31 Anotace.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 30 Anotace.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada15 AnotaceBeztřískové.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 30 Anotace.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 31 Anotace.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 30 Anotace.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 31 Anotace.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 31 AnotaceZáklady.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada38 AnotaceVýuka.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 31 Anotace.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 30 AnotaceVyhrubování.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada38 AnotaceVýuka.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 31 Anotace.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada38 AnotaceVýuka.
Hřídele VY_32_INOVACE_31_ 621
Síťový transformátor VY_32_INOVACE_36_722
Látky a jejich přeměny VY_32_INOVACE_29_581
Kótování VY_32_INOVACE_26_511
ŘEZÁNÍ ZÁVITŮ VY_32_INOVACE_30_614
Strojní obrábění – nástroje na frézování
Kružnice, kruh VY_32_INOVACE_26_528
Regulované soustavy VY_32_INOVACE_37_748
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Kámen VY_32_INOVACE_25_500 Projekt.
Technické materiály - litina
Zakreslování oken VY_32_INOVACE_26_524
Metody měření odporovými teploměry
Identifikace regulovaných soustav
Subjekty trhu VY_32_INOVACE_40_802
Řezání vnitřních závitů
Hlavní části CNC strojů 2
Vnitřní struktura technických materiálů
Umělý kámen VY_32_INOVACE_25_504
Převislé konstrukce VY_32_INOVACE_02_022
Legendy VY_32_INOVACE_26_512
Strojní obrábění – základní způsoby frézování
Regulované soustavy statické
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Kovy VY_32_INOVACE_29_588 Projekt.
Převody mezi číselnými soustavami 3
Markýzy VY_32_INOVACE_02_024
Fyzikální konstanty – bod tání, bod varu
Lineární konstrukce VY_32_INOVACE_26_513
Kreslení základních strojních součástí
Šroubové spoje VY_32_INOVACE_31_625
Kolíkové spoje a čepy VY_32_INOVACE_31_626
Měření posuvným měřítkem
Regulované soustavy statické s dopravním zpožděním
Regulované soustavy astatické
Strojní obrábění – Praktická úloha 4
Pracovní a dilatační spára
Pravoúhlé a kosoúhlé promítání
Lineární nerovnice 2 VY_32_INOVACE_10_199
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Beton VY_32_INOVACE_25_499 Projekt.
Logický výraz VY_32_INOVACE_08_153
Strojní obrábění – Praktická úloha 1
Nabídka VY_32_INOVACE_40_800
Vrtání v praxi VY_32_INOVACE_15_295
Funkcionalismus VY_32_INOVACE_46_938
Základy strojního obrábění - válcové plochy
Výrazy-algebraické vzorce
Měření pH VY_32_INOVACE_29_591
MĚŘENÍ II. MIKROMETR VY_32_INOVACE_30_600
Investiční majetek VY_32_INOVACE_41_828
Typy čar VY_32_INOVACE_26_522
TŘECÍ PŘEVODY VY_32_INOVACE_31_ 617
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Transkript prezentace:

MĚŘENÍ I. POSUVNÉ MĚŘÍTKO STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje MĚŘENÍ I. POSUVNÉ MĚŘÍTKO VY_32_INOVACE_30_599 Projekt MŠMT EU peníze středním školám Název projektu školy ICT do života školy Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0771 Šablona III/2 Sada 30 Anotace Práce se základními měřidly a posuvným měřítkem Klíčová slova Měřidla skutečných hodnot, měřidla porovnávací, posuvné měřítko, hloubkoměr, nonius Předmět Odborný výcvik Autor, spoluautor Zdeněk Říha, konzultant Jan Mariáš Jazyk Čeština Druh učebního materiálu Prezentace Potřebné pomůcky PC, data projektor Druh interaktivity Výklad pomocí prezentace Stupeň a typ vzdělávání Střední škola Cílová skupina 1. ročník, žáci 15 - 16 let, 23-51-H/01 Strojní mechanik Speciální vzdělávací potřeby Ne Zdroje Seznam viz poslední strana 1

MĚŘENÍ I. POSUVNÉ MĚŘÍTKO STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje RUČNÍ OBRÁBĚNÍ KOVŮ MĚŘENÍ I. POSUVNÉ MĚŘÍTKO 2

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Měření je porovnání velikosti rozměru určitého předmětu s velikostí rozměru stanoveného. 3

Základní způsoby měření STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Základní způsoby měření 1, měření skutečných hodnot (přesné) – při tomto způsobu se skutečné rozměry porovnávají se stupnicemi měřidel odečítacích – přesných (kovové měřítko) a stavitelných (posuvné měřítko), která se nazývají měřidla universální. 2, měření porovnávací (nepřesné) – při němž se místo skutečného rozměru kontroluje to, zda rozměr je v určitých mezích, které zaručují montáž bez dalších úprav. Pro toto měření se používají speciální měřidla – kalibry. 4

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Chyby při měření Systematické chyby - jsou předvídatelné a lze je korigovat. Způsobují je rušivé vlivy, např., teplota, tlak, nepřesná stupnice… Náhodné chyby - snižují spolehlivost na přesnost měření a jejich vliv nelze korigovat. 5

Příklad systematické chyby při měření. STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Příklad systematické chyby při měření. 6

Příklady náhodných chyby při měření. STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Příklady náhodných chyby při měření. 7

Měřidla skutečných hodnot STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Měřidla skutečných hodnot Ocelové měřítko obvykle v délce 200 až 1000 mm. Posuvné měřítko pro měření vnějších a vnitřních rozměrů i dutin. Hloubkoměr pro měření dutin. Mikrometr pro přesná měření, rozsah je odstupňován po 25 mm. 8

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Měřidla porovnávací Hmatadla pro měřeni Kalibry pro vnější a vnitřní rozměr. vnitřních a vnějších Červená (horní) část označuje rozměrů. chybný rozměr. 9

Posuvné měřítko a jeho části STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Posuvné měřítko a jeho části Hlavní části posuvného měřítka: 1, hlavní pevné rameno s milimetrovou (7) nebo palcovou stupnicí 2, hlavní rameno posuvné s noniovou stupnicí (8) pro měření vnějších rozměrů 3, hlavní ramena pro měření vnějších rozměrů 4, pomocná ramena (hrotová) pro měření vnitřních rozměrů 5, výsuvný hloubkoměr pro měření dutin 6, stavěcí (zajišťovací) šroub 10

Posuvné měřítko a jeho části STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Posuvné měřítko a jeho části 11

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Nóniová stupnice Je stupnice na pohyblivém rameni posuvného měřítka. Postavení 0 na této stupnici udává celé milimetry. Desetiny, případně setiny určuje postavení další čárky nóniové stupnice, která plynule přechází v přímku s horní ryskou na pevném rameni měřítka . 7,68 mm 12

Ukázka čtení na této stupnici je na pravém obrázku. STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Čtení na stupnici U posuvného měřítka je 9 mm rozděleno na 10 dílků, lze tedy měřit s přesností 0,1 mm. Ukázka čtení na této stupnici je na pravém obrázku. Naměřená hodnota je 17, 4 mm. 13

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Čtení na stupnici U jiného typu posuvného měřítka je 19 mm rozděleno na 20 dílků, lze tedy měřit s přesností 1/20 mm, což odpovídá 0,05 mm. Ukázka čtení na této stupnici je na obrázku vpravo. Naměřená hodnota je 24,85 mm. 14

Ukázka čtení na této stupnici je na obrázku vpravo. STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Čtení na stupnici Nejpřesnější posuvné měřítko má 49 mm rozděleno na 50 dílků, lze tedy měřit s přesností 1/50 mm, což odpovídá 0,02 mm. Ukázka čtení na této stupnici je na obrázku vpravo. Naměřená hodnota je 102,68 mm. 15

Digitální posuvné měřítko STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Digitální posuvné měřítko 16

Digitální posuvné měřítko s jinou konstrukcí noniové stupnice STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Digitální posuvné měřítko s jinou konstrukcí noniové stupnice 17

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Bezpečnost práce 1, Měřidla a pomůcky ukládejte tak, aby byly bez problémů k dispozici. 2, Po ukončení práce měřidla očistěte a uložte na své místo. 3, Veškerá měřidla a rýsovací nástroje odkládejte na měkkou podložku (guma, filc..) 4, Dodržujte zvýšenou opatrnost při měření s ostrými konci měřidel a rýsovadel. 18

Kontrolní otázky 1, Uveďte dvě základní skupiny měření! STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Kontrolní otázky 1, Uveďte dvě základní skupiny měření! 2, Vyjmenujte alespoň tři pomůcky pro přímé měření při ručním zpracování kovů! 3, Co určuje noniová stupnice (co se na ní odečítá)? 4, Co všechno lze měřit posuvným měřítkem (jaké 3 rozměry)? 5, Jaká je přesnost posuvného měřítka, je-li 19 mm rozděleno na 20 dílků? 6, Které jsou nejčastější zdroje úrazů při používání měřidel? 19

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použitá literatura OUTRATA ING. Jiří, Technologie ručního zpracování kovů pro 1. ročník OU a UŠ kovo oborů, Praha, SNTL 1981, EAN 04-204-82 Použité obrázky: snímek č. 10, str. 12, obr. A, snímek č. 13, str. 13, obr. A,D, snímek č. 14, str. 13, obr. B,E, snímek č. 15, str. 13, obr. C,F DILLINGER ING. Josef, a kolektiv, Moderní strojírenství pro školu a praxi, Praha, Nakladatelství Sobotáles 2007, IBSN 978-80-86706-19-1 Použité obrázky: snímek č. 6, str. 13, obr. 1, snímek č. 7, str. 14, tab. 3 a 8, snímek č. 11, str. 21, obr. 1, snímek č. 12, str. 21, obr. 3, snímek č. 16, str. 23, obr. 1, snímek č. 17, str. 22, obr. 1 Snímky č. 8 a 9 foto archiv autora. Fotografie archiv autora. 20