Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0521 – Investice do vzdělání nesou.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
TEORIE KYSELIN A ZÁSAD NEUTRALIZACE, pH.
Advertisements

Teorie kyselin a zásad Výpočty pH
výpočet pH kyselin a zásad
Chemické výpočty – část 2
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Elektrochemie.
Název Karboxylové kyseliny II Předmět, ročník Chemie, 2. ročník
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 41.
Acidobazické rovnováhy (rovnováhy kyselin a zásad) pH - definice silné a slabé kyseliny a zásady, výpočet pH soli slabých kyselin a zásad, hydrolýza, výpočet.
Síla kyselin a zásad.
Soli Soli jsou iontové sloučeniny vzniklé neutralizační reakcí.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Chemické rovnováhy ve vodách
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Roztoky roztoky jsou homogenní, nejméně dvousložkové soustavy
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: listopad 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Jméno autora: Mgr. Ladislav Kažimír Datum vytvoření:
ZÁSADY_OBECNÝ NÁHLED CH_108_Zásady_Obecný náhled Autor: PhDr. Jana Langerová Škola: Základní škola a Mateřská škola Kašava, okres Zlín, příspěvková organizace.
XI. KYSELINY a ZÁSADY Pozn.: Jen stručně, podrobnosti jsou v učebnicích chemie.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 40.
ŠablonaIII/2číslo materiálu399 Jméno autoraMgr. Alena Krejčíková Třída/ ročník1. ročník Datum vytvoření
Chemické výpočty III.
Zdravotnický asistent, první ročník Nepřechodné kovy Hliník Autor: Mgr. Veronika Novosadová Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 1. ročník / Nepřechodné.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_58.
Zdravotnický asistent, první ročník Nepřechodné nekovy Sloučeniny dusíku Autor: Mgr. Veronika Novosadová Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 1. ročník.
Acidobazické indikátory
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_43.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: listopad 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_16.
Roztoky roztoky jsou homogenní, nejméně dvousložkové soustavy jsou tvořeny částicemi (molekulami, ionty) prostoupenými na molekulární úrovni částice jsou.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_09.
Zdravotnický asistent, první ročník Nepřechodné kovy Sloučeniny hliníku Autor: Mgr. Veronika Novosadová Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 1. ročník.
Protolytické děje.
CHEMICKÁ ROVNOVÁHA V ACIDOBAZICKÝCH ZVRATNÝCH REAKCÍCH II
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_59.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: červen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í
Chemické výpočty II Vladimíra Kvasnicová.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_10.
Disociace vody a koncept pH
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
Chemické vlastnosti vod Anotace: Prezentace slouží k přehledu tématu chemické vlastnosti vod Je určena pro výuku ekologie a monitorování životního prostředí.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CH_1_BAR_17_OBECNACHEMIE.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
Číslo a název projektu: CZ /1. 5
Číslo materiálu: VY_42_INOVACE_06_21_FIKA
VY_32_INOVACE_CH.8.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.13_pH Název: pH Číslo.
výpočet pH kyselin a zásad
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo materiálu: VY_42_INOVACE_06_23_FIKA
Číslo materiálu: VY_42_INOVACE_06_19_FIKA
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Číslo materiálu: VY_42_INOVACE_06_27_FIKA
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
8. Ostatní chemické výpočty Obecná a anorganická chemie
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
Číslo materiálu: VY_42_INOVACE_06_25_FIKA
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
Transkript prezentace:

Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0521 – Investice do vzdělání nesou nejvyšší úrok Autor: Mgr. Nina Nováková Tematická sada: Aplikační matematické úlohy v hodinách chemie Téma: Výpočet pH slabých kyselin a zásad Číslo materiálu: VY_42_INOVACE_06_05_NONI

Anotace: Tato prezentace slouží k výkladu nové látky v hodinách chemie na téma pH slabých kyselin a zásad. Pro pochopení látky je předpokládaná znalost počítání s logaritmy z hodin matematiky.Protože logaritmické funkce se probírají až ve 2. ročníku, je toto učivo zařazeno do hodin chemie ve 3. a 4. ročníku při probírání učiva karboxylových kyselin. Tuto prezentaci je možné využít ve 3. a 4. ročnících oboru Průmyslová ekologie v hodinách chemie a pro zopakování látky v hodinách monitorování životního prostředí.

1. pH slabých kyselin mezi slabé kyseliny patří např. organické kyseliny,které disociují podle rovnice slabé kyseliny nejsou ve vodném roztoku plně disociovány, proto pro výpočet pH musíme vycházet z disociační konstanty KA (tabelované hodnoty) vzorec pro výpočet pH:

Př. 1. Vypočítejte pH 0,25 M roztoku kyseliny octové Př. 1. Vypočítejte pH 0,25 M roztoku kyseliny octové. řešení: pro výpočet je nutné zjistit z tabulek KA KA=1,75.10-5 odpověď: Kyselina octová o koncentraci 0,25 má pH 1,68.

Síla kyseliny (zásady) Disociační konstanta slabé K < 10-4 středně silné 10-4 < K < 10-2 silné K > 10-2 Čím je kyselina (zásada) silnější, tím má vyšší Ka (Kb ) a nižší pKa (pK b) !!!

Př. 2. pH roztoku slabé kyseliny je 2,45, její koncentrace je 0,15M Př. 2. pH roztoku slabé kyseliny je 2,45, její koncentrace je 0,15M. Určete disociační konstantu této kyseliny. řešení: odpověď: Disociační konstanta KA je 8,31.10-3.

2. pH slabých zásad u slabých jednosytných zásad probíhá disociace podle rovnovážné rovnice: je charakterizována tabelovanou disociační konstantou KB vzorce pro výpočet:

Př. 1. Vypočítejte pH 0,2 M roztoku amoniaku. řešení: pro výpočet je nutné zjistit z tabulek KB KB=1,77.10-5 KALKULAČKA!!

odpověď: pH roztoku amoniaku je 12,27.

Př. 2. Vypočítejte pH 0.05 M dimethylaminu. řešení: pro výpočet je nutné zjistit z tabulek KB KB= 3,27 KALKULAČKA!!

odpověď: pH roztoku diethylaminu je 13,4.

Zdroje: VACÍK, Jiří. Přehled středoškolské chemie Zdroje: VACÍK, Jiří. Přehled středoškolské chemie. Praha: SPN, 1995, ISBN 80-7235-108-7. KOTLÍK, Bohumír; RŮŽIČKOVÁ, Květoslava. Chemie v kostce: pro střední školy. Obecná a anorganická chemie, výpočty v oboru chemie. I. Praha: Fragment, 1999, ISBN 8072003194. WIKIPEDIA. pH [online]. [cit. 27.9.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/PH