Poměr v základním tvaru.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Úhel Převody jednotek velikosti úhlů Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radomír Macháň. Dostupné z Metodického portálu.
Advertisements

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Tercie Rovnice Rovnice – lineární rovnice postup na konkrétním příkladu.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: RNDr.Ivana Řehková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ R12_ Měřítko TEMA: Matematika 7. ročník.
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Poměr v základním tvaru.
Výukový materiál pro 8.ročník
Poměr Co je poměr. Dělení v daném poměru..
Měření délky pevného tělesa
Slovní úlohy o společné práci
Poměr.
Lomené algebraické výrazy
zpracovaný v rámci projektu
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
Lomené algebraické výrazy
ZLOMKY II. – opakování pojmů a postupů při početních operacích
Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 1 – Množiny – teorie
Lineární rovnice a nerovnice I.
DESETINNÁ ČÍSLA.
Krácení a rozšiřování poměru
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Obvody a obsahy rovinných obrazců 3.
Vlastnosti trojúhelníku
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
Základní jednorozměrné geometrické útvary
Zlomky Složené zlomky..
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Zlomky Čísla smíšená..
* Zlomky a smíšená čísla Matematika – 7. ročník *
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
MATEMATIKA Poměr, úměra.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Vladimíra Houšková Název materiálu:
Kvadratické nerovnice
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Slovní úlohy o společné práci stejný čas
Společný dělitel … a jak ho najít.
Krácení a rozšiřování postupného poměru.
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
Lomené algebraické výrazy
Zlomky a desetinná čísla
Lomené algebraické výrazy
POMĚR.
Zlomky Násobení zlomků..
Pohybové úlohy 2 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Zlomky Sčítání zlomků..
Konstrukce trojúhelníku
Slovní úlohy o společné práci
Algebraické výrazy: lomené výrazy
Poměr Co je poměr. Dělení v daném poměru..
MATEMATIKA První písemná práce a její analýza.
Lomené výrazy (2) Podmínky řešitelnost
Poměr v základním tvaru.
Lomené algebraické výrazy
Krácení a rozšiřování postupného poměru.
Rovnice s neznámou ve jmenovateli
Matematika + opakování a upevňování učiva
Poměr v základním tvaru.
Poměr a trojčlenka - opakování
Hra (AZ kvíz) ke zopakování či procvičení učiva:
Rovnice opakování Výukový materiál pro 9.ročník
Dělitelnost přirozených čísel
MATEMATIKA – ARITMETIKA 7
NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_07_M7_Hanak
Dělitelnost přirozených čísel
Lomené algebraické výrazy
Slovní úlohy o společné práci − 3
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Konstrukce trojúhelníku
Transkript prezentace:

Poměr v základním tvaru. Co je poměr. Poměr v základním tvaru.

Poměr Pojem poměr nás provází celým životem a setkáváme se s ním prakticky každodenně. Vzpomeňme jen na pár ukázkách některé případy, v nichž se v běžném životě s poměrem (pojmem poměr, vyjádřením poměru) setkáváme. Tak například poměr ředění sirupů, postřiků, čisticích prostředků, oleje apod. Obrázky: http://www.freeway.cz/obchod; http://www.aquara.cz/userdata/sirupy

Poměr Nebo skóre sportovních utkání – např. poměr nastřílených branek domácím a hostujícím týmem, poměr střel, vyloučení apod.

Poměr Případně měřítka map či plánů. Obázek: http://www.shocart.cz/img/zakazkova-cinnost/plany-mest-prh-trhaci-big.jpg

Počet využitých přesilovek. Poměr Co to tedy je ten poměr? Je to způsob porovnání dvou údajů. Počet branek. Počet střel. 1 cm na mapě představuje 17 000 cm ve skutečnosti. Vzdálenosti. Počet využitých přesilovek. Počet vyloučení.

Způsoby porovnávání údajů Jak můžeme dva údaje porovnávat? 1. Pomocí rozdílu údajů na základě otázky „o kolik více“ nebo „o kolik méně“ … a - b Př.: Ve třídě je 24 dívek a 12 chlapců. O kolik více je ve třídě dívek než chlapců? Úlohu „o kolik více“ řešíme rozdílem. 24 – 12 = 12 Ve třídě je o 12 dívek více než chlapců. Př.: Ve třídě je 12 dívek a 24 chlapců. O kolik méně je ve třídě dívek než chlapců? Úlohu „o kolik méně“ řešíme také rozdílem. 24 – 12 = 12 Ve třídě je o 12 dívek méně než chlapců.

Způsoby porovnávání údajů 2. Pomocí podílu údajů na základě otázky „kolikrát více“ nebo „kolikrát méně“ … a : b Př.: Ve třídě je 24 dívek a 12 chlapců. Kolikrát více je ve třídě dívek než chlapců? Úlohu „kolikrát více“ řešíme podílem. 24 : 12 = 2 Ve třídě je dvakrát více dívek než chlapců. Př.: Ve třídě je 12 dívek a 24 chlapců. Kolikrát méně je ve třídě dívek než chlapců? Úlohu „kolikrát méně“ řešíme také podílem. 24 : 12 = 2 Ve třídě je dvakrát méně dívek než chlapců.

Definice poměru Vraťme se ještě jednou k předcházejícímu příkladu. Př.: Ve třídě je 24 dívek a 12 chlapců. Kolikrát více je ve třídě dívek než chlapců? Úlohu „kolikrát více“ řešíme podílem. 24 : 12 = 2 Ve třídě je dvakrát více dívek než chlapců. Říkáme, že počty dívek a chlapců jsou v poměru 24 : 12 Čteme dvacet čtyři ku dvanácti. Podílu a : b, kde a>0, b>0, říkáme poměr a čteme a ku b. Čísla a, b nazýváme členy poměru. Číslo a je první člen poměru, číslo b druhý člen poměru.

Zápis poměru Poměr (podíl) můžeme zapsat také ve tvaru zlomku. Konkrétně v našem předcházejícím příkladu můžeme výsledný poměr zapsat následovně: 2 1 Ze znalosti zlomků z toho pro nás plyne, že poměry můžeme stejně tak jako zlomky krátit a rozšiřovat. 24 : 12 = 2 : 1 Krácení poměru znamená dělení prvního i druhého členu poměru stejným číslem různým od nuly a jedné.

Krácení poměru Poměr lze krátit, pokud členy poměru jsou soudělná čísla. Krácení poměru znamená dělení prvního i druhého členu poměru stejným číslem různým od nuly a jedné. 5 9 40 : 8 = 5 72 : 8 = 9 Oba členy poměru můžeme dělit číslem 8, jinými slovy poměr krátit číslem 8. Po krácení je poměr vyjádřen nesoudělnými přirozenými čísly. Říkáme, že poměr je v základním tvaru. Poměr je v základním tvaru, pokud jsou oba členy poměru vyjádřeny nesoudělnými přirozenými čísly.

Rozšiřování poměru Abychom vyjádřili poměr v základním tvaru, tzn. pomocí nesoudělných přirozených čísel, potřebujeme často poměr rozšířit. Například, je-li poměr zadán desetinnými čísly nebo zlomky. Rozšiřování poměru znamená násobení prvního i druhého členu poměru stejným číslem různým od nuly a jedné. 1,5 . 10 = 15 3,5 . 10 = 35 V obou členech poměru se potřebujeme zbavit desetinné čárky, potřebujeme ji posunout o jedno místo doprava, tzn. vynásobit oba členy poměru deseti. 3 7 Po rozšíření je sice již poměr vyjádřen přirozenými čísly, ale zatím ještě ne nesoudělnými. Budeme jej tedy ještě krátit.

Rozšiřování poměru Abychom vyjádřili poměr v základním tvaru, tzn. pomocí nesoudělných přirozených čísel, potřebujeme často poměr rozšířit. Například, je-li poměr zadán desetinnými čísly nebo zlomky. Rozšiřování poměru znamená násobení prvního i druhého členu poměru stejným číslem různým od nuly a jedné. V obou členech poměru se potřebujeme zbavit tvaru zlomku, potřebujeme se zbavit jmenovatelů, tzn. vynásobit oba členy poměru nejmenším společným jmenovatelem (v našem případě číslem 12). 4 3 8 9 1 1 Po rozšíření je sice již poměr vyjádřen přirozenými čísly, ale zatím ještě ne nesoudělnými. Budeme jej tedy ještě krátit, v našem případě číslem 2.

Poměr 50:5 10:1 AB=50 mm CD=5 cm Oba porovnávané údaje musí být ve stejných jednotkách. Př.: Vyjádři poměrem délky úseček AB=50 mm a CD=5 cm. Zadání svádí k rychlému zápisu řešení ve tvaru: 50:5 10:1 Je však tento výsledek správný? Narýsujme si obě zadané úsečky. Úsečky jsou stejně dlouhé, což znamená, že jejich délky jsou v poměru 1:1. A B Kde jsme tedy udělali chybu? AB=50 mm Nevyjádřili jsme si délky ve stejných jednotkách a porovnávali je v jednotkách různých. A to není možné! AB=50 mm=5 cm 5 CD=5 cm 5 C D : CD=5 cm 1 : 1 Dvě čísla (veličiny) můžeme porovnat poměrem jen tehdy, jsou-li uvedeny ve stejných jednotkách!

Pár příkladů k procvičení – list č. 1: Vyjádřete v základním tvaru poměr první veličiny ke druhé: 960 km, 1320 km 10 kg, 45 kg 16 min, 36 min 1 km, 50 m 4 kg, 25 g 1,5 h, 50 min Až budete hotovi nebo když si nebudete vědět rady, klikněte, a ukážu vám postup.

Pár příkladů k procvičení – list č. 1: Vyjádřete v základním tvaru poměr první veličiny ke druhé: 960 km, 1320 km 10 kg, 45 kg 16 min, 36 min 960 : 1320 10 : 45 16 : 36 96 : 132 2 : 9 4 : 9 24 : 33 8 : 11 1 km, 50 m 4 kg, 25 g 1,5 h, 50 min 1000 m, 50 m 4000 g, 25 g 90 min, 50 min 1000 : 50 4000 : 25 90 : 50 100 : 5 800 : 5 9 : 5 20 : 1 160 : 1

Pár příkladů k procvičení – list č. 2: Najděte neznámý člen v rovnosti poměrů: 44 : x  =  11 : 6 n : 40  =  9 : 10 y : 4  =  49 : 28 7 : 12  =  28 : z 44 : 8  =  33 : n Až budete hotovi nebo když si nebudete vědět rady, klikněte, a ukážu vám postup.

Pár příkladů k procvičení – list č. 2: Najděte neznámý člen v rovnosti poměrů: 44 : x  =  11 : 6 n : 40  =  9 : 10 y : 4  =  49 : 28 11 je zvětšena na 44. 10 je zvětšena na 40. 28 je zmenšena na 4. Kolikrát? 44 : 11 = 4 Kolikrát? 40 : 10 = 4 Kolikrát? 28 : 4 = 7 4 x zvětšíme i číslo 6. 4 x zvětšíme i číslo 9. 7 x zmenšíme i číslo 49. 44 : 24  =  11 : 6 36 : 40  =  9 : 10 7 : 4  =  49 : 28 7 : 12  =  28 : z 44 : 8  =  33 : n 7 je zvětšena na 28. 44 je změněna na 33. 5 je zvětšena na 40. Kolikrát? 28 : 7 = 4 Jak? Děleno 4, násobeno 3. Kolikrát? 40 : 5 = 8 4 x zvětšíme i číslo 12. Provedeme to i s číslem 8. 8 x zvětšíme i číslo 3. 7 : 12  =  28 : 48 44 : 8  =  33 : 6

Pár příkladů k procvičení – list č. 3: Určete, které poměry se sobě rovnají: 2 : 3; 3 : 6; 3 : 7; 1,2 : 2,4; 1,5 : 3,5; 2,8 : 7; 6/4 :14/4; 4 : 10; 0,1 : 0,2; 4 : 5;  1 : 7/3; 8 : 18 Až budete hotovi nebo když si nebudete vědět rady, klikněte, a ukážu vám postup.

Pár příkladů k procvičení – list č. 3: Určete, které poměry se sobě rovnají: 2 : 3; 3 : 6; 3 : 7; 1,2 : 2,4; 1,5 : 3,5; 2,8 : 7; 6/4 :14/4; 4 : 10; 0,1 : 0,2; 4 : 5;  1 : 7/3; 8 : 18 3 : 6 = 1,2 : 2,4 = = 0,1 : 0,2 2 : 3 3 : 6 = 1 : 2 Poměry, které se sobě rovnají, mají stejný základní tvar. Všechny zadané poměry tedy nejdříve vyjádříme v základním tvaru. 3 : 7 1,2 : 2,4 = 12 : 24 = 1 : 2 1,5 : 3,5 = 15 : 35 = 3 : 7 3 : 7 = 1,5 : 3,5 = = 6/4 : 14/4 = = 1 : 7/3 2,8 : 7 = 28 : 70 = 2 : 5 6/4 : 14/4 = 6 : 14 = 3 : 7 4 : 10 = 2 : 5 0,1 : 0,2 = 1 : 2 2,8 : 7 = 4 : 10 4 : 5 1 : 7/3 = 3 : 7 8 : 18 = 4 : 9

Pamatuj si! Poměr je v základním tvaru, pokud jsou oba členy poměru vyjádřeny nesoudělnými přirozenými čísly. Poměry se sobě rovnají, rovnají-li se jejich základní tvary. Poměry krátíme tak, že první i druhý člen poměru dělíme stejným číslem různým od nuly a jedné. Poměry rozšiřujeme tak, že první i druhý člen poměru násobíme stejným číslem různým od nuly a jedné.