Pohybové schopnosti a dovednosti Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.
Základní pojmy Pohybové schopnosti relativně samostatné komplexy funkčních vlastností organizmu, které podmiňují realizaci určité skupiny pohybových úkolů -jejich přímými determinanty jsou funkční vlastnosti organizmu a některé vlastnosti strukturální - z hlediska geneze jsou jejich základem geneticky determinované vlastnosti (vlohy), což omezuje jejich vývojové změny - mají povahu tzv. dispozičních vlastnosti jsou nutným základem k osvojováni různých pohybových dovednosti -úroveň – buněčná, orgánová Stálé v čase Burton a Miller: Obecné vlastnosti či kapacity organismu, které podkládají výkonnost v řadě pohybových dovedností
Základní pojmy Pohybové dovednosti Reálné, učením osvojené způsobilosti k realizaci určitého konkrétního pohybového úkolu -získávají s v procesu motorického učení (cvik, opakování) Jsou úzce úkolově specifické Předpokladem je určitá struktura pohybových schopností Zaručují rychlé, snadné, úsporné provádění činností
Pohybové schopnosti – tradiční dělení Silová schopnost (Síla) Rychlostní schopnost (Rychlost) Vytrvalostní schopnost (Vytrvalost) Koordinační schopnost (Koordinace) (Kloubní pohyblivost, rovnováha)
Hybridní pohybové schopnosti
Pohybové schopnosti – dělení dle Měkoty & Novosada Kondiční – silová a vytrvalostní schopnost Koordinační – orientační a diferenciační schopnost Hybridní – rychlostní schopnost flexibilita Co se učit? Je to na vás, akceptovatelné obojí Flexibilita – spíše pasivní záležitost
Hierarchický model motorických schopností (Měkota, 2000)
Schopnosti versus dovednosti Částečně vrozená Generalizovaná Schopnost Relativně stabilní Podkládá mnoho dovedností Omezený počet Vytvořená praxí Úkolově specifická Snadněji modifikovatelná praxí Dovednost Závislá na několika schopnostech Neomezený počet
Schopnost versus dovednost Proces rozvoje: - schopnosti: trénink - dovednosti: nácvik
Schopnosti a dovednosti - souhrn
Příklad vztahu motorických schopností a dovedností