DOTAZNÍK Zásady tvorby dotazníku Termín návratnosti Podrobný návod k vyplnění Otázky jednoduché a srozumitelné Minimalizovat dlouhé dotazy Neptat se na více věcí jedou otázkou Vyvarovat se sugesce Nabízené možnosti výběru odpovědí by měly být vyčerpávající a pokrývat všechny možné možnost
DOTAZNÍK ÚVOD oslovení respondenta účel výzkumu představení tazatele poděkování a podpis
DOTAZNÍK OTÁZKY uzavřené polootevřené otevřené
ŠKÁLOVÁNÍ Pomocí škálování lze měřit jinak neměřitelné kvality daných jevů Druhy škál Pořadová Intervalová Bipolární Likertova
POŘADOVÁ ŠKÁLA upořádání jevů do pořadí např. dle oblíbenosti většinou nelze zvolit dvakrát stejné místo v pořadí
INTERVALOVÁ ŠKÁLA polohám jde přiřadit číslo na stupnici Př. stále – velmi často – často – občas – nikdy 1 2 3 4 5
BIPOLÁRNÍ ŠKÁLA Sémantický diferenciál polohám jde přiřadit číslo na stupnici krajní polohy (póly škály) označují protikladné vlastnosti Zásady tvorby ve škále je třeba používat týž slovní druh: je-li na jedné straně přídavné jméno, musí být i na druhé druhý výraz nemá být záporem prvního s předponou ne-
LIKERTOVA ŠKÁLA skládají se z výroku a stupnice na stupnici se vyjadřuje stupeň (ne)souhlasu
TYPY VELIČIN (X, Y,…) (proměnných; znaků) KATEGORIÁLNÍ nominální (slovní – neuspořádané ) má smysl pouze porovnání rovno – není rovno např. POBOCKA (a, b, c) alternativní (2 možnosti: 0-1) např. POHL (m/z), UKOL (splněn: ano/ne) ordinální (slovní – uspořádané) má smysl srovnání menší-větší, lepší-horší, … např. VZDEL (z < s < v) kardinální (číselné - diskrétní) má smysl počítání (sčítání, násobení, …) např. DETI (počet dětí)
TYPY VELIČIN (X, Y,…) (proměnných; znaků) NEKATEGORIÁLNÍ kardinální (číselné - spojité) má smysl počítání (sčítání, násobení, …) nabývá širokého spektra hodnot, nevytváří skupiny objektů se stejnými hodnotami např. DOBA (počet dní výcviku), VĚK (v letech), HMOTNOST (kg), PLAT (tis.Kč)… v příkladech je údaj vlastně zaokrouhlen, záleží na zvolené přesnosti; lze převést na kategoriální typ (jak, jaký?)