Lom světla Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení zapojení a činnosti ledky, schematická značka ledky a obrázky.
Advertisements

SVĚTELNÉ JEVY Vypracovala: Mgr. Monika Schubertová.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Zdeňka Horská Název materiálu: VY_32_INOVACE_4_20_ Zrcadla Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Žák navazuje na učivo probrané v 7. ročníku a učivo prohlubuje. Žák vysvětlí funkci čočky v lidském oku.
ČOČKY Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_10_32.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Snellův zákon Číslo DUM: III/2/FY/2/3/19 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Optika Autor: Ing.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Prezentace slouží k naučení nového učiva. Žák pochopí, že se kolem nás vyskytují i jiné síly než gravitační.
Optika, čočky ZOBRAZENÍ PŘEDMĚTU ROZPTYLKOU.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení zákonu lomu. Rozdělení čoček na spojku a rozptylku. Naučení.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Riskuj - optika 2 Číslo DUM: III/2/FY/2/3/20 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Optika Autor:
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k závěrečnému celkovému opakování učiva. Slouží k prověření znalostí. Práce a výkon Název školy:
Anotace : Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Prezentace slouží k rozšíření učiva o síle jako odvozené fyzikální veličině. Žák si připomene a prohloubí.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Prohloubení již probraného učiva polovodičů typu N a P a polovodičové.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Vedení elektrického proudu v plynech Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Žák naváže na znalosti, které získal o hustotě v prvouce a přírodovědě.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Teplo Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Žáci navazují na učivo probrané v 7. ročníku a učivo prohlubují. Žák zná základní typy čoček, umí je.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Zobrazení rovinným zrcadlem
Název školy Základní škola Šumvald, okres Olomouc Číslo projektu
1. KŘÍŽOVKA Pohyb může být posuvný a ….. Veličina s jednotkou m³ 1
Skládání rovnoběžných a různoběžných sil-souhrnná cvičení
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Lom světla I. část
Polovodiče typu N a P, Polovodičová dioda
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_21_FYZIKA
Práce vykonaná pomocí jednoduchých strojů
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Vznik střídavého proudu
Změny skupenství látky
Elektromotor a jeho využití
Pohyb těles-fyzika hrou
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Souhrnné otázky, Světelné jevy
Pístové spalovací motory
Barva světla, šíření světla a stín
Polovodiče typu N a P, Polovodičová dioda
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_26_FYZIKA
Další součástky s jedním přechodem PN
Pohyb tělesa Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Skládání rovnoběžných a různoběžných sil
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Pohybová (kinetická) energie tělesa
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Kulová zrcadla - vypuklá
Hustota-výpočet objemu
Teplota – souhrnná cvičení II.
Teplo Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Tření-souhrnná cvičení
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Těžiště a stabilita těles
Opakování 3 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čočky - spojky
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Lom světla TÉMATICKÝ CELEK: Elektromagnetické.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Čočky Název : VY_32_inovace_13 Fyzika - čočky Autor: Jana Pěničková
Hustota-výpočet objemu
Duté zrcadlo Název : VY_32_inovace_10 Fyzika - duté zrcadlo
Světelné jevy -shrnutí
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Skládání rovnoběžných a různoběžných sil-souhrnná cvičení
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
F-Pn-P055-cocka_Spojka PAPRSKOVÁ OPTIKA 5. SPOJNÁ ČOČKA.
F-Pn-P056-cocka_Rozptylka
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Transkript prezentace:

Lom světla Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací oblast: Člověk a příroda_Fyzika Datum: 11/2012 Název materiálu: VY_32_INOVACE_FY.7.A.20_lom_svetla Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/21.1693 Název projektu: PRIMA ŠKOLA Lom světla Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení zákonu lomu. Rozdělení čoček na spojku a rozptylku. Naučení lomu paprsku na spojce. Naučení lomu paprsku na rozptylce.

Příklad z praxe: Pozorujeme-li předměty na dně bazénu, zdá se nám, že předměty ležící na dně nejsou příliš hluboko. Když se chceme pro pozorovaný předmět potopit, zjistíme, že hloubka vody je mnohem větší, než se nám zdálo.

Proveďte pokus: Do vody vložíme rovnou tyčku (špejli, brčko na pití…) tak, aby se dotýkala dna a pozorně se na ni šikmo shora dívejte. Vidíme, že tyčka je jakoby u hladiny vody zalomená směrem vzhůru, to znamená, že i její spodní konec vidíme jakoby výše.

K lomu světla dochází na rozhraní dvou optických prostředí Při vstupu ze vzduchu do vody se pravítko "zlomí". Ve vodě postupuje paprsek v jiném směru než ve vzduchu.

Úhel dopadu α je větší než úhel lomu β: α›β LOM KE KOLMICI Lom paprsku na rozhraní např. VZDUCH-SKLO, VZDUCH – VODA … Úhel dopadu α je větší než úhel lomu β: α›β Paprsek se šíří z prostředí opticky řidšího do prostředí opticky hustšího.

LOM OD KOLMICE Lom paprsku na rozhraní např. VODA-VZDUCH, SKLO-VZDUCH … Úhel dopadu α je menší než úhel lomu β: α‹β Paprsek se šíří z prostředí opticky hustšího do prostředí opticky řidšího.

Jestliže úhel dopadu je NULOVÝ, paprsek dopadá kolmo na rozhraní. Paprsek se neláme: Jestliže úhel dopadu je NULOVÝ, paprsek dopadá kolmo na rozhraní.

ČOČKY: dělíme je podle jejich vlastností a tvaru na SPOJKY A ROZPTYLKY

Spojky: světelné paprsky spojují

Rozptylky: světelné paprsky rozptylují

ZAPAMATUJTE SI: ☺ Čočka je optický prvek, ohraničený nejčastěji dvěma kulovými plochami, který se používá ke změně šíření světla.

Základní pojmy: o - optická osa čočky S - optický střed čočky F - předmětové ohnisko F' - obrazové ohnisko f - ohnisková vzdálenost

Čočky a jejich význačné směry: 1. paprsek procházející  přes optický střed  se neláme, prochází nezměněným směrem.

Čočky a jejich význačné směry: 2. paprsek dopadající na čočku rovnoběžně s optickou osou se láme do ohniska F'.

Čočky a jejich význačné směry: 3. paprsek procházející ohniskem  F se láme rovnoběžně s optickou osou o.

Použité zdroje: doc. RNDr. Růžena Kolářová, CSc., PaedDr. Jiří Bohuněk, Fyzika pro 7. ročník základní školy, nakladatelství Prometheus, 2004, ISBN 80-7196-265-1. Tesař J., Jáchim F., Fyzika 3 pro ZŠ, Světelné jevy, mechanické vlastnosti látek, pedagogické nakladatelství, a.s., SPN 2009. Rauner K., Havel V., a kol., Fyzika 7 pro ZŠ a víceletá gymnázia, Nakladatelství Fraus 2005 galerie office http://posec.astro.cz/image/teorie/OP_I_soubory/image007.gif [cit:2012-11-28] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/62/Pencil_in_a_bowl_of_water.png [cit:2012-11-28] http://fyzmatik.pise.cz/img/173710.jpg [cit:2012-11-28] http://fyzweb.cz/clanky/img/00049/Lom1.gif [cit:2012-11-28] http://files.pracedoskoly.webnode.cz/200000031-8412c850c6/ke%20kolm.png [cit:2012-11-28] http://optika.kuratkoo.net/images/obr_004.jpg [cit:2012-11-28] http://optika.kuratkoo.net/images/obr_003.jpg [cit:2012-11-28] http://files.pracedoskoly.webnode.cz/200000032-705e371584/od%20kolm.png [cit:2012-11-28] http://www.devbook.cz/images/img/fyz_spojka_rozptylka.png [cit:2012-11-28] http://www.3zscheb.unas.cz/e-learning/fyzika%20web/lom%20svetla/lomsve19.gif [cit:2012-11-28] http://www.3zscheb.unas.cz/e-learning/fyzika%20web/lomsvetlavykl.htm [cit:2012-11-28]

Metodika prezentace: Prezentace slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení zákonu lomu (lom ke kolmici, lom od kolmice) Probrání dalších možností, kdy se paprsek neláme a prochází beze změny a varianty, kdy lomený paprsek zůstává v rovině dopadu. Žák umí narýsovat rovinné optické prostředí s vyznačenou kolmicí. Do rozhraní rýsuje dopadající paprsek a jeho lom. Rozdělení čoček na spojky a rozptylky. Čočky a jejich význačné směry.