Jak změříme teplo přijaté nebo odevzdané při tepelné výměně

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jak změříme teplo přijaté nebo odevzdané při tepelné výměně
Advertisements

KALORIMETR.
Měření a výpočet přijatého a odevzdaného tepla
Termika příklady.
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 8.
Pokusné určení tepla.
Digitální učební materiál
Název školy: Základní škola Lanškroun, nám. A. Jiráska 140 Autor: Mgr. Jiří Vávra Datum: Název: VY_32_INOVACE_04_F8 Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 8.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Mgr. Karolína Hadrbolcová Materiál: VY_52_INOVACE_PV14.34 Téma: Teplo Číslo.
Příklad tepelně izolované soustavy:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Předmět:Fyzika Ročník:8. ročník Klíčová slova:Měření tepla Autor:Mgr. Lucie.
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
JAK ZMĚŘÍME TEPLO PŘIJATÉ NEBO TEPLO ODEVZDANÉ PŘI TEPELNÉ VÝMĚNĚ
Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Na jednoduchých pokusech popis a vysvětlení přenosu části své pohybové.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení třetí závislosti tepla. K přímé úměrnosti tepla na hmotnosti.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Kladka pevná a volná Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Rozdělení kulových zrcadel na dutá a vypuklá. Zobrazení kulovými zrcadly.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Zabývá se vedením tepla ve vodě a ve vzduchu. Vysvětlení principu teplovodního.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k závěrečnému celkovému opakování učiva. Slouží k prověření znalostí. Tlak, tlaková síla, hydrostatický.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Žák odpovídá na otázky řešící pohyb tělesa. Žák zná vzorec pro výpočet.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Prohloubení již probraného učiva polovodičů typu N a P a polovodičové.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Žáci navazují na učivo 6. ročníku o změně skupenství látek. Prohloubení již naučených znalostí. Použití.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Popis tepelného záření, které nevnímáme jenom zrakem, ale i tepelnými.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k celkovému zopakování učiva o pohybu těles. Žák odpovídá na otázky, řeší úlohy o pohybu tělesa.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Změna teploty těles tepelnou výměnou Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300.
Fyzika 8 Měrná tepelná kapacita látky. 3. Měrná tepelná kapacita látky Dvě tělesa z různých látek o stejné hmotnosti přijmou stejné teplo, ale jejich.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení, kdy těleso má polohovou (potenciální) energii, na čem polohová.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení, kdy těleso má polohovou (potenciální) energii, na čem polohová.
Úlohy ke shrnutí učiva č.2
KALORIMETRICKÁ ROVNICE
Hustota-výpočet hustoty
Čemu jste se ve fyzice naučili- Fyzikální veličiny
Jak lze změnit odpor polovodičů
Práce ve fyzikálním slova smyslu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Měření tepla při tepelné výměně TÉMATICKÝ.
Opakování 2 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Magnetické pole cívky s proudem
Fyzika hrou-opakování II.
Otáčivé účinky síly-PÁKA
Otáčivé účinky síly-PÁKA
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
Jak změříme teplo přijaté nebo odevzdané při tepelné výměně
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Hustota-odvozená fyzikální veličina
Páka, Kladka pevná, volná, kladkostroj
Tepelná výměna prouděním
Opakování 2 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Lom světla Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Úlohy ke shrnutí učiva č.2
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Magnetické pole cívky s proudem
Práce vykonaná pomocí jednoduchých strojů
Výpočet práce z výkonu a času, Účinnost
Práce ve fyzikálním slova smyslu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Měrná tepelná kapacita látky TÉMATICKÝ CELEK:
Výkon: výpočty příkladů z praxe
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_04 Vnitřní.
Rychlost Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Fyzika hrou-opakování II.
Transkript prezentace:

Jak změříme teplo přijaté nebo odevzdané při tepelné výměně Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací oblast: Člověk a příroda_Fyzika Datum: 11/2011 Název materiálu: VY_32_INOVACE_FY.8.A.11_jak_zmerime_teplo_prijate_nebo_odevzdane_pri_tepelne_vymene Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/21.1693 Název projektu: PRIMA ŠKOLA Jak změříme teplo přijaté nebo odevzdané při tepelné výměně Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k prohloubení poznatků naučeného učiva.

Teplo přijaté tělesem při tepelné výměně určujeme použitím vztahu: Q=mc(t-t0) musíme změřit hmotnost m tělesa musíme změřit změnu teploty (t-t0) v tabulkách vyhledáme měrnou tepelnou kapacitu c

Kalorimetr: zařízení, které tepelně izoluje vnitřní nádobu používáme ho při pokusném určení tepla přijatého nebo odevzdaného při tepelné výměně

Kalorimetr: Obsahuje: dvě tenkostěnné válcové plechové nádoby tepelný izolant (dřevo) víko s teploměrem míchadlo

Příklad: Ocelové závaží, o hmotnosti 0,2 kg a o počáteční teplotě 15 °C, ponoříme do vody o teplotě 90 °C v kalorimetru. Kalorimetr uzavřeme a vodu promícháme míchadlem. Voda se ustálí na 80 °C. Jaké teplo přijalo ocelové závaží od vody? m= 0,2 kg t0= 15 °C t= 80 °C (t-t0)= 65 °C c= 0,46 kJ/kg°C Q=? kJ Q=mc(t-t0) Q=0,2∙0,46∙65 Q=5,980 kJ Ocelové závaží přijalo teplo asi 6 kJ.

Příklad vypočítej a vyber správnou odpověď: V nádobě je voda o hmotnosti 250 g. Jaké teplo přijme voda, zvýší-li se její teplota o 20°C. a) voda přijme teplo 50 kJ b) voda přijme teplo 175 kJ c) voda přijme teplo 21 kJ

Příklad s řešením: Teplota měděného kotlíku o hmotnosti 5 kg se zvýší z 20 °C na 30 °C. Jaké teplo kotlík při tom přijme? m= 5 kg (t-t0)= 10 °C c= 0,383 kJ/kg°C Q= ? kJ Q=mc(t-t0) Q=5∙10∙0,383 Q= 19,15 kJ Kotlík přijme 19,15 kJ tepla.

Příklad vypočítej a vyber správnou odpověď: Do hliníkového hrnce o hmotnosti 300 g nalijeme vodu o hmotnosti 1 kg. Teplota hrnce i vody je 15 °C. Jaké teplo přijme hrnec s vodou, zvýší-li se jejich teplota na 100 °C? Hrnec s vodou přijme teplo 500 kJ. Hrnec s vodou přijme teplo 378 kJ Hrnec s vodou přijme teplo 856 kJ. c (Al)=0,896 kJ/kg°C c (H2O)=4,18 kJ/kg°C m (Al)=0,3 kg m (H2O)= 1 kg (t-t0)=85 °C

Příklad s řešením: Železný výkovek o hmotnosti 540 g a teplotě 15 °C byl vložen do pece. Tam zvýšil teplotu na 600 °C. Jaké teplo přijal výkovek? m=0,540 kg (t-t0)=585 °C c (Fe)= 0,450 kJ/kg°C Q= ? kJ Q=mc(t-t0) Q=0,540∙0,450∙585 Q=142 kJ Výkovek přijal teplo 142 kJ.

Platí: Pokud bychom zajistili, aby probíhala tepelná výměna jen mezi dvěma tělesy (tepelně bychom je izolovali od okolí), platí, že při tepelné výměně je teplo odevzdané teplejším tělesem rovno teplu přijatému chladnějším tělesem.

Použité zdroje: galerie office doc. RNDr. Růžena Kolářová, CSc., PaedDr. Jiří Bohuněk, Fyzika pro 8. ročník základní školy, nakladatelství Prometheus, 2004, ISBN 80-7196-149-3. http://artemis.osu.cz/ComLab/Web_cz/Heat_FP6_Cz/figures/kalorimetr.jpg [cit: 2011-11-11 ] http://www.gypce.cz/fyz_lab/6- Druh%FD/M%ECrn%E1%20tepeln%E1%20kapacita/M%ECrn%E1%20tepeln%E1%2 0kapacita_1.jpg [cit: 2011-11-11 ] http://wiki.sps-pi.com/images/9/97/Kalorimetr.png [cit: 2011-11-11 ] http://www.helago-cz.cz/public/content-images/cz/product/22597.jpg [cit: 2011-11-11 ]

Metodika prezentace: Prezentace slouží k prohloubení naučeného učiva. Popis kalorimetru, tj. zařízení, které tepelně izoluje vnitřní nádobu, v níž probíhá tepelná výměna. Žák řeší příklady tepelné výměny. Žák vybírá správné odpovědi. Otázky slouží k zopakování probraného učiva.