ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.0434 NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT AUTOR: Mgr. Hana KEPROVÁ TEMATICKÁ OBLAST: ČESKÝ JAZYK NÁZEV DUMu: ANTICKÉ DIVADLO POŘADOVÉ ČÍSLO DUMu: 15 KÓD DUMu: HK_CJ1R_15 DATUM TVORBY: 3.11.2013 ANOTACE (ROČNÍK): 1.ročník Prezentace se zaměřuje na vznik antického divadla, jež se vyvinulo z Dionýsií, seznamuje s pojmy dithyramby, tragédie, komedie, obrázky názorně představují amfiteátry. METODICKÝ POKYN: ---
ANTICKÉ DIVADLO
VZNIK attické období (5.-4.st.př.n.l.) rodové zřízení > městské státy (polis) demokracie (Athény, Sparta, …) svobodní občané rozvoj filosofie a vědy (Hippokratés, Pythagoras, Archimedes) rozvoj kultury (Feidias) rozvoj divadla – nový žánr drama
VZNIK Dionýsie = slavnosti zasvěcené Dionýsovi (bohu vína a nespoutaného veselí) konec března 3 dny tragédie, 1 den komedie dithyramby = sborové zpěvy k poctě Dionýsa závěrečné obřady pěvci v kozlích kůžích (průvodci Dionýsia) tragoidiá = zpěv kozlů původně sbor (chór) > 1 herec vede dialog se sborem
Dionýsos divadlo na Kosu
Divadlo v Dodoně (Řecko)
DIVADLA (AMFITEÁTRY) nekrytá, na svazích, návrších hlediště (theatron) jeviště (orchestra) skené (divadelní budova) architektonická krása dokonalá akustika herci – jen muži masky a zvláštní střevíce zpoč. 1 herec a sbor > 2 – 3 herci
Na obrázku ukažte tři části antického divadla. Divadlo v Taormině (Sicílie)
Divadlo v Epidauru (i více než 10 000 0diváků)
maska z řecké tragédie 1.-2.stol.
TRAGÉDIE dramatický žánr divadelní hra vážného obsahu obsah z mytologie, částečně historie hrdinové: odvážní, stateční, silní x krutí, samolibí dramatický konflikt hrdina x nadpřirozená síla silné vášně osud odlišné mravní normy hrdina umírá, ale mravně vítězí = oslava člověka, který bojuje proti zlu
KOMEDIE kómódia – šaškovský zpěv konflikt pojímán komicky výsměch lidským vadám, negativním vlastnostem
TEORIE DIVADLA ARISTOTELÉS (4.st.př.n.l.) posláním divadla je vyvolání estetického zážitku divák si má uvědomit etické hodnoty díla zážitek = katarze (z řec. katharsis – očista) prožitek uvolní kladné psychické síly jednota místa, času, děje
TEORIE DIVADLA Pětistupňové schéma: 1. expozice (výklad) 2. kolize (srážka) 3. krize (rozhodnutí, rozloučení) 4. peripetie (náhlý obrat) 5. katastrofa (obrat)
AUTOŘI TRAGÉDIE Aischylos Sofoklés Euripidés KOMEDIE Aristofanés
Zdroje: Sochorová Marie: Literatura v kostce pro SŠ, Fragment, 2007, ISBN 978-80-253-0652-9 Hrabák Josef: Literatura pro 1.ročník středních škol, SPN, 1977, publikace č. 71-15-11 Prokop Vladimír: Dějiny literatury od starověku do počátku 19.století, O.K.-Soft, 2003 VOLNÉ DÍLO. Wikipedia.cz [online]. [cit. 7.11.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Dionysos_Mosaic.jpg ZWEERS, Onno. Wikipedia.cz [online]. [cit. 7.11.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:D70-0404-dodona.jpg MYKENIK, User. Wikipedia.cz [online]. [cit. 7.11.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Kos7.jpg POUDOU99. Wikipedia.cz [online]. [cit. 7.11.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Taormina_2008_IMG_1612.jpg HELVETIKER, User:. Wikipedia.cz [online]. [cit. 7.11.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Trag%C3%B6dienmaske_Grossgriechenland_Slg_Ebn%C3%B6ther.jpg TREPTE, Andreas. Wikipedia.cz [online]. [cit. 11.11.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Theatre_of_Epidaurus_1.jpg