ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Advertisements

Drama – vývoj a rozdělení
(Literární výchova - 7. ročník)
Řecké divadlo Dějepis 2. stupeň
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Antické umění Starověké Řecko.
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
III-2/CJ1/1.14/De Vznik a vývoj antického divadla
Jméno autora: Mgr. Petra Trajerová Datum vytvoření:
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_05.
Název Umění starověkého Řecka Předmět, ročník Dějepis, prima
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
Řecké divadlo. Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_DEJ300 Jméno autora:Mgr. Karel Šonka Třída/ročník1.
DIVADLO – Zpracovali: M. Richtrmoc, 1.B a A. Slezáková, 1.A
HUDEBNĚ – DRAMATICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Řecké divadlo.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
D R A M A Mgr. Michal Oblouk. DRAMA Slovo odvozeno z řeckého pojmenování dráma = čin, jednání, skutek Literární dílo určené k jevištnímu provedení Divadelní.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Žánry literatury 1) Lyrika - slovo řeckého původu - popisuje spisovatelovy prožitky, - popisuje spisovatelovy prožitky, pocity, dojmy a myšlenky pocity,
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Kultura starověkého Řecka 2.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_12_LITERATURA.
LITERÁRNÍ DRUHY DRAMA – DRAMATICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
S TAROŘECKÉ DRAMA Úplné počátky nejasné Obrat r. 534 př. n. l. – v Athénách poprvé vyhlášena soutěž o nejlepší tragédii Vyvinulo se z řecké rituální písně.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
KULTURA A UMĚNÍ ANTICKÉHO ŘECKA
ANTICKÉ DIVADLO ŘECKÉ DIVADLO 1.
VY_32_Inovace_ Antická literatura Český jazyk 8. ročník
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Vznik řeckého divadla Tematická oblast Antika Datum vytvoření Ročník
Od přelomu 2. a 1. tisíciletí př.n.l.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Vznik a vývoj Tragédie představitelé
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Umění starověkého Říma
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.0434 NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT AUTOR: Mgr. Hana KEPROVÁ TEMATICKÁ OBLAST: ČESKÝ JAZYK NÁZEV DUMu: ANTICKÉ DIVADLO POŘADOVÉ ČÍSLO DUMu: 15 KÓD DUMu: HK_CJ1R_15 DATUM TVORBY: 3.11.2013 ANOTACE (ROČNÍK): 1.ročník Prezentace se zaměřuje na vznik antického divadla, jež se vyvinulo z Dionýsií, seznamuje s pojmy dithyramby, tragédie, komedie, obrázky názorně představují amfiteátry. METODICKÝ POKYN: ---

ANTICKÉ DIVADLO

VZNIK attické období (5.-4.st.př.n.l.) rodové zřízení > městské státy (polis) demokracie (Athény, Sparta, …) svobodní občané rozvoj filosofie a vědy (Hippokratés, Pythagoras, Archimedes) rozvoj kultury (Feidias) rozvoj divadla – nový žánr drama

VZNIK Dionýsie = slavnosti zasvěcené Dionýsovi (bohu vína a nespoutaného veselí) konec března 3 dny tragédie, 1 den komedie dithyramby = sborové zpěvy k poctě Dionýsa závěrečné obřady pěvci v kozlích kůžích (průvodci Dionýsia) tragoidiá = zpěv kozlů původně sbor (chór) > 1 herec vede dialog se sborem

Dionýsos divadlo na Kosu

Divadlo v Dodoně (Řecko)

DIVADLA (AMFITEÁTRY) nekrytá, na svazích, návrších hlediště (theatron) jeviště (orchestra) skené (divadelní budova) architektonická krása dokonalá akustika herci – jen muži masky a zvláštní střevíce zpoč. 1 herec a sbor > 2 – 3 herci

Na obrázku ukažte tři části antického divadla. Divadlo v Taormině (Sicílie)

Divadlo v Epidauru (i více než 10 000 0diváků)

maska z řecké tragédie 1.-2.stol.

TRAGÉDIE dramatický žánr divadelní hra vážného obsahu obsah z mytologie, částečně historie hrdinové: odvážní, stateční, silní x krutí, samolibí dramatický konflikt hrdina x nadpřirozená síla silné vášně osud odlišné mravní normy hrdina umírá, ale mravně vítězí = oslava člověka, který bojuje proti zlu

KOMEDIE kómódia – šaškovský zpěv konflikt pojímán komicky výsměch lidským vadám, negativním vlastnostem

TEORIE DIVADLA ARISTOTELÉS (4.st.př.n.l.) posláním divadla je vyvolání estetického zážitku divák si má uvědomit etické hodnoty díla zážitek = katarze (z řec. katharsis – očista) prožitek uvolní kladné psychické síly jednota místa, času, děje

TEORIE DIVADLA Pětistupňové schéma: 1. expozice (výklad) 2. kolize (srážka) 3. krize (rozhodnutí, rozloučení) 4. peripetie (náhlý obrat) 5. katastrofa (obrat)

AUTOŘI TRAGÉDIE Aischylos Sofoklés Euripidés KOMEDIE Aristofanés

Zdroje: Sochorová Marie: Literatura v kostce pro SŠ, Fragment, 2007, ISBN 978-80-253-0652-9 Hrabák Josef: Literatura pro 1.ročník středních škol, SPN, 1977, publikace č. 71-15-11 Prokop Vladimír: Dějiny literatury od starověku do počátku 19.století, O.K.-Soft, 2003 VOLNÉ DÍLO. Wikipedia.cz [online]. [cit. 7.11.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Dionysos_Mosaic.jpg ZWEERS, Onno. Wikipedia.cz [online]. [cit. 7.11.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:D70-0404-dodona.jpg MYKENIK, User. Wikipedia.cz [online]. [cit. 7.11.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Kos7.jpg POUDOU99. Wikipedia.cz [online]. [cit. 7.11.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Taormina_2008_IMG_1612.jpg HELVETIKER, User:. Wikipedia.cz [online]. [cit. 7.11.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Trag%C3%B6dienmaske_Grossgriechenland_Slg_Ebn%C3%B6ther.jpg TREPTE, Andreas. Wikipedia.cz [online]. [cit. 11.11.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Theatre_of_Epidaurus_1.jpg