Poznání a jeho sociální produkce

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Úvod do studia dějepisu
Advertisements

Regionální historie (dějiny) ve výuce dějepisu
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
Sociologie Sociologie je společenská věda, která zkoumá sociální život jednotlivců, skupin a společnosti.
Úvod do učiva dějepisu.
Každý může potřebovat pomoc aneb K čemu je sociální práce?
Metodologie historického výzkumu volného času
Metody zkoumání ekonomických jevů
Tereza Konečná /0 Obálka 2/1 Obálka Titulní list/patitul 2/2.
Anotace: Výklad zaměřený na vývoj filozofických směrů
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Doc. Michal Kaplánek, Th. D.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_08_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Formální stránka práce Tereza Konečná Z čeho se skládá SOČ 2/0.
Zdravotnický asistent, druhý ročník Vývoj lidské společnosti Autor: Mgr. Lenka Březíková Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník, Planimetrie,
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Získávání a zpracování informací
Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Struktura a obory sociologie VY_32_INOVACE_ZSV3r0102 Mgr. Jaroslav Knesl.
Pierre Bourdieu a jeho význam pro historickou sociologii ( ) Bourdieu se zabýval především současnými společnostmi, historické reálie používal.
Tereza Konečná /0 Obálka 2/1 Obálka Titulní list/patitul 2/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Demokracie a její hodnoty
Člověk jako přírodní a společenská bytost
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Ústav světových dějin Obor Historie – evropská studia.
Metody zpracování informací - 2
VY_32_INOVACE_51_04 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
SOCIÁLNÍ DETERMINACE PSYCHIKY
IDEOLOGIE A STÁT I. IDEOLOGIEANTISEMITISMUSNACIONALISMUS.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Vznik sociologie Autor: Mgr. Pavel Semerák Občanský a společenskovědní základ Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
2. téma: Zákl. teoretické směry sociologie
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Sociologická imaginace.Praha: SLON, 2002; kapitola Příslib, str
ZÁKLADNÍ POJMY §História - 1. objektivní proces historického vývoje = dějiny; 2. vědecká reflexe historického vývoje, zkoumání a výklad minulosti = dějepis.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Základní pojmy v automatizační technice
Sociologie ?.
Sociální psychologie se zaměřením na sport
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
6. FORMÁLNÍ ÚPRAVA ODBORNÝCH TEXTŮ Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_15_OSVZ_ZSVB ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
Postmodernismus Postmodernismus. Dokážete vysvětlit tento pojem?
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Úvod do filosofie Pojem a vznik filosofie, definice filosofie Vztah filosofie a ostatních věd Filosofické disciplíny, filosofické otázky, základní pojmy.
Trnková Alžběta Jelínková Gabriela.  * , Minden – , New York  Židovský původ  Zajem se o botaniku, zoologii, geografii, astronomii.
Svět se mění – knihovna ne Knihovna je stabilní jistota v nestabilním světě Prof. PhDr. Tomáš Kubíček, Ph.D.
Základy pedagogiky volného času Jihočeská univerzita - Teologická fakulta Bakalářské studium pedagogiky volného času ZS 2005/2006 Mgr. Michal Kaplánek,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
ÚVOD DO DĚJEPISU uč. str
OSVÍCENSTVÍ.
Sociologie pro SPP/SPR
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Anna Zabranská Číslo
Tomáš Akvinský Mgr. Vladimír Velešík.
Osvícenství Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
I. Úvod do předmětu 1a. Historie a dějepisectví, historické prameny, metody historické práce.
Jméno autora Mgr. Jiří Kozák Datum vytvoření Listopad 2011 Ročník 8
Úvod do sociologie PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
Právní principy v soudobém právu; právní principy a právní normy
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Úvod do sociologie PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
KULTURA Společenská kultura Kultura ; VY_32_INOVACE_D3_01
Vybrané kapitoly ze sociologie I.
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

Poznání a jeho sociální produkce 6. 3. 2009 PŘEDMĚT: ORGANIZACE ZNALOSTÍ PŘEDNÁŠEJÍCÍ: MICHAL LORENZ 1

Sociální produkce poznání Je věda hodnotově neutrální? Poznáváme objektivní realitu? Poznáváme objektivně? Čím určováno naše poznání?

Ekleziomorfní struktury kult vědy akademici jako strážci uvnitř skupiny poznání jako obecně platná pravda epistemické komunity závislost na technologii, moci věda jimi není zcela určována, není ani objektivními fakty či poznáním věcí o sobě je systematicky začleněna do sociálního a kulturního života

Sociologie poznání počátek 20. století – Francie, Německo, USA společenské kategorie projekcí přenášeny na přirozený svět → věcná klasifikace se odvíjí od klasifikace lidských bytostí ideje společensky situovány, spjaty s myšlenkovým stylem, s historickým obdobím, s národem, s generací a společenskou třídou společenské zájmy skupiny podnítí vnímavost pro jisté aspekty života → „ideologie“

Sociologie poznání 4 směry rozvoje: Postmoderní obrat – od získávání a přenosu poznatků k jejich konstrukci – např. tvorba klasifikací Držitelé poznání rozrůzněná skupina – ohled i na praktické, lokální a každodenní poznání Mikrosociologie – každodenní společenský život skupin, kroužků, epistemických komunit: antropologie poznání Společensky situované poznání – společenské třídy, geografická a genderová situovanost poznání

Sociální produkce poznání Faktory působící na utváření, komunikaci vědění: Knihovny Tiskárny Města Růst úřednického stavu Potřeba informací ze strany státu, církve Proces tvorby vědění ne lineární, ale rozpuštěný mezi souhru složitých vztahů

Socializace alfabetizace Různé druhy čtení – extenzivní a intenzivní Alfabetizace x tematické uspořádání, vyvažováno křížovými odkazy –pracné, od hierarchického a organického k rovnostářskému a individualistickému pohledu dnes cosi přirozeného, přijetí s pocitem porážky intelektuálů fragmentarizace poznání do abecedních přihrádek, bez zřetězení poznatků, návaznosti disciplín

Socializace alfabetizace abecední uspořádání známo již od středověku, poprvé již v byzantské encyklopedii v II. Stol - Suda Rejstřík cisterciánů, 13. stol. 16. stol. – katalog knihovny pařížského opatství Sv. Viktora, Erasmovy průpovídky, Gesnerova Knihovna, Přírodozpyt, katolický Index zakázaných knih 17. stol. Slovníky místních jmen a některé další slovníky, franc. Encyklopedie intelektuálním i politickým projektem 18. stol. Knihovny katalogizují na kartičkách (předtím na rubu hracích karet) – možno zařadit do seznamu nové nákupy

Historie poznámek poznání obecné, z jednotlivin nelze dosáhnout geometrická metoda R. Descarta – z axiomů odvodil myšlenkový systém spolehlivost pramenů roste a klesá úměrně časové vzdálenosti pramene a zaznamenané události uznání indukce – množení poznámek, vodítko pro čtenáře k důkazům a poučení, usnadnit návrat k pramenům (ad fontes) poznámky v textu, kraj stránky, pod čarou, za textem, ve zvláštním dodatku poznámky u historiků v 16 stol., všeobecná praxe od 17. stol.

Literatura BURKE, Peter. Společnost a vědění : od Gutenberga k Diderotovi. 1. české vyd. Praha : Karolinum, 2007. 304 s. ISBN 9788024613192. LATOUR, Bruno. Nikdy sme neboli moderní : esej o symetrickej antropológii. 1. vyd. Bratislava : Kalligram, 2003. 197 s. ISBN 80-7149-595-6. MACHLUP, Fritz. The production and distribution of knowledge in the United States. 1st Princeton Ed. Princeton : Princeton University Press, 1972. 416 p. KOMÁREK, Stanislav. Dějiny biologického myšlení. 1. vyd. Praha : Vesmír, 1997. 142 s. Pojem ekleziomorfní struktura.