I. Podmínky existence výrazu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Algebraické výrazy: lomené výrazy
Advertisements

Lomené algebraické výrazy
Žaneta Hrubá Jana Dušková
Určení podmínek platnosti lomených výrazů
Lomené algebraické výrazy
Definiční obor lomeného výrazu – podmínky, kdy má lomený výraz smysl
Lomené algebraické výrazy
Lomený výraz – podmínky, kdy je lomený výraz roven nule
Lomené algebraické výrazy
Lomené algebraické výrazy
Lomené algebraické výrazy
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Lomené výrazy – tvar zlomku, ve jmenovateli je proměnná
Lomené algebraické výrazy e-learning
Algebraické výrazy: lomené výrazy
Lomené algebraické výrazy
1.
Lomené výrazy – krácení lomených výrazů
Rozklad na součin Vzorce usnadňující úpravu
VY_32_INOVACE_07/1/18_Číslo a proměnná
Základní škola Frýdlant nad Ostravicí, Komenského 420, příspěvková organizace Název projektu:Učíme obrazem Šablona:III/2 Název výstupu:Podmínky lomených.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_83.
Lomený výraz – definice, vlastnosti
UŽITÍ LOMENÝCH VÝRAZŮ ROVNICE S NEZNÁMOU VE JMENOVATELI
Rovnice v součinovém a podílovém tvaru
Algebraické výrazy a jejich úpravy
Jaroslav Formánek, M-TVT-ZŠ
Milan Hanuš Přehled učiva TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR Výuka anglického, německého jazyka a matematiky.
Hodnota proměnné Příprava na lomené výrazy
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
VY_32_INOVACE_07/1/17_Číslo a proměnná
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Úprava výrazu na součin vytýkáním před závorku.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Krácení lomených výrazů.
VY_32_INOVACE_Pel_I_10 Výrazy lomené – krácení
Materiály jsou určeny pro výuku matematiky: 3. ročník, Ekonomické lyceum Učivo v elektronické podobě zpracovala Mgr. Iva Vrbová.
Rozklad mnohočlenů na součin
4.12 ROVNICE V SOUČINOVÉM A PODÍLOVÉM TVARU Mgr. Petra Toboříková.
3.4 LOMENÉ VÝRAZY Mgr. Petra Toboříková. Lomené výrazy = výrazy ve tvaru zlomku pracujeme s nimi jako se zlomky musíme stanovit podmínky ve jmenovateli.
Lomené výrazy - násobení. Násobení lomených výrazů - připomeňme násobení zlomků vynásobíme zvlášť oba čitatele a zvlášť oba jmenovatele.
R OVNICE A NEROVNICE Kvadratické rovnice – Algebraické způsoby řešení I. VY_32_INOVACE_M1r0108 Mgr. Jakub Němec.
LOMENÉ VÝRAZY III. Sčítání a odčítání výrazů Matematika 9. ročník Creation IP&RK.
4.3 LINEÁRNÍ ROVNICE s neznámou ve jmenovateli Mgr. Petra Toboříková.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Lomené algebraické výrazy
Lomené algebraické výrazy
VY_42_INOVACE_JESONKOVA.MATKVA.01
IV. Násobení lomených výrazů
Lomené algebraické výrazy
3.2 LINEÁRNÍ ROVNICE s neznámou ve jmenovateli
Hodnota proměnné Příprava na lomené výrazy
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Lomené algebraické výrazy
Hodnota proměnné Příprava na lomené výrazy
Lomené algebraické výrazy
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Krácení lomených výrazů
Lomené algebraické výrazy
Lomené algebraické výrazy
Algebraické výrazy: lomené výrazy
Lomené výrazy (2) Podmínky řešitelnost
KVADRATICKÁ ROVNICE Jitka Mudruňková 2012.
Lomené algebraické výrazy
KRÁCENÍ LOMENÝCH VÝRAZŮ
VY_32_INOVACE_Pel_I_08 Výrazy lomené – podmínky2
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Algebraické výrazy: lomené výrazy
Transkript prezentace:

I. Podmínky existence výrazu Matematika 9. ročník Lomené výrazy I. Podmínky existence výrazu Creation IP&RK

Lomené výrazy x zlomky Čitatel Zlomková čára Jmenovatel Lomený výraz je takový výraz, ve kterém se vyskytuje proměnná ve jmenovateli zlomku. 2

Lomené výrazy x zlomky Jmenovatel zlomku se nesmí rovnat nule !!! S lomenými výrazy se pracuje podobně jako se zlomky. Tedy platí: Jmenovatel zlomku se nesmí rovnat nule !!! Proto se u lomených výrazů určují podmínky, které udávají, kdy má daný výraz smysl.

Kdy má lomený výraz smysl ? Aby měl lomený výraz smysl, musíme vždy vyloučit ty hodnoty jednotlivých proměnných, po jejichž dosazení by byl jmenovatel roven nule. Říkáme, že určujeme podmínky, pro které má lomený výraz smysl. … a ≠ 0 … 3x ≠ 0  x ≠ 0 … y - 4 ≠ 0  y ≠ 4

Kdy má lomený výraz smysl? Když se jmenovatel nerovná nule. Určujeme tedy, čemu se nesmí rovnat proměnná ve jmenovateli. 1. Příklad: 3x - 6 ≠ 0 3x ≠ 6 x ≠ 6 : 3 x ≠ 2 Výraz má smysl, když je x ≠ 2. Výraz má tedy smysl pro všechna reálná čísla x, kromě čísla 2.

Kdy má lomený výraz smysl? Když se jmenovatel nerovná nule. Určujeme tedy, čemu se nesmí rovnat proměnná ve jmenovateli. 2. Příklad: Výraz má smysl, když je x ≠ 3/5. Výraz má tedy smysl pro všechna reálná čísla x, kromě čísla 3/5.

Kdy má lomený výraz smysl? 3. Příklad: 2x + 8 ≠ 0 2x ≠ - 8 x ≠ - 8 : 2 x ≠ - 4 Výraz má smysl, když je x ≠ -4. Výraz má tedy smysl pro všechna reálná čísla x, kromě čísla -4.

Jeden lomený výraz může mít i více podmínek… Kdy má lomený výraz smysl? Jeden lomený výraz může mít i více podmínek… 4. Příklad:

…nebo nemusí mít podmínky žádné Kdy má lomený výraz smysl? …nebo nemusí mít podmínky žádné 5. Příklad: y2 + 4 ≠ 0 y2 ≠ - 4 ! y2 nebude nikdy nabývat záporných hodnot, proto má daný výraz smysl pro kterékoli y. Výraz má smysl pro všechna reálná čísla. Nemůže nastat případ, že by druhá mocnina byla záporným číslem.

Urči, kdy mají lomené výrazy smysl

protože součin se rovná nule, je-li alespoň jeden činitel roven nule. Pokud je ve jmenovateli mocnina proměnné, rozložíme jmenovatel na součin. ! protože součin se rovná nule, je-li alespoň jeden činitel roven nule. 1. vytýkáním 2. rozložením podle vzorce (a+b)2 = a2 + 2ab + b2, nebo (a-b)2 = a2 - 2ab + b2 Podmínky určíme zvlášť pro všechny činitele v součinu.

1. Rozklad na součin vytýkáním 6. Příklad: Podmínky určíme zvlášť pro všechny činitele v součinu.

Urči, kdy mají lomené výrazy smysl

2. Rozklad na součin rozložením podle vzorců 7. Příklad: (a-b)2 = a2 - 2ab + b2

2. Rozklad na součin rozložením podle vzorců 8. Příklad: a2-b2 = (a – b)(a + b)

Urči, kdy mají lomené výrazy smysl

K rozložení na součin můžeme metody kombinovat, například použít vytýkání a následně vzorec

LV s více proměnnými - podmínky 10. Příklad: Výraz má smysl, když je x ≠ 3y/5. To znamená, kdyby například y = 5, x ≠ 3, nebo y = 10, x ≠ 6, atd.

LV s více proměnnými - podmínky 11. Příklad: To znamená, kdyby například y = 3, x ≠ ±2, nebo y = -6, x ≠ ±4, atd. Výraz má smysl, když se a ≠ (2/3)b, a ≠ (-2/3)b.

LV s více proměnnými - podmínky 12. Příklad: Součin tří výrazů není roven nule, pokud ani jeden z výrazů není roven nule. Výraz má smysl, když je u ≠ 0, v ≠ 3, v ≠ -3.

Další příklady na procvičení:

Konec první části.