DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
Advertisements

ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Antické umění Starověké Řecko.
Literatura antického Řecka
ŘECKÁ KULTURA.
Název školy Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP Název OP OP Vzdělávání.
DUM - Digitální Učební Materiál
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_05.
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
Obecné poučení o literatuře
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 5. července 2012
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
Řecké divadlo. Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_DEJ300 Jméno autora:Mgr. Karel Šonka Třída/ročník1.
DIVADLO – Zpracovali: M. Richtrmoc, 1.B a A. Slezáková, 1.A
Opakování Prověřování znalostí
Antická literatura – Řecko
Řecká kultura klasické období
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Řecké divadlo.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_06.
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
POČÁTKY SVĚTOVÉ LITERATURY
8 Řecká literatura attického a helénistického období
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Žánry literatury 1) Lyrika - slovo řeckého původu - popisuje spisovatelovy prožitky, - popisuje spisovatelovy prožitky, pocity, dojmy a myšlenky pocity,
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu): Antická literatura: Římská literatura Tematická oblast: Český jazyk a literatura.
Literární druhy a žánry Literární druhy a žánryOB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Literární žánry V této prezentaci se dozvíte, co je hlediskem pro dělení literatury na žánry, jak se dělí a podle čeho jednotlivé žánry poznáme.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_3_FIG_03_BULGARIA.
Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy Zvolenovská 537, Hluboká nad Vltavou Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CJ_1_5E_.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CJ_1_5E_SEI_06_SLOHOTVORNI_.
S TAROŘECKÉ DRAMA Úplné počátky nejasné Obrat r. 534 př. n. l. – v Athénách poprvé vyhlášena soutěž o nejlepší tragédii Vyvinulo se z řecké rituální písně.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
KULTURA A UMĚNÍ ANTICKÉHO ŘECKA
VY_32_Inovace_ Antická literatura Český jazyk 8. ročník
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
RENESANCE A HUMANISMUS - 1
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Aischylos Tematická oblast Antika Datum vytvoření Ročník
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
STYLISTICKÁ TERMINOLOGIE
Od přelomu 2. a 1. tisíciletí př.n.l.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Osvícenství Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Helénistické období řecké literatury
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Gertruda Miličková NÁZEV: Starověké Řecko – Kultura a literatura.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organ.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona III/2 č. materiálu: VY_32_INOVACE_.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
LITERÁRNÍ DRUHY A ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Klasicismus Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Starověká literatura.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Literatura 2. poloviny 14. století Mgr. Ludmila Růžičková
STAROVĚKÁ EVROPSKÁ LITERATURA (ANTICKÁ)
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0969 Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CJ_1_5E_SEI_20_RECKA_LITERATURA Autor Mgr. Zuzana Seimlová Tematický okruh Český jazyk a literatura Ročník 1. ročník a kvinta Datum tvorby 14. 1. 2013 Anotace Prezentace je určena jako výklad do hodiny i jako materiál k samostudiu a k nácviku dané látky. Metodický pokyn Možnosti využití: promítání částí k výkladu a procvičování pro práci ve skupinách, pro práci jednotlivců nebo dvojic u Pc nebo s vytištěným pracovním listem vhodné části pracovních listů. Možno je využít i k problémovému stylu výuky. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

Antická literatura Řecká literatura 8. stol. př. K. - 1. stol. př. K. „I ten, kdo nikdy nebásnil, přec stát se může silou lásky básníkem.“ Eurípidés Římská literatura 3. stol. př. K. - 5. stol. po K. „Způsob řeči je obrazem ducha.“ Seneca http://antika.avonet.cz/ G. Löwe - H. A. Stoll - Antika ABC antikvariaty.cz

Řecko - nové žánry Próza filozofická - Platón / Aristotelés historická - Hérodotos/Thúkýdidés řečnická - Démosthenés Poezie elegie - Archilochos monodie - Sapfó anakreontika - Anakreón óda - Pindaros epigram - Simónidés bajka - Aisópos idyla - Theokritos Drama tragédie - Aischylos/Sofoklés/Eurípidés komedie - Aristofanés nová komedie - Menandros

Zodpovězte následující otázky k řecké poezii 1. Jaký rozdíl je mezi eposem hrdinským a homérským? 2. Kdo se stal zakladatelem žáru, ve kterém místo lidí vystupují zvířata? 3. Jakým lyrickým žánrem je tento text? „Z Lakedaimonu všem ty vypravuj, poutníku, o tom, že jejich poslušni zásad mrtvi my ležíme zde!“ 4. Co spojuje poezii monodickou a anakreonskou?

Řešení – řecká poezie 1. a/Člověk a bohové žijí v jednotě, tvoří jednotu, bůh se odlišuje jen nesmrtelností. b/ Člověk nepomýšlí na vzpouru proti bohům. c/Člověk je nedílnou součástí přírody, nezná útěk do ní. d/ Mravy hrdinů drsné, ale lidské vztahy jsou přirozené, prosté a čisté. 2. Aisópos / Ezop – jde o bajku – veršovanou epiku 3. Epigram – autorem je Simónidés – zde – nápis na hrobě Sparťanů, kteří podlehli přesile Peršanů 4. Zaměření na milostnou tématiku, spojeno se zpěvem

Zodpovězte následující otázky k řeckému dramatu 1. Co dalo základ pro vznik dramatu? 2. Kdo pojmenoval zásadu trojí jednoty řeckého dramatu? V jakém díle? 3. Jakou roli sehrával v dramatu sbor? 4. Který řecký dramatik přidal dramatu 2. herce, a dal tak základ skutečnému dialogu na jevišti? 5. V jakém díle Aischyla je zaměněno tradiční heslo „zub za zub“ za humánnější formu – soud z občanů Athén, který má rozhodnout o vině. 6. Ve kterém dramatu kterého autora lze mluvit o „Oidipovském komplexu“? 7. Co nového vnáší do tragédie Euripidés? 8. Pojmenujte rozdíl mezi klasickou řeckou komedií a attickou novou komedií?

Řešení - řecké drama 1. Z obřadních zpěvů sboru - chóru na oslavu boha Dionýsa připojením 1 herce- Thespis / dialog mezi hercem a sborem / 2. Aristotelés – Poetika 3. Vyjadřovala veřejné mínění. 4. Aischylos 5. Trilogie Oresteia / Agamemnón, Oběť na hrobě, Usmířené Lítice / 6. Král Oidipus – Sofoklés 7. Psychologie postav – hl. ženských – Élektrá, Médeia, Trójanky, hledá příčiny událostí 8. Klasická komedie se zaměřuje na politickou satiru – Aristofanés - - Jezdci / prodejnost politiků, pokrytectví – napadá nešvary athénské demokracie /

Zodpovězte následující otázky k řecké próze 1. Jaké druhy prózy vznikaly? 2. Kdo se stal otcem dějepisu/ historie? 3. Který historik je považován za zakladatele kritické – vědecké historie? 4. Jaký žánr přinesla řečnická próza? 5. Do jakého druhu prózy patří Aristotelova Poetika? 6. Jaké druhy románu vznikly v rámci vzniku umělecké prózy 3. období?

Řešení – řecká próza 1. Vznikla próza filozofická, historická, řečnická a umělecká 2. Hérodotos - Dějiny / 9 svazků – spory Evropy a Asie / 3. Thúkýdidés 4. Filipiku – obranná řeč – původně na obranu svobody Řeků proti králi Filipu II.Makedonskému – odtud název 5. Filozofická próza, ale zabývá se pojmy literární teorie / další díla Rétorika, Metafyzika, Fysika.../ 6. Román pastýřský milostný – Longos - Dafnis a Chloé, životopisný – Plútarchos – Souběžné životopisy satirický - Lúkiános

Přehled období řecké literatury 1. období /8. - 6. stol. př. K. - archaické 2. období / 5. - 4. stol. př. K. - attické 3. období / 4. stol. př. K. - 1. př. K. - helénistické Zopakujte si pestrost žánrů jednotlivých literárních druhů jednotlivých období a přiřaďte je do správného ze třech období.

Přehled období řecké literatury-řešení 1. období /8. - 6. stol. př. K. - archaické poezie – lyrická a epická /elegie, monodie, anakreonská poezie, óda, epigram, bajka/ 2. období / 5. - 4. stol. př. K. - attické drama – tragédie a komedie próza - filozofická, historická, řečnická 3. období / 4. stol. př. K. - 1. př. K. - helénistické poezie – epická /pastýřská idyla próza – umělecká - román milostný/ životopisný/ satirický drama – nová komedie

Přínos řecké civilizace Dokážete jmenovat nějaké oblasti lidské činnosti, které mají své počátky v Řecku? /Zapojte své znalosti ze všech studijních oborů, které máte ve škole./

Přínos řecké civilizace - řešení Řecká abeceda Umění - sochařství - architektura – dórský/ iónský / korintský styl - malířství - hrnčířství - literatura Věda - filozofie / historie / přírodní vědy - Euklidés, Archimédes Výstavba měst – lázně / chrám / divadlo Sport – olympijské hry 776 př. n. l.

Zdroje: Obrázek 1. str. http://www.podzemni-antikvariat.cz/img/foto/7/f/sl706438.jpg(13.1.2013) SOCHROVÁ, Marie a Věra MARTINKOVÁ. Literatura v kostce: pro střední školy. 1. vyd. Havlíčkův Brod: Fragment, 2007, 179 s. V kostce (Fragment). ISBN 978-80-253-0185-2. Perly antiky. Ostrava: Knižní expres, 1997, 175 s. ISBN 80-902-2726-0.