Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, 379 01 Třeboň Autor Mgr.Radka Škulaviková Číslo VY_32_Inovace_3442 Název Tvorba mediálního sdělení a jazyková kultura Téma hodiny Předmět Český jazyk, Mladý žurnalista Ročník/y/ 9., 7. Anotace Materiál obsahuje výkladovou část, co je mediální sdělení, jeho členění dle obsahu, následující úkoly určené pro samostatnou nebo skupinovou práci – vyhledávání v pramenech, seznamuje se strukturou a náležitostmi sdělení a osvětluje problematiku jazykové kultury. Materiál je určen jednak pro 9.ročník do slohového výcviku, jednak je určen pro příslušný ročník do volitelného předmětu Mladý žurnalista Očekávaný výstup Žák pochopí podstatu tvorby mediálního sdělení, je schopen jej zpracovat pro školní časopis, odpovídá na otázky, pracuje se zdroji informací, spolupracuje ve skupině. Rozumí pojmu jazyková kultura. Druh učebního materiálu Prezentace
TVORBA MEDIÁLNÍHO SDĚLENÍ A JAZYKOVÁ KULTURA MEDIÁLNÍ SDĚLENÍ JEHO TVORBA PODSTATA JAZYKOVÉ KULTURY
MEDIÁLNÍ SDĚLENÍ Jakékoli sdělení, které informuje čtenáře, je někomu určené Tištěné – periodika (časopisy, noviny, internetové zprávy) Mluvená – k ústnímu přednesu a prezentaci Hlavní funkce sdělení - aktuálnost
ČLENĚNÍ MEDIÁLNÍCH SDĚLENÍ ZPRAVODAJSKÁ PUBLICISTICKÁ NAUČNÁ UMĚLECKÁ ZÁBAVNÍ
UŽ SE TĚŠÍŠ NA ÚKOLY? VYŘEŠ S POMOCÍ PRAMENŮ BUĎ SAMOSTNĚ, NEBO S KAMARÁDY. Vysvětli, jaký smysl má asi funkce zpravodajská u mediálního sdělení. Co bude obsahem publicistiky? V čem spočívá naučná funkce sdělení? Svými slovy vyjádři jaké poslání bude plnit umělecká funkce sdělení? Jaký úkol bude asi plnit zábavní funkce?
MOŽNÉ ODPOVĚDI, TAK SI JE POROVNÁME: 1.URČITĚ INFORMAČNÍ 2. ASI OBHAJOBA SVÝCH NÁZORŮ, PŘESVĚDOČOVÁNÍ ČTENÁŘŮ NEBO POSLUCHAČŮ A TAKÉ ROZEBÍRÁNÍ OBSAHU SDĚLENÍ 3. TA BUDE CHTÍT ČTENÁŘE O NĚČEM ZAJÍMAVÉM POUČIT, PŘINÉST NOVÉ ZAJÍMAVÉ INFORMACE Z RŮZNÝCH OBLASTÍ 4. INFORMUJE O KULTURNÍM ŽIVOTĚ 5. POBAVIT, ODREAGOVAT, RELAXOVAT
TVORBA MEDIÁLNÍHO SDĚLENÍ MUSÍ BÝT SROZUMITELNÉ PRAVDIVÉ AUTOR NESMÍ BÝT OVLIVNĚN – MUSÍ BÝT OBJEKTIVNÍ STRUKTURA: CO? KDY? KDE? JAK? PROČ POUŽÍVÁNÍ POSTUPŮ: A/ INFORMAČNÍ – VE ZPRAVODAJSTVÍ B/ VYPRÁVĚCÍ – DĚJ, ČAS, POSTAVY, VYPRAVĚČ C/ POPISNÝ – ZAMĚŘUJE SE NA VLASTNOSTI A ZNAKY D/VÝKLADOVÝ –PŘESNÉ ZOBRAZENÍ E/DIALOGICKÝ POSTUP – ANKETA,ROZHOVOR,INTERVIEW AJ.
JAZYKOVÁ KULTURA neboli kultura jazyka: zušlechťování, pěstování jazyka, péče o jeho přesnost a estetické kvality JK odráží = úroveň jazykového vyjadřování a péče o jazykovou stránku ústních i písemných projevů týká se užívání jazyka ve všech situacích jejím studiem se zabývají jazykovědci základem je spisovný jazyk(média, škola, společnost, veřejný život) odráží projev každého člověka od JK se odráží i atmosféra společnosti určité doby (slušné chování, vystupování, vyjadřování)
Archiv školních časopisů Kecálek Zdroje a prameny: Archiv autora Archiv školních časopisů Kecálek http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?ex=2&qu=média#pg:6|mt:0| http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?ex=2&qu=média#mt:0 http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?ex=2&qu=otazníky#mt:0