Tělesná zdatnost ve školní tělesné výchově Bc. Jaroslav Mikyna 380873
Zdatnost „připravenost organismu člověka vyrovnávat se s aktuálními vlivy okolí“. „způsobilost organismu člověka reagovat optimálně na různé podněty z okolního prostředí, zasahující různé oblasti lidské činnosti (tělesná, psychická, sociální a emocionální)“.
Tělesná zdatnost Dále se definuje jako: „stav organismu člověka umožňující provádět denní pohybovou činnost bez nepřiměřené únavy a s dostatečnou rezervou pro trávení volného času“. „způsobilost k optimální reakci na podněty vyžadující tělesnou činnost“. „míra fyziologické adaptace na tělesnou zátěž“. Dále se definuje jako: způsobilost vykonávat každodenní úkoly energicky bez známek únavy využívat s potěšením volný čas čelit nepříznivým jevům vzdorovat stresu a snášet jej a přežívat v obtížných podmínkách, které by nezdatný jedinec musel opustit
výkonově orientovaná zdatnost „zdatnost podmiňující pohybové výkony ve sportovních specializacích odrážející výkon“. zdravotně orientovaná zdatnost „zdatnost orientovaná na adekvátní zdravotní stav a preventivní působení na zdravotní problémy“.
Zdravotně orientovaná zdatnost Aerobní zdatnost Svalová zdatnost Svalová rovnováha a flexibilita Složení těla
Zdravotně orientovaná zdatnost Aerobní zdatnost „jde o schopnost přijímat, transportovat a využívat kyslík. Základem je rozvoj vytrvalostních schopností a k diagnostice jsou využívány déletrvající vytrvalostní lokomoce“. Testování: běh po dobu 12 min chůze na vzdálenost 2 km vytrvalostní člunkový běh na 20m Ruffierův test nebo Connconiho test
Zdravotně orientovaná zdatnost Svalová zdatnost statická síla Testování - ruční dynamometrie - výdrž ve shybu nadhmatem dynamická síla Testování - shyby nadhmatem - sed-leh opakovaně - kliky výbušná (explozivní) síla Testování - vertikální výskok - hod obouruč - skok daleký
Zdravotně orientovaná zdatnost Svalová rovnováha a flexibilita Kloubní spojení, rozsah páteře Svalová nerovnováha (svaly fázické a tonické) Pletenec ramenní a oblast bederní, hrudní a pánevní Držení hlavy Postavení dolních končetin Testování: Hodnocení posturálního stereotypu - dle Kleina, Thomase a Mayera - dle Mathiase Testování podle Jaroše a Lomíčka
Zdravotně orientovaná zdatnost Složení těla Tělesná výška Tělesná hmotnost Body Mass Index (BMI) Měření podkožního tuku (kaliperační kleště, bodystat)
Pohybové schopnosti a dovednosti Vnitřní biologické předpoklady k pohybové činnosti Senzitivní období Doba optimálního rozvoje některé z motorických schopností Pohybové dovednosti Učením získaný předpoklad správně, rychle a úsporně řešit určitý pohybový úkol
Struktura pohybových schopností
Rozvoj pohybových schopností ve školní TV Obecný princip tělesné zatěžování (objem, intenzita, frekvence a složitost) odpočinek (délka a charakter) Pravidla senzitivní období rozvoj všech pohybových schopností postupné zvyšování plánovitě a pravidelně přiměřené dávkování pravidelně dosažené výsledky kontrolovat a testovat
Použitá literatura http://www.fsps.muni.cz/impact/didaktika-telesne-vychovy/edukant-jako-subjekt-i-objekt-edukace/zdravotne-orientovana-zdatnost-ve-skolni-tv/ http://www.ftvs.cuni.cz/katedry/ppd/materialy/skriptadidaktika/ http://projekty.osu.cz/synergie/dok/opory/klimtova-metodika-vyuky-telesne-vychovy-na-2-stupni-zs.pdf
Děkuji za pozornost