Company Name DOWNŮV SYNDROM.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
Advertisements

Komunikace s uživateli knihoven s mentálním postižením Eva Cerniňáková Městská knihovna v Praze.
Speciálně pedagogické centrum při MŠ a ZŠ Kyjov, Za Humny 3304,
Zákon o sociálních službách
Veronika Smutná 2. Ročník MBB, PřF UP Olomouc
DĚDIČNÉ CHOROBY.
Psychopedie zabývá se klienty s mentální retardací, poruchami duševními (pervazivní vývojové poruchy, SPU a poruchy chování, schizofrenií, afektivními.
PhDr. Jitka Kendíková ZŠ J. Gutha-Jarkovského
INKLUZE – nová cesta vzdělávání OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Choroby gonozomálně dědičné recesivní
NORMÁLNÍ ŽENSKÝ KARYOTYP
Genetika člověka Vypracovala: Martina Krahulíková 4.A/4
Downův a Edwardsův syndrom
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
Downův syndrom ( genetické choroby člověka )
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Speciální pedagogika jako pedagogická disciplína
PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA VI.
Dítě se sluchovým postižením
Symptomatické poruchy řeči u dětí s mentálním postižením
GENETICKÉ VADY.
Ošetřování dítěte s Downovou chorobou
Vývojová dysfázie.
Petr Kopečný Katedra speciální pedagogiky
Genetické poruchy - obecně
Petr Kopečný Katedra speciální pedagogiky PdF MU Prešov,
Budoucnost ústavní výchovy z úhlu pohledu Federace dětských domovů ČR PaedDr. Jana Koubová
Inkluze pohledem rodiče: příklad dobré praxe z Liberce Dítě s mentálním postižením v běžné základní škole (ZŠ Sokolovská, Liberec) Mgr. Hana Kubíková.
ADHD PORUCHA POZORNOSTI S HYPERAKTIVITOU
ODKLAD POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
Speciální pedagogika Doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc.
ZÁKONY & VYHLÁŠKY PhDr. Lenka Gajzlerová MI3DC_DSP Speciální pedagogika OP3DC_DSP Speciální pedagogika.
MENTÁLNÍ RETARDACE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMentální.
ČLOVĚK s mentálním postižením Společnost pro podporu lidí s mentálním postižením v České republice, o.s. Barbora Uhlířová.
Změny vyhlášky o požární prevenci mající vliv na začleňování činností.
Beakra  1. význam správné řeči  2. fyziologický a sociální základ výslovnosti  3. nesprávná a vadná výslovnost  4. příčiny a výskyt v populaci.
Školní zralost Bc. Lenka Hufová 2016.
9. Tvorba individuálního plánu
Downův syndrom Vypracovali: Radek Otáhal, Lukáš Opatřil, Ján Motešický, Zdislava Nováková, Jakub Mituník, Prezentuje: Timotej Pažitný.
Klinický popis projevů
EDWARDSŮV SYNDROM Adam Dziacky Anna Chrienová Markéta Chytilová
Prenatální diagnostika
Z. Bednařík, I. Belancová, M. Bendová, A. Bilek, M. Bobošová, K
Vyšetření sluchu u nejmenších dětí
Syndrom Patau Vypracovali: Radek Bárta Jakub Rouchal
Syndrom Patau Pavol Rendek, Markéta Couralová, Veronika Tomášková, Lucie Moťková, Alžběta Moravová Skupina 16 - pediatři.
Edwardsův syndrom.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
9. Tvorba individuálního plánu
Vývoj jedince Autor: Mgr. Iva Hirschová
Williams Beuren syndrom
Pedie Co mají společné?.
Edwardsův syndrom trisomie 18
Období lidského života
Základní pojmy speciální pedagogiky
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Prenatální diagnostika
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Company Name DOWNŮV SYNDROM

Obsah prezentace… Co je Downův syndrom Diagnostika Zdravotní komplikace Fyziognomické zvláštnosti Genetická podstata Typy DS Kognitivní a rozumové schopnosti Komunikace Chování Možnosti vzdělávání Zaměstnávání Dospělý život

Downův syndrom (DS) vrozená chromozomální vada vznik je neovlivnitelný, je způsoben náhodnou situací (chromozomální aberace) - může nastat v období, kdy se vytváří DNA plodu dodnes neznáme důvod, proč k aberaci dochází jediný rizikový faktor: věk rodičů (matky nad 35 let, otcové nad 50 let) u obou pohlaví a všech etnických a národnostních skupin na světě

- jedno ze 700 živě narozených dětí má DS na světě se narodí cca 100 000 dětí s DS ročně, v ČR 70   Syndrom - soubor charakteristických společných znaků Downův – podle doktora Johna Langdona Downa - v roce 1866 poprvé popsal znaky Downova syndromu   Příčina vzniku (chromozomální aberace) odhalena až v roce 1959 francouzským vědcem Jeromem Lejeunem.

Diagnostika DS (screening) PRENATÁLNÍ Invazivní vyšetření Neinvazivní vyšetření POSTNATÁLNÍ (PERINATÁLNÍ)

PRENATÁLNÍ DIAGNOSTIKA nejdříve kolem 9. týdne gravidity většina testů až mezi 14. - 20. týdnem Neinvazivní vyšetření nezasahují do těla matky šetrnější, ale méně spolehlivé (54-65%) vyšetření mezi 14. - 16. týdnem těhotenství Triple test, ultrazvuk

  Triple test - vyšetřením krve matky ve 4. měs. těhotenství - v  krvi jsou tři různé látky produkované plodem s DS ve změněné koncentraci Ultrazvukové vyšetření - projasnění šíje plodu (nuchální translucence) ve 3. mesíci - větší množství tekutiny v šíjové oblasti = chromozomální porucha

Invazivní vyšetření zasahují do těla matky spolehlivější než neinvazivní Amniocentéza, biopsie choriových klků, kordocentéza

Amniocentéza - odběr plodové vody v období 4 Amniocentéza - odběr plodové vody v období 4. měsíce gravidity - vyšetření chromozomů plodových buněk z plodové vody - spolehlivost 99% Biopsie choriových klků (CVS) Genetický rozbor vzorku placenty ve 3. měsíci Menší spolehlivost (placenta může mít jinou genetickou výbavu než plod) Kordocentéza - vyšetření krve z pupečníkové cévy odebrané za kontroly ultrazvukem v 5. měs. těhotenství

PERINATÁLNÍ ČI POSTNATÁLNÍ DG.: Na základě fyziognomických zvláštností, výskytu typických zdravotních komplikací (srdeční vada), genetický rozbor krve dítěte…

Fyziognomické zvláštnosti Hlava –menší, temeno lehce zploštělé Obličej – menší plošší nos a ploché rysy tváře – kulatý vzhled Oči – užší oční víčka, ve vnitřním koutku oka kolmá kožní řasa (bilaterální epikantus) Brushfieldovy skvrny – bílé či nažloutlé tečky po okraji duhovky Ústa – menší ústa ve srovnání s velikostí jazyka

Vlasy – lidé s Downovým syndromem většinou mívají rovné a velmi jemné vlasy. Uši – bývají často menší, zúžené mohou být i ušní kanálky Krk – širší a mohutnější

Končetiny - mohou být mohutnější a kratší, s kratšími a silnějšími prsty Napříč dlaní často vede pouze jediná rýha. Svalový tonus - celková svalová ochablost (hypotonie) i orofaciální oblasti Ochablost vazů - volnější klouby Nedostatečná pevnost šlach - ploché nohy

Tělesná váha – porodní váha nižší, od 3 let a hl Tělesná váha – porodní váha nižší, od 3 let a hl. v dospělosti nárůst hmotnosti, sklony k nadváze Růst –dospělý muž s DS měří 147 – 162 cm, dospělá žena 135 – 155 cm

ZDRAVOTNÍ KOMPLIKACE - tyto vady se u lidí s DS mohou vyskytovat častěji, než u běžné populace vrozené srdeční vady (50 %) onemocnění dýchacích cest krátkozrakost (40 %) strabismus sluchové vady způsobené zúžením zvukovodu a hromaděním ušního mazu ve středouší chybná funkce štítné žlázy 30x vyšší pravděpodobnost výskytu leukemie

GENETICKÁ PODSTATA DS Odlišnost od majority stavbou buněk Jádro každé buňky obsahuje geny Geny jsou v jádře uspořádány v řetězcích, které se nazývají chromozomy Chromozomy jsou přítomny v každé buňce lidského těla a nesou záznam o všech vlastnostech a charakteristikách, které jsme zdědili Chromozomy jsou v buněčném jádře uspořádány do 23 párů Každá buňka v těle obsahuje 46 chromosomů

Downův syndrom. - při dělení buněk dojde k chybě Downův syndrom - při dělení buněk dojde k chybě v počtu chromosomů v buňkách - místo obvyklé dvojice se u 21. chromozomu jedná o trojici (ztrojení 21. chromozomu) Lidé s DS mají místo 46 chromozomů v každé buňce 47 chromozomů (22 párů a jedna trojice) = klasická Trisomie 21. chromozomu

TYPY DS Trisomie 21. Chromozomu Nejčastější typ (88% osob s DS) Ztrojený 21. Chromozom v každé buňce těla Translokace Kolem 4% osob s DS v každé buňce není nadbytečný celý 21. chromozom, ale jen část 21. Chromozomu (odlomený neaktivní vrcholek chromozomu se připojí k jinému a vznikne opět nadbytečný chromozom) Mozaika velmi vzácná forma (1 % osob s DS) buňky v těle jako mozaika - některé buňky mají nadbytečný 21. chromozom, některé jsou v pořádku

KOGNITIVNÍ A ROZUMOVÉ SCHOPNOSTI u téměř všech jedinců - určitý stupeň mentálního postižení ve většině případů středně těžké mentální postižení (IQ 35 – 49) u menšího procenta lehké mentální postižení – mozaika (IQ 50 – 69) nebo těžké mentální postižení ((IQ 21 – 34) hluboká mentální retardace (IQ nižší než 20) se vyskytuje výjimečně závisí na přidružených vadách, vrozených dispozicích k učení a komunikaci, prostředí (rodinný život – ústavní péče), vzdělávacích metodách a přístupu ke vzdělávání výška inteligence vyjádřená číslem IQ – spíše relativní pojem vývoj člověka s DS probíhá po celý život, ale je pomalejší ve všech složkách vývoje (motorika, řeč, sociální oblast, kognitivní vývoj) vývoj stylem „brzda, plyn“

Základní rysy a deficity kognitivních funkcí  Pomalejší a snížený rozsah zrakového vnímání Zhoršené prostorové vnímání Snížená citlivost vjemů spojených s hmatem a akustickým analyzátorem Změněné a nedokonalé vnímání času Ulpívavé myšlení Horší paměť Nižší úroveň představ

KOMUNIKACE - každý člověk s DS má určitý druh a stupeň narušené komunikační schopnosti - rádi komunikují, jsou přátelští a milí - opoždění vývoje řeči (začátky kolem 3 let) - širší pasivní slovní zásoba než aktivní - kolem 5 let slovní zásobu kolem 300 slov (intaktní dítě 2500) - 9leté dítě s DS 500 slov (slov. zás. 2-3letého dítěte z majority) - logopedická péče, podpora AAK (soc. čtení, makaton, znak do řeči, globální čtení, VOKS) - vliv řeči na integraci - existují případy, kdy se řeč vůbec nerozvine

Příčiny vzniku NKS celkové opoždění v rámci psychomotorického vývoje horší paměť fyzický zjev (na první pohled spojován s postižením - redukce komunikačních příležitostí ) mentální postižení orofaciální patologie (hypotonie jazyka, úst a rtů, hypotonické a insuficientní velum) poruchy sluchového vnímání (zúžené sluchové kanálky) problémy se sluchovou diferenciací zvuků užší nosní průduchy zdravotní problémy změněná technika dýchání

Chování dětí s DS - vliv výchovy, vrozeného temperamentu a povahy, dědičnosti, přidružených vad a předešlých zkušeností Komplikované projevy dětí s DS (dle Šusterové) Manipulativní chování související s příjmem potravy (buď odmítání, nebo vynucování potravy) Nechuť ke změnám, obliba rutinních činností Nesoustředěnost Nižší frustrační tolerance – záchvaty vzteku při vymezování pravidel Nižší reaktivita na podněty z vnějšku Přecitlivělost na hluk a doteky (hlavně stříhání nehtů, česání vlasů, čištění zubů) Radost ze společnosti lidí, navazování hlubokých vztahů i k méně známým lidem, citlivost Skřípání zubů (hlavně když se dítě soustředí, nebo nudí) Snaha upoutat na sebe pozornost nežádoucím chováním Tvrdohlavost a ulpívavost Zvýšená motorická aktivita  

MOŽNOSTI VZDĚLÁVÁNÍ Integrace (IVP, Asistent pedagoga, SPC, legislativa) Speciální školství MŠ speciální Základní škola praktická Základní škola speciální Odborné učiliště Praktická škola Večerní kurzy Kurzy k doplnění vzdělání

Legislativní ukotvení integrace Zákon č. 561/2004 Sb Legislativní ukotvení integrace   Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)   Vyhláška č.73/2005 Sb. o vzdělávání dětí žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí žáků a studentů mimořádně nadaných (podmínky, formy a zabezpečení integrovaného vzdělávání ve škole) Vyhláška č. 147/2011 Sb., kterou se mění vyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných   Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních   Vyhláška č. 116/2011 Sb. kterou se mění vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních

Dospělý život Rodina Domovy pro osoby se zdravotním postižením Chráněné bydlení Chráněné byty

Zaměstnání Podporované zaměstnávání Chráněné dílny Denní stacionáře

Knižní zdroje: SELIKOWITZ, M.: Downův syndrom. Praha: Portál, 2005. PUESCHEL,S., M.: Downův syndrom pro lepší budoucnost. Metodická příručka pro rodiče. Praha: TECH-MARKET, 1997. ŠUSTROVÁ, M. a kol.: Diagnóza: Downov syndróm. Bratislava: Spoločnosť Downovho syndrómu na Slovensku, 2004. ŠVARCOVÁ, I.: Mentální retardace. Praha: Portál, 2001. VALENTA, M., MÜLLER, O.: Psychopedie. Teoretické základy a metodika. Praha: Parta, 2004.

Internetové zdroje: www. downsyndrom.cz www. ovecka.eu www. usmevy.cz www.down-syndrome.eu

Děkuji Vám za pozornost  Mgr. Kateřina Jiskrová o.s. Úsměvy k.jiskrova@gmail.com www. downuv-syndrom.blogspot.com