LIŠEJNÍKY – PRŮKOPNÍCI ŽIVOTA

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Lišejníky Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Advertisements

M1: LESNICKÁ BOTANIKA LIŠEJNÍKY
Název a číslo učebního materiálu: VY_52_INOVACE_18_URCOVANI_LISEJNIKU
LIŠEJNÍKY.
Lišejníky Přírodopis VY_32_INOVACE_ sada, Př
Název šablony: Inovace v přírodopisu52/P04/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: PLANETA ZEMĚ A VZNIK ŽIVOTA.
LIŠEJNÍKY Lišejníky jsou organismy složené. Jedná se o SYMBIÓZU houby a řasy. Houba poskytuje řase vodu a řasa houbě dává organické látky. Díky tomuto.
Lišejníky v lese.
BOTANIKA LIŠEJNÍKY.
LICHENIZOVANÉ HOUBY LIŠEJNÍKY; LICHENES.
LIŠEJNÍKY - MECHY - KAPRADINY PLAVUNĚ A PŘESLIČKY
5.1 Řasy a lišejníky lišejníky řasy
HOUBY ŘÍŠE.
Autor: Mgr. Hana Baroušová
LIŠEJNÍKY → LICHENIZOVANÉ HOUBY
skupina: LIŠEJNÍKY (Lichenes)
Lišejníky Digitalizace výuky Příjemce
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Miloslava Junková Název materiálu:Projevy.
Rostliny - význam a jejich dělení.
Lyšejníky.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petra Majerčáková. Tvorba materiálu je financována z ESF a státního rozpočtu ČR. Autor.
Lišejník – dvě rostliny v jedné
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Lišejníky Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou lišejníků. Materiál.
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Lišejníky.
JEDNOBUNĚČNÉ ROSTLINY SINICE
Škola:. Základní škola Kladruby
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Lišejníky.
Autorem učebního materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Opakování lišejníky, řasy
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
HOUBY Jsou EUKARYOTICKÉ organismy (mají obdobnou stavbu buňky jako rostliny a živočichové) Tělo má jednoduchou stavbu – STÉLKU – tvořenou propletenými.
Autorem materiálu a veškeré fotodokumentace, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Lišejníky - podvojné organizmy
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu: cz.1.07/1.4.00/ Autor:Miloslava Junková Název materiálu:Měkkýši mlži.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.3.3 Houby Název sady: Člověk a jeho svět 4. ročník Číslo projektu:
Lišejníky Složené organismy vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
ŽAHAVCI - ŽAHAVÍ DRAVCI (po výkladu si zapiš do sešitu)
RISKUJ přírodopis 6 vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Autor: Ing. Miroslava ROMANOVÁ. Význam hub v ekosystému. Rozdíl mezi zelenými rostlinami a houbami. Z čeho houby žijí? Kde žijí a jejich význam? První.
Lišejníky Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou lišejníků. Materiál.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Řasy Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi o sytému a stavbě řas. Materiál je plně funkční.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám
Člověk a jeho svět 4. ročník
DIDAKTICKÁ HRA PRO 6. ROČNÍK
AZ KVÍZ Houby, lišejníky, řasy
BAKTERIE – nejstarší obyvatelé Země(po výkladu si zapiš do sešitu)
AUTOR: Lenka Hrnčířová
ŘASY – STÉLKATÉ ROSTLINY (po výkladu si zapiš do sešitu)
LIŠEJNÍKY Lichenes obrázek 1.
JEŠTĚŘI ( po výkladu si zapiš do sešitu)
Název Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Kateřina Wernerová Název materiálu: VY_52_INOVACE_Pr.7.We.22_Mnohobunecne_organismy.
Lišejníky.
LIŠEJNÍKY Obr. 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslav Navrátil. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Odpověz na otázky v pracovním listu:
CIZOKRAJNÍ JEŠTĚŘI /po výkladu zapiš do sešitu/
Rostliny - význam a jejich dělení.
VY_32_INOVACE_27_Lišejníky
LIŠEJNÍKY.
LIŠEJNÍKY tundra.
MĚKKÝŠI – ŽIVOČICHOVÉ S MĚKKÝM TĚLEM (po výkladu si zapiš do sešitu)
Transkript prezentace:

LIŠEJNÍKY – PRŮKOPNÍCI ŽIVOTA lišejník je tvořen HOUBOU a ŘASOU nebo SINICÍ, které žijí v symbióze (výhodné soužití) tělo je stélka /nerozlišená na kořen, stonek, list/ lišejníky rostou velmi pomalu (1-10 mm za rok) rozmnožují se úlomky stélky

na kamenech na skalách Vyskytují se : ŽIJÍ JEN V ČISTÉM OVZDUŠÍ na kůře stromů na kamenech na skalách ŽIJÍ JEN V ČISTÉM OVZDUŠÍ

VÝZNAM LIŠEJNÍKŮ: jsou průkopníci života (osídlují skalní podklady) způsobují zvětrávání hornin a vznik malé vrstvy humusu( tím vytvářejí podmínky pro růst dalších rostlin) slouží jako potrava např. pro soby, měkkýše je možné z nich získat cukr, alkohol barvivo ze skalačky chaluhovité se využívá jako lakmus i k barvení látek na skotský kroj používají se k výrobě parfémů a antibiotik

ZÁSTUPCI: mapovník zeměpisný terčovka bublinatá dutohlávka sobí terčovka skalní hávnatka psí terčovník zední pukléřka islandská dutohlávka Floerkeova pupkovka srstnatá

DOPLŇOVAČKA /žáci doplňují na pracovní list, na tabuli mohou doplňovat pomocí programu ActivInspire/ Tajenka: Tělo lišejníku se nazývá……….. ZEMĚ, KDE BARVÍ KROJ BARVIVEM Z LIŠEJNÍKU   NÁZEV JEDNOHO LIŠEJNÍKU T……... NÁZEV LIŠEJNÍKU P…… BARVIVO ZE SKALAČKY ODĚVY SKOTŮ LÁTKA ZPŮSOBUJÍCÍ ZÁVISLOST

ŘEŠENÍ Tajenka: Tělo lišejníku se nazývá STÉLKA. ZEMĚ, KDE BARVÍ KROJ BARVIVEM Z LIŠEJNÍKU S K O T   NÁZEV JEDNOHO LIŠEJNÍKU T………. E R Č V A NÁZEV LIŠEJNÍKU P…… P U L É Ř BARVIVO Z E SKALAČKY M ODĚVY SKOTŮ J LÁTKA ZPŮSOBUJÍCÍ ZÁVISLOST H

ZDROJE učebnice: ČABRADOVÁ, Věra. Přírodopis pro 6. ročník základní školy a primu víceletého gymnázia. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2003, 120 s. ISBN 80-723-8211-X.