Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, 379 01 Třeboň Autor Mgr. Anna Zabranská Číslo VY_32_INOVACE_3134 Název Totalitní režimy Téma hodiny Fašismus v Itálii Předmět Dějepis Ročník/y/ 9 Anotace Žák si opakuje své znalosti o komunismu, nově poznává, čím se vyznačuje fašismus, a hledá souvislosti mezi oběma totalitními režimy, porovnává, v čem si jsou podobné a v čem se liší. Pracuje s učebnicí dějepisu, s dějepisnou mapou, se slovníkem cizích slov a slovníčkem v učebnici. Očekávaný výstup Žák si uvědomí změnu mezinárodněpolitických vztahů se vznikem komunistického režimu a fašismu i jejich důsledky pro vnitřní sociální prostředí. Druh učebního materiálu Prezentace
Porovnání totalitních režimů V čem se liší komunismus a fašismus
Rozdíly KOMUNISMUS FAŠISMUS Levicový extremismus Pravicový extremismus Vyvolává třídní boj Spojuje třídy na podporu státu Ovlivňuje demokracii (volby apod.) Odstraňuje demokracii (parlament) Všichni jsou si rovni Popírá rovnost lidí (elitářství) Stát řídí ekonomiku Ekonomiku jen reguluje Zbrojí prý pro obranu Útočné plány a zbrojení Emancipace žen (přehnaná) Patriarchální systém Vznik v SSSR Vznik v Itálii
Úkoly: Pojmenuj vedoucí představitele obou totalitních režimů. Jaký je význam slova „patriarchální“ ? Pracuj se slovníčkem. Co je špatné na emancipaci žen v SSSR? (Přečti si text v barevném pruhu v učebnici na straně 24 a uvažuj).
Správné odpovědi : Benito Mussolini, J.V. Stalin, A. Hitler Teorie o nadřazenosti mužů ve společnosti Např. emancipace nebyla mnohdy v souladu s přáním ženy, žena nemůže fyzicky zvládnout práci muže, jedna směna v továrně a druhá doma (péče o děti a domácnost), časné umisťování dětí do jeslí apod.
Zdroje: Archiv autora