Enzymy a hormony Obr.1 – Jak fungují enzymy?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Lipidy Obr. 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. David Mánek . Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Advertisements

ŽLÁZY S VNITŘNÍ SEKRECÍ
Přírodní látky - systematizace a opakování
Sacharidy Obr. 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. David Mánek. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
32.1 Enzymy Enzymy Eduard Buchner
Vysvětlení pojmu hormony
Hormonální řízení.
Další přírodní látky.
Vysvětlení pojmu enzymy
Lukáš Pánek, Jaroslav Solfronk
Přírodní látky Hormony –různé chem. látky, ovlivňují živé buňky a procesy v nich – řídí a ovlivňují činnost buněk –rostlinné hormony = fytohormony – řídí.
KRAJE ČR mapky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Fišerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
(délka, obsah, objem, hmotnost, čas)
Vitamíny Lépe přírodní než umělé! Obr. 1
Pokuste se o definici proteinů svými vlastními slovy: Bílkoviny jsou organické, polymerní, makromolekulární látky, jejichž základními stavebními jednotkami.
Proteiny Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
PROVĚRKY Převody jednotek času.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Rozklad čísel 6 – 10 – doplňování varianta A
Funkce s absolutní hodnotou Využití grafu funkce při řešení rovnic a nerovnic s absolutní hodnotou Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Vitamíny Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Ch_017_Biokatalyzátory Ch_017_Ckemické reakce_Biokatalyzátory Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace.
Vitamíny Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Pesticidy Obr.2 Obr. 1 Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Bláhová Eva Název: VY_32_INOVACE_12B_12_Hormony Téma: 12B_PŘ8.roč.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Bláhová Eva Název: VY_32_INOVACE_13A_20_Biokatalyzátory Téma: 13A_CH9.roč.
Základní znaky a rozmanitost života Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu
Žlázy s vnitřním vyměšováním - endokrinní soustava U/60
Žlázy s vnitřní sekrecí II.
Dostupné z Metodického portálu www. rvp
Látky a tělesa Obr. 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Mánek. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785,
Získávání energie pro život
LOGARITMICKÉ ROVNICE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Otáčivé účinky síly PÁKA
KRAJE ČR mapky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Fišerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Poznávačka - sudokopytníci a lichokopytníci
Zakresli dle 3D modelů – nárys, bokorys a půdorys
Zakresli popř. načrtni dle 3D modelů – nárys, bokorys a půdorys
K U F R Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
PUZZLE Podpora výuky o stálých a tažných ptácích
PROVĚRKY Převody jednotek času – 2. část
Najdi dva stejné obrázky
Bílkoviny (proteiny).
Název učebního materiálu
Vlivy na rychlost chemických reakcí
Interaktivní vyhledávání dvou stejných obrázků.
MLÁĎATA ZVÍŘAT PUZZLE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Fišerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Princip magnetoelektrického měřícího přístroje
Pesticidy Obr.2 Obr. 1 Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
UŽITEČNÁ ZVÍŘATA A ROSTLINY 2
Převody jednotek délky - 2.část
Základní škola, Hradec Králové
Rozklad čísel od 1 do 10 Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
ČLOVĚK – NAŠE TĚLO PODPORA PRO VÝUKU
Půdní druhy Obr.1 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
UŽITEČNÁ ZVÍŘATA A ROSTLINY
Najdi rozdíl IV. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
B a r v y Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
M O T Ý L Í L O T O 2 Najdi stejného motýla!
ZLOMKY pracovní listy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dušan Goš. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Procenta % Prezentace je zaměřená na procvičování procent užitím trojčlenky. Obsahuje celkem řešených 15 příkladů. Mgr. Eva Černá, Plzeň Autor © Eva Černá.
Převody jednotek hmotnosti – 2. část
Tvary – přiřazování Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Orofacionální cvičení III.
Převody jednotek času – 2. část
Před, Nad, Za, Pod 1) Vybarvi obrázek, který je: a) hned před jahodou
Zakresli popř. načrtni dle 3D modelů – nárys, bokorys a půdorys
Transkript prezentace:

Enzymy a hormony Obr.1 – Jak fungují enzymy? Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. David Mánek. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Vysvětlení pojmu enzymy Enzymy jsou makromolekulární látky, jejichž základem jsou bílkoviny Ovlivňují většinu chemických reakcí, které v těle probíhají Jsou podskupinou biokatalyzátorů - látky, které umožňují a urychlují průběh chemických reakcí v organismech Obr.2

Výskyt a význam enzymů Výskyt: Význam: V buňkách všech organismů (rostliny, živočichové, bakterie i viry) Význam: Obecně lze říci, že enzymy urychlují nejrůznější reakce ve všech buňkách rostlin i živočichů Např. u člověka napomáhají při štěpení cukrů, tuků a bílkovin v trávicím traktu nebo se účastní tzv. skladných dějů (růst nebo vznik zásobních látek) apod.

Využití v průmyslu Potravinářský nebo farmaceutický průmysl Využívají technologie, které jsou založené na kultivaci mikroorganismů Jejich metabolismus (enzymatické reakce v buňkách) jsou zdrojem významných potravinářských nebo farmaceutických produktů Např. Výroba piva, vína, etanolu nebo penicilinu Obr.4

Příklady enzymů Ptyalin – enzym obsažený ve slinách napomáhající štěpení škrobu Pepsin – je obsažen v žaludeční šťávě a napomáhá štěpení bílkovin na aminokyseliny Lipasy – je skupina enzymů, které napomáhají štěpení tuků Obr.3 - Lipasa

Vysvětlení pojmu hormony Hormony jsou látky, které regulují rovnováhu vnitřního prostředí v organismech Zajišťují spolu s nervovým systémem prakticky všechny procesy v těle Jejich nedostatek nebo nadbytek vede k závažným onemocněním Obr.5 - Testosteron

Příklady hormonů Pohlavní hormony Ostatní hormony (velké množství) Jsou zodpovědné za vznik a vývoj některých pohlavních znaků Mužské (testosteron) Ženské (estrogeny, progesteron) Ostatní hormony (velké množství) Mají různé funkce Příklady: Insulin – reguluje množství glukosy v krvi Adrenalin – „hormon poslední záchrany“ – využíván při resuscitaci Obr.6 – Vybavení diabetika

Význam pro organismus Hormony působí na stálost vnitřního prostředí v organismu Nedostatek nebo nadbytek vede k vážným onemocněním U insulinu – cukrovka (Diabetes mellitus) U pohlavních hormonů Např. Ovlivnění tělesného vývoje jedince Obr.7 - Jehla – nástroj cukrovkáře

Použité zdroje informací Veškeré použité zdroje obrázků [cit. 2010-06-25]. Dostupné pod licencí Creative Commons na www: Obr.1 – <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Binding_sites_enzyme_inhibitors.svg> Obr.2 – <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Helicobacter_Pylori_Urease.png> Obr.3 – <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Lipasa_salival.png> Obr.4 – <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Penicillium_notatum.jpg> Obr.5 – <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Testosterone.PNG> Obr.6 – <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Gestational_diabetes_kit.jpg> Obr.7 – <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Syringe_with_insulin_for_a_cat.jpg>