Nákupní chování
Typy kupujících individuální kupující – sám rozhoduje o nákupu, snaží se uspokojit vlastní přání a potřeby
Typy kupujících domácnost – kupující nerozhoduje sám, radí se s ostatními členy domácnosti, nebo sám nakupuje, ale při výběru zboží přihlíží k potřebám celé domácnosti
Typy kupujících organizace – každý z jejich členů má určitou funkci, proces koupě má své předepsané specifické procedury
Typy nákupního chování Stereotypní – automatické, rutinní, vychází ze zvyku,, týká se velkého množství výrobků, které se nakupují pravidelně. Reklama se zaměřuje na vytváření povědomí o výrobku, ne na jeho přednosti. Účinné jsou slevy, vzorky a prodejní akce.
Typy nákupního chování Chování spotřebitele hledajícího rozmanitost - spotřebitel není nespokojený, ale hledá změnu, na nákupu mu příliš nezáleží, nedělá rozsáhlý průzkum, využívá aktuální nabídky. Reklama by měla zdůrazňovat „něco nového“ a měla by být doplněna o podporu prodeje – např. vzorky, ochutnávky novinka
Typy nákupního chování Komplexní chování spotřebitele – nákladné výrobky, jsou mezi nimi podstatné rozdíly, nenakupují se často. Zákazník se snaží získat co nejvíc informací, rozhoduje se déle. Propagace by se měla zaměřit na zdůraznění výhod a rozdílů, důležitý je prodejní personál.
Proces nákupního chování Poznání potřeby Shromažďování informací Hodnocení alternativ Rozhodnutí o koupi
Chování po koupi Nespokojený zákazník Reklamace, stížnost Negativní reklama Ztráta důvěry