PŘÍSTUPNOST DOPRAVY PRO OSOBY SE ZDRAVOTNÍM POSTIŽENÍM V PARDUBICKÉM KRAJI 30.11.2010
Osnova Požadavky handicapovaných cestujících Infrastruktura Vozidlový park Informační a orientační systémy Současný stav v přepravě zdravotně postižených v Pardubickém kraji Železniční doprava Autobusová doprava Výhled do budoucna Plány a možnosti Postižení – sluchově, zrakově, tělesně
Požadavky handicapovaných cestujících Infrastuktura Bezbariérovost Výtahy, schodišťové plošiny Zvýšené nástupní hrany Vozidlový park Nízkopodlažnost, zdvihací plošina Vybavenost informačním systémem Tento slajd obsahuje takové ty úvodní obecné „kecy“ Bezbariérovost … týká se zejména vozíčkářů
Požadavky handicapovaných cestujících Informační a orientační systémy Vizuální systém Úplnost informace Aktuálnost informace Srozumitelnost Vhod.ná podoba LED x tištěný zdroj, druh písma Akustický systém Slyšitelnost Požadavek úplnosti je jednou z nutných a nezbytných podmínek úspěšné přepravy, a i když není definován přímo v zákoně, je běžné a logické podávat pouze úplnou informaci. Neúplná či částečná informace cestujícího spíše zmate a v mnoha případech je horší než žádná informace. Aktuálnost patří v dopravě, kde klíčovou roli hraje čas, mezi nejdůležitější vlastnosti informace. V žádném případě nesmí být opomíjena a to ani při mimořádných situacích, kdy může být běžný informační řetězec narušen či informace dochází se zpožděním. O to rychleji by takové informace měly být ověřeny a předány cestujícím. Srozumitelnost a viditelné (slyšitelné) umístění periferních zařízení je mimořádně důležité pro zrakově postižené cestující a bude se mu věnovat část této práce Hlasové informační systémy – jsou využívány v součinnosti s nadřazeným elektronickým vizuálním informačním systémem. Srozumitelnost podávané informace závisí na mluvčím – tónu hlasu, frázování a rychlosti. Oproti výše uvedeným formám informování se tato řadí k nejdůležitějším pro nevidomé a těžce zrakově postižené cestující. Mezi hlasové IS je možné z pohledu této práce zařadit i akustické a zvukové orientační majáčky, které byly vyvinuty pro nevidomé občany a které je informují o obecné orientaci v prostoru s možnou doplňující informační frází. Hmatem vnímané informace – tvoří v součinnosti s hlasovými informacemi páteř orientačních systémů pro nevidomé. Jsou zastoupeny štítky s Braillovým písmem a nápisy provedenými v reliéfním (vystouplém hmatově čitelném) písmu. orientační bod pro zrakově postižené osoby, – orientační znak pro zrakově postižené osoby, – vodicí linie, – akustický orientační maják, – dálkové ovládání akustických a dalších zařízení Existují požadavky na druh a velikost písem
Železniční doprava pro handicapované v PK Jediným dopravcem ČD a.s. Výborné předpoklady pro cestování Dostupnost rychlé ŽD do všech krajů v ČR Dálková doprava do SRN, Rakouska, SR, Polska a Maďarska
Možnosti přepravy pro tělesně postižené občany PK jeden z nejlépe vybavených krajů 9 stupňů bezbariérové přístupnosti stanic – k nahlédnutí na webu ČD a.s. Bezbariérový přístup na všechna nástupiště v 28 stanicích a zastávkách 17 % z celkového počtu stanic a zastávek Vybavená stanice v bydlišti pro cca 40 % obyvatel PK Mobilní zvedací plošiny Česká Třebová, Choceň, Pardubice hl. n., Přelouč, Svitavy 38 % regionálních spojů s bezbariérovými vozy Označení bezbariérových vlaků v jízdních řádech Bezbariérový přístup na všechna nástupiště = nástup do bezbariérového vozu nebo pomocí mobilní plošiny
Bezbariérový přístup na nástupiště Bezbariérové nástupistě de facto ve všech významných stanicích řečany nad labem česká třebová ústí n/o město březová nad svitavou přelouč hlinsko choceň chvaletice rozhraní moravany pardubice hl. n. kostěnice skuteč moravská chrastová litice nad orlicí uhersko opatov pardubice rosice zámrsk rudoltice v čechách polička žďárec u skutče semanín svitavy svitavy lačnov třebovice v čechcách vysoké mýto vysoké mýto město
Možnosti přepravy pro smyslově postižené občany Zrakově postižení Vodící linie, varovné pásy, hlasové majáčky Přístupnost v Pardubicích hl. n. a Rudolticích v Čechách, v přípravě Česká Třebová Přeprava vodících psů na ČD zdarma Sluchově postižení Panely pro vizuální informace Přístupnost v 15 stanicích Ve stanicích přístupných pro sluchově postižené jsou kromě stálých jízdních řádů k dispozici i aktuální grafické informace o zpožděních, výlukách a mimořádných událostech. Tyto údaje se zobrazují prostřednictvím obrazovek či jiných vizuálních zařízení. Vodící psy nevidomých držitelů průkazů ZTP/P a asistenční psy přepravujeme zdarma. Vodící pes nevidomého i asistenční pes je bezplatně přepraven v 1. i 2. třídě. Vodící pes nevidomého neplatí cenu za místenku v místenkovém voze nebo povinně místenkovém vlaku. http://www.cd.cz/vnitrostatni-cestovani/s-cd-bez-prekazek/sluzby-pro-vozickare/-3700/
Jízdní park pro tělesně postižené vozy přizpůsobené pro přepravu vozíčkářů 814 RegioNova Pardubice – Chrudim – Hlinsko Česká Třebová – Letovice, Česká Třebová – Zábřeh, Česká Třebová – Lanškroun 680 Pendolino vozy přizpůsobené pro přepravu vozíčkářů + zdvihací plošina Jednotka 471 City Elefant (interval 1 hod. směr Praha) Vůz 954 (od 12/2010 Letohrad – Hradec Králové) vozy přizpůsobené pro přepravu vozíčkářů = místa pro vozík a pro doprovod vozíčkáře, upravené WC Lze cestovat i ve služebních vozech
Pendolino
Vůz 954
Regionova
City Elefant
Postup při přepravě po železnici Zjištění bezbariérovosti nástupní a výstupní stanice Dle databáze stanic na webu dopravce Vyhledání spojení Knižní jízdní řád nebo internet – políčko pro filtraci bezbariérových vlaků Kontrola omezení provozu (výluky) – mapa výluk na webu dopravce Od dopravce (kontaktní centrum ČD) prostřednictvím online objednávkového formuláře Objednávka přepravy Nástup, přeprava, výstup Dle vybavení stanic a vozů za asistence dopravce či bez ní KJŘ …. Jsou tam piktogramy. Na fotce mobilni zdvihaci plosina
www.cd.cz/bezprekazek
Asistence při přepravě
Autobusová doprava Malý počet bezbariérových zastávek (zvýšená nástupní hrana) Veolia Transport VČ Plně bezbariérové terminály v Chrudimi, Holicích, Přelouči a Lázních Bohdaneč Aut. nádraží Pardubice nevyhovující cca 10 % nízkopodlažních busů s nástupní plošinou (umožňuje výstup a nástup na všech zastávkách) Ve vyznačených spojích garance bezbariérových busů ICOM Transport (ČSAD Ústí nad Orlicí) Plně bezbariérový terminál v České Třebové Částečně bezbariérové terminály v Litomyšli, Ústí n/O., Lanškrouně, Vysokém Mýtě, Moravské Třebové Nyní bez nízkopodlažních busů Celkově nízký počet nízkopodlažních autobusů Cca 3-4 %
SOR pětidveřový, nízkopodlažní NB 18
Autobusová nádraží přizpůsobená handicapovaným cestujícím Ty první plně bezbarierové, ostatní částečně
Legislativa a standardy kvality Zákon 194/2010 Sb. o veřejných službách v přepravě cestujících Požadavky na zavedení standardů kvality v oblasti přepravy handicapovaných. V nejbližší době bude upřesněno nařízením vlády. Zřízení organizátora veřejné dopravy spol. OREDO s.r.o.
Výhled do budoucna Infrastruktura Vozidlový park Informační systémy Přestavba železničních stanic a autobusových terminálů Vozidlový park Nákup nových plně bezbariérových vozů Pardubice – HK – Jaroměř, Pardubice – Chrudim – Hlinsko (2013) Česká Třebová – Lanškroun (2012) Zavedení bezbariérových vozů Česká Třebová – Moravská Třebová, Pardubice – Holice (2012) Nákup dalších nízkopodlažních busů Informační systémy Instalace informačních panelů atd.
Ing. Leoš Beran Ing. Vladimír Mrázek Děkuji za pozornost Ing. Leoš Beran Ing. Vladimír Mrázek