Malířské experimenty Leonarda da Vinci Umění raného novověku VY_32_INOVACE_DVK_2_3 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/34.0938 / Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava
Leonardo da Vinci (1452-1519 Narozen ve Vinci nedaleko Florencie Všestranná osobnost – malíř, architekt, sochař, básník, ale například také vědec či vynálezce. Patří mezi nejvýraznější osobnosti vrcholné renesance. Zasloužil se mimo jiné o novou podobu malířství a to i přes to, že celou řadu zakázek nikdy nedokončil
Obrázek č. 1 - Autoportrét
Sfumato Česky by se tato malířská technika dala nazvat šerosvitem Jedná se překrývání barev pomocí průsvitných lazurních vrstev – ve výsledku dojde k efektu kouřové clony Ta pak zjemní kontury, objemy a dává prostoru „přirozenou“ hloubku
Obrázek č. 2 - Mona Lisa
Sfumato Realizuje se pouze v olejových barvách – ty jediné umožní nanášet v delším časovém úseku nové a nové lazury Leonardo tuto techniku odvodil ze svého pozorování skutečných světelných podmínek Skvělým příkladem užití sfumata je obraz Mona Lisa nebo sv. Jan Křtitel
Obrázek č. 3 - Sv. Jan Křtitel
Pyramidová a spirálovitá kompozice Leonardo v malbě neustále experimentuje. Jedním z důsledků této snahy jsou nová kompoziční schémata. Klasické trojúhelníkové renesanční schéma obohatil o třetí rozměr a vytvořil jehlancovitou či pyramidovou kompozici (Madona ve skalách) Dalším novým motivem, který předjímá barokní malbu je spirála (sv. Anna Samotřetí)
Obrázek č. 4 - sv. Anna Samotřetí
Obrázek č. 5 - Madona ve skalách
Specifická da Vinciho psychologie Je to jeden z důvod slávy Mony Lisy. Hra s psychickou stránkou zobrazených Ženy mají nasazenu masku vážné nepřístupnosti, pod níž ale cítíme neklid – tajemství. Existuje tu napětí, jež je podpořeno jemným zpracováním malířské hmoty Muži jsou naopak často zobrazováni jako rozrušení – s konkrétním emocionálním profilem (Poslední večeře)
Obrázek č. 6 - Portrét dámy
Obrázek č. 7 - studie k Bitvě u Anghiari
Obrazová dokumentace 2. 5. 2014 Obrázek č. 1 Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Leonardo_da_Vinci_-_Self- Portrait_-_WGA12798.jpg Obrázek č. 2 Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Mona_Lisa.jpeg Obrázek č. 3 Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Saint_Jean- Baptiste,_by_Leonardo_da_Vinci,_from_C2RMF_retouched.jpg Obrázek č. 4 Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Leonardo_da_Vinci_- _Virgen_de_las_Rocas_(Museo_del_Louvre,_c._1480).jpg
Obrazová dokumentace Obrázek č. 5 Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:http://commons.wikimedia.org/wiki/File:La_Vierge,_l%27Enf ant_J%C3%A9sus_et_sainte_Anne,_by_Leonardo_da_Vinci,_from_C2 RMF_retouched.jpg Obrázek č. 6 Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Leonardo_da_Vinci_ 050.jpg Obrázek č. 7 Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Leonardo_da_Vinci_- _Study_of_Two_Warriors%27_Heads_for_the_Battle_of_Anghiari_- _Google_Art_Project.jpg
Použitá literatura a zdroje Kemp, M., Leonardo. Praha 2009. Magrelli, S., Italská renesance. Praha, Slovart 2009. Zöllner, F., Leonardo da Vinci (1452-1519). Praha, Slovart 2011.