Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Učebnice: Český jazyk v kostce, str. 18 a další. je-li součástí názvu další vlastní jméno, zachovává si rovněž své velké písmeno Spolková republika Německo,
Advertisements

Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 4 – přídavná jména Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_249_ČJ7 NÁZEV VZDĚLÁVACÍHO MATERIÁLU: Význam slov NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola, Hevlín, příspěvková organizace.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Český jazyk 7. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_14_Odvozování sloves Autor Chňoupková Martina.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Český jazyk 7. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_11_Odvozování Autor Chňoupková Martina.
Černý Petr − druhy slov Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dušan Goš. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Inf Písmo v počítači. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Základní větné členy Název sady: Český jazyk 6. ročník.
STYL Ke stylu se užívá:Typické slovní prostředky: Věty: 1. HOVOROVÝ v běžných rozhovorech každodenního života slova a obraty hovorové, výrazy z obecné.
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
fotbalový mí č bílá r ůž e chutné ovoce P ř ídavná jména IT ve škole CZ.1.07/1.4.00/
Celistvost lidského organismu. Šablona : V/2 Sada: 2/36 Ověření ve výuce: Třída: 5 Datum: Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové.
POPIS PRACOVNÍHO POSTUPU
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Název prezentace (DUMu)
Charakteristika výukového materiálu
Český jazyk – Slovní druhy
Podstatná jména hromadná, pomnožná, látková
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: Základní škola, Husova 276, Podbořany, okres Louny Autor:
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Název školy : ZÁKLADNÍ ŠKOLA NOVÝ KOSTEL,OKRES CHEB
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Jazyk a jazyková komunikace, Český jazyk, Slovotvorné způsoby
Podstatná jména jsou slova ohebná, skloňují se.
AUTOR: Mgr. Marcela Maršálková NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_ČJ_07
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Autor: Mgr. Vlasta Šujanová
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Anotace: prezentace slouží k procvičování mluvnických kategorií
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Alena Dohnalová Číslo
VY_32_INOVACE_01_Český jazyk_8.ročník 09_Určování podstatných jmen
Název školy : ZÁKLADNÍ ŠKOLA NOVÝ KOSTEL,OKRES CHEB
Podstatná jména pracovní list
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Skloňování vzorů podstatných jmen rodu mužského
Technické prostředky v požární ochraně
Autor Mgr. Hana Drchotová Škola ZŠ Bor, Školní 440, Bor, Téma
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_06
Procvičování skloňování podstatných jmen rodu mužského
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Slovní druhy - procvičování
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Jiří.
Škola Základní škola Tehov, okres Praha-východ, Tehov 78, Autor
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_32_ČJ4
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
VY_32_INOVACE_3CJ1-5 VÝUKOVÝ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Vzdělávací Jméno autora Mgr. Blanka Pišvejcová Datum vytvoření
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Český jazyk – Skloňování podstatných jmen
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
TVAROSLOVÍ SLOVNÍ DRUHY – SLOVA OHEBNÁ A NEOHEBNÁ
Transkript prezentace:

Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1405 Název sady materiálů Český jazyk 7. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_12_Odvozování podstatných jmen Autor Chňoupková Martina

Odvozování podstatných jmen příponami Mgr. Martina Chňoupková

Proveďte rozbor stavby následujících slov: Př.: babička (bab-ičk+a) pralesní borovice bojovníkův nezalesnit mlynář bílý vařit pra-les-n+í bor-ov-ic+e boj-ov-ník-ův ne-za-les-n-it mlyn-ář bíl+ý vař-it

Názvy činitelské: pojmenovávají především osoby podle charakteristické činnosti učit – učitel topit – topič radit – rádce nájem – nájemce útočný – útočník Přípony: -TEL, -Č, -CE, -EC, -ČÍ, -AŘ, -ÁK, -NÍK…

Názvy konatelské: označují osoby (rostliny, zvířata) pojmenovávají činnost podle toho, čeho se činnost týká, ale tato činnost není v jejich základu vyjádřena např.: hvězda – pozorovat hvězdy - hvězdář (nikoli pozorovatel) Přípony: -AŘ (rybář, brankář), -NÍK (lesník, horník), - ÁK (pytlák, ovčák), -ÍŘ (uhlíř, nožíř)

Názvy prostředků: pojmenovávají věci, které slouží jako nástroj např.: ohřívač, pračka, pojistka, lepidlo, cedník, ukazovátko, padák, krmivo, špendlík)

Názvy nositelů vlastností: pojmenovávají živé bytosti i věci podle vnějšího znaku nebo vnitřních charakteristických rysů chápaných jako vlastnost např.: Rod mužský: zbabělec, mladík, levák, předek, boháč, běloch, bělouš, hroznýš, chuďas, dlouhán Rod ženský: borovice, cukrovka, slanina

Názvy výsledků děje: označují to, co vzniká dějem např.: doplatek, předložka, spálenina, omezení

Názvy obyvatelské: pojmenovávají osoby podle místa, které obývají nebo odkud pocházejí např.: Pražan, občan, cizinec, Portugalec, Hanák, eskymák, …

Názvy vlastností: jsou abstraktní vyjadřují vlastnost jako jev např.: rychlost, bohatství, dobrota, psina, choroba, délka, pravda

Názvy dějů: Rod mužský: jásot, úsudek Rod ženský: četba, hádka, honička, vánice, dřímota, loupež

Názvy zdrobnělé: vždy je zachován rod podstatného jména mají emocionální příznak některá podstatná jména mají 2 stupně zdrobňování: strom – stromek – stromeček některá mají jen jeden: zajíc - zajíček

Názvy zveličelé: mají vždy expresivní příznak např.: chlapák, psisko, babizna, nosan

Názvy přechýlené: přechylování: tvoření ženských protějšků k mužským např.: ředitelka, ministryně, rádkyně, holubice

Odvozujte podstatná jména: názvy nástrojů nebo prostředků děje názvy přechýlené názvy vlastností nárazník, kukátko, lepidlo, pojistka, vrtačka, míchačka, pravítko manželka, ředitelka, učitelka, prodavačka, bagristka krása, zbabělost, hloupost, upřímnost, ošklivost Určete, jakým způsobem byla podstatná jména utvořena.

výstaviště udírna Pojmenujte místa: Kde se konají výstavy? Kde se udí maso? výstaviště udírna

Jaký je významový rozdíl mezi názvy míst? ohniště – ohnisko vinice – vinárna pracoviště – pracovna učiliště – učebna hřiště - herna

Které z následujících zdrobnělin mohou mít (mají) expresivní význam? krabička divadýlko křesílko stoleček žalobníček maminka kvítko vodička poupátko  

Křížovka: H R O B A Ř N V I Y S Ě T E L Z D C Í K U Á Jak bylo utvořeno podstatné jméno, které vyšlo v tajence? Napište konatelský název od slova hrob. Jak zní základové slovo ke konatelskému názvu novinář? Vytvořte činitelský název od slovesa sbírat. Napište název nositele vlastnosti od příd. jména vzdělaný. Jak zní slovo zdrobnělé ke slovu hadr? Obyvatel Kuby se nazývá: …… Od jakého slova bylo utvořeno slovo elektrárna?

Učebnice strana 75-77, cvičení 1-15. Procvičení: Učebnice strana 75-77, cvičení 1-15.