Tání a tuhnutí - početní úlohy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Změny skupenství.
Advertisements

VYPAŘOVÁNÍ A VAR.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Jak změříme teplo přijaté nebo odevzdané při tepelné výměně
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 8.
PŘECHODY MEZI SKUPENSTVÍMI
Název příjemce Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu Škola nás baví Výukový materiál.
Předmět : F y z i k a Ročník : osmý
Teplo Ing. Radek Pavela.
TÁNÍ A TUHNUTÍ.
zpracovaný v rámci projektu
ZMĚNY SKUPENSTVÍ LÁTEK I.
V ý u k o v ý m a t e r i á l zpracovaný v rámci projektu Ověření ve výuce: Třída: Datum: Šablona: Sa da: Ověření ve výuce: Třída: Datum: Pořadové číslo.
V ý u k o v ý m a t e r i á l zpracovaný v rámci projektu Ověření ve výuce: Třída: Datum: Šablona: Sa da: Ověření ve výuce: Třída: Datum: Pořadové číslo.
Název příjemce Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu Škola nás baví Výukový materiál.
Pokusné určení tepla.
Látky mohou mít tři skupenství:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_686.
Tání, tuhnutí a tepelná výměna
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
Změny skupenství v přírodě shrnutí učiva o přeměnách skupenství
Skupenské přeměny – práce s tabulkami
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Změny skupenství látek Autor:
Výpočet tepla při vypařování
Příklad tepelně izolované soustavy:
Práce, výkon Energie Teplo Poznej fyzika
FYZIKA Změny skupenství.
Měrná tepelná kapacita
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Změny skupenství Zpracovali: Radka Voříšková Petra Rýznarová
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_C2 – 16.
Číslo: VY_32_INOVACE_22_16 Základní škola Jindřichův Hradec I, Štítného 121 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze.
Závislost hustoty kapaliny na teplotě Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení.
SKUPENSKÉ TEPLO TÁNÍ. = teplo, které přijme pevná látka při přechodu na kapalinu během tání. značka: L t jednotky: J; kJ vzorec: L t = m ∙ l t m = hmotnost.
Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení třetí závislosti tepla. K přímé úměrnosti tepla na hmotnosti.
Sublimace a desublimace Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro.
Var – otázky a úlohy Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
TÁNÍ – TUHNUTÍ Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_03_32.
Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Fyzika 8 Měrná tepelná kapacita látky. 3. Měrná tepelná kapacita látky Dvě tělesa z různých látek o stejné hmotnosti přijmou stejné teplo, ale jejich.
ZMĚNY SKUPENSTVÍ LÁTEK
Hydraulická zařízení – řešení úloh
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Procvičení – výkon a jeho výpočet
Šíření tepla zářením VY_32_INOVACE_25_Šíření tepla zářením
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
Jak změříme teplo přijaté nebo odevzdané při tepelné výměně
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_13_TEPLO_TEST_VEDOMOSTI Název materiálu:
Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_45_Hraj
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Změny skupenství látek
Siločáry elektrického pole
Polohová energie - úlohy
TÁNÍ A TUHNUTÍ. TÁNÍ A TUHNUTÍ ? Umíš odpovědět 1.Uveď příklady tání a tuhnutí. 2.Tají a tuhnou pevné látky stejně? 3.Na čem závisí tání látky?
Jak změříme teplo přijaté nebo odevzdané při tepelné výměně
Přeměna polohové energie v pohybovou a naopak
Chování těles v kapalině – procvičení 2
Závislost hustoty kapaliny na teplotě
Teplo VY_32_INOVACE_19_Teplo Autor: Pavlína Čermáková
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Měrná tepelná kapacita látky TÉMATICKÝ CELEK:
zpracovaný v rámci projektu
zpracovaný v rámci projektu
Tání = děj, při kterém se pevná látka mění na kapalinu.
Paralelní zapojení rezistorů
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_04 Vnitřní.
Závislost hustoty kapaliny na teplotě
Transkript prezentace:

Tání a tuhnutí - početní úlohy VY_32_INOVACE_35_Početní úlohy - tání a tuhnutí Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách

Teplo přijaté ledem je stejně velké jako teplo odevzdané vodou 1. Do kalorimetru dáme led o hmotnosti 0,1 kg a o teplotě 0°C. Potom nalijeme do kalorimetru vodu o stejné hmotnosti a o teplotě 80°C. když všechen led právě roztál, měla voda v kalorimetru teplotu 0 °C. Jaké teplo led při tání přijal? Teplo přijaté ledem je stejně velké jako teplo odevzdané vodou Vypočítáme teplo odevzdané vodou: m = 0,1 kg c = 4 180 t = 80 °C Q = c . m . t Q = 4 180 . 0,1 . 80 J Q = 33 440 J = 33,4 kJ Led o hmotnosti 0,1 kg přijal teplo 33,4 kJ, aby roztál. J kg . °C Jak velké teplo by musel přijmout led o hmotnosti 1 kg? 33,4 . 10 = 334 kJ Toto teplo se nazývá měrné skupenské teplo tání ledu. Udává množství tepla potřebného k roztátí 1 kg látky.

2. Jak velké teplo dodá svému okolí voda o teplotě 0 °C a o hmotnosti 125 g, která zmrzne na led o teplotě 0 °C? m = 0,125 kg lt = 334 000 Lt = m . lt Lt= 0,125 . 334 000 J Lt= 41 750 J = 41,75 kJ Voda odevzdá okolí teplo 41,75 kJ, aby zmrzla. J kg

3. V chladničce se vyrobí za 2 hodiny led o hmotnosti 5 kg a o teplotě 0°C z vody o počáteční teplotě 5 °C. Jaké teplo bylo odevzdáno chladícímu zařízení? 1. Teplo odevzdané vodou při ochlazení na 0°C m = 5kg c = 4 180 Δt = 5 °C Q = c . m . Δt Q = 4 180 . 5 . 5 J Q = 104 500 J = 104,5 kJ Voda odevzdala při ochlazení na 0 °C teplo 104,5 kJ. J kg . °C

2. skupenské teplo odevzdané okolí pro změnu vody v led m = 5 kg lt = 334 000 Lt = m . lt Lt= 5 . 334 000J Lt= 1 670 000 J = 1 670 kJ Voda odevzdá okolí teplo 1670 kJ, aby zmrzla. J kg Celkové odevzdané teplo: Qc = Q + Lt Qc = 104,5 + 1 670 Qc = 1 774,5 kJ Chladícímu zařízení bylo odevzdáno teplo 1 774,5 kJ.

4. Jaké teplo přijme ocelový předmět o hmotnosti 150 kg a o teplotě tání 1 350°C, jestliže roztaje a teplota kapaliny se nezmění? Měrné skupenské teplo tání oceli je 260 . kJ kg - Samostatná práce - Kontrola: Lt = 39 000 kJ = 39 MJ 5. Kus ledu o hmotnosti 3,0 kg a teplotě -10°C se má přeměnit na vodu o teplotě 20°C. Jaké teplo přijme při tom led a vzniklá voda od svého okolí? - Samostatná práce za 1 Kontrola: Teplo přijaté ledem při zahřátí na 0°C: Q1 = 62,7 kJ Teplo přijaté ledem při změně na vodu: Lt = 1 002 kJ Teplo přijaté vodou při zahřátí na 20 °C: Q2= 250,8 kJ Celkové přijaté teplo: Q = 1 315,5 kJ

D.Ú.: Voda o hmotnosti 5,0 kg a teplotě 15°C se má přeměnit na led o teplotě -15°C. Jaké teplo odevzdá při tom voda a vzniklý led svému okolí?

Zdroje: PaedDr. BOHUNĚK, Jiří. Sbírka úloh z fyziky pro ZŠ 2.díl. Praha : Galaxie, 1993. 157 s. Vytvořeno jako DUM do předmětu fyzika na ZŠ Studentská 895, Mnichovo Hradiště