Regionální geografie Amerik

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mgr. Lenka Venclová 7.ročník
Advertisements

Objevné plavby DS: kap. 17 a 18, ss. 108 – 122.
A JEJICH DŮSLEDKY PRO EVROPU
Světové jazyky. Na světě dnes existuje kolem jazyků Pouze maximálně 7000 je považováno za samostatné U většiny je obtížné určit hranici mezi jazykem.
Zeměpisné objevy v 17. a 18. století Název sady materiálů: Dějepis pro 8. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_8_3608_Zeměpisné objevy_v_17_a _18_století.
VY_32_INOVACE_07-53 Ročník:VIII. ročník Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Vzdělávací obor:Zeměpis Tematický okruh:Evropa Téma:Evropa – Jižní Evropa (Španělsko,
CESTOVNÍ RUCH. Významná součást národního hospodářství (souvisí s ním další služby) – finance a pracovní příležitosti.souvisí s ním další služby Předpoklady.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Brandýs nad Labem – Stará Boleslav, Školní 291 AUTOR: Mgr. Svobodová Alena NÁZEV: VY_32_INOVACE_02_ZEMĚPIS TEMA: Hospodářství.
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_15 TÉMA: Objevné plavby.
VY_32_INOVACE_Fi_III_12 Název Svrchovanost státu Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr. Hana Míčová Název: VY_32_INOVACE_35_D7 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma:Změny ve výrobě.
1. Světová válka Odstrčil Petr. První světová válka před rokem 1939 známá jako Velká válka, nebo světová válka byl globální válečný konflikt probíhající.
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_16 TÉMA: Objevné plavby.
Název šablony: ICT2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Vzdělávací oblast/oblast dle RVP: Člověk a společnost  Okruh dle RVP:
Č í n a Velmoc 22. století. Č í n a Velmoc 22. století.
Obyvatelstvo Na Zemi žije v současnosti více než 7 miliard lidí.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
EU peníze středním školám
Co už víme? KDO BYLI VIKINGOVÉ?. Co už víme? KDO BYLI VIKINGOVÉ?
Geopolitika 3 Státy a závislá území 3.
Dekolonizace Afriky a její dopady
S Kolumbem do Nového světa
Česká republika Obyvatelstvo
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
ZEMĚPIS - SVĚT Severní Amerika
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
Germáni – Evropa v době římské DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Prezentace
Nejstarší civilizace. Kořeny evropské kultury
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Duchovní, myšlenkové hnutí 18. století
SPOJENÉ STÁTY AMERICKÉ
Střední Amerika VY_32_Inovace_07 TR-1
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Římské výboje v západním Středomoří
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
NÁZEV ŠKOLY:ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr
Název školy: Základní škola Městec Králové
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
SVĚTOVÝ OCEÁN, KONTINENTY a OSTROVY
PŘEDKOLUMBOVSKÁ AMERIKA
VY_32_INOVACE_Z7. 15 Autor: Mgr
Vzdělávací materiál: Amerika Operační systém: Windows XP Professional
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Vikingové 9. – 11. století.
Vznik a podstata státu Lidstvo prožilo převážnou část své existence bez státu. Počátky státní organizace jsou kladeny do doby rozvinutějšího zemědělství.
Britské impérium.
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Španělsko v 16.století Nizozemská revoluce
Kolonizace Severní a Jižní Ameriky od 15. století
ŠABLONA III/2 CIVILIZACE ASIE, AFRIKY A AMERIKY Mgr. Lucie Opltová – 1
Střední Amerika Jelínek, Svoboda.
AUTOR: Marcela Kaderová NÁZEV: VY_32_INOVACE_D_11_ZÁMOŘSKÉ OBJEVY
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_1-35_Starověká Čína Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název a číslo materiálu:
RANÝ NOVOVĚK.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Autor: Mgr. Zdeněk Hanuš VY_32_INOVACE_25_Severní Amerika
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá Název materiálu: VY_32_INOVACE_ D.7.A.14_objevne_plavby Datum: Ročník: sedmý Vzdělávací.
Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT III/2 EU OP VK 01/11
STAROVĚKÉ ŘECKO.
HISTORIE TURISMU OSÍDLOVÁNÍ ZEMĚ.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Původní obyvatelé byli Indiáni, tvořili velké říše Aztékové, Mayové,
Příprava na hodinu s využitím tabletu
Evropa v letech Věk revolucí.
Kolonialismus.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Transkript prezentace:

Regionální geografie Amerik Historicko-geografický přehled (do konce 18. století) Antonín Věžník 4.6.2018 OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace)

OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace) Velké zámořské objevy 4.6.2018 OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace)

OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace) První objevné plavby 4.6.2018 OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace)

OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace) Objevitelé                                       1492 – Bahamy, Kuba, Haiti 1493-1495 – Portoriko, Jamajka 1499-1500 – Trinidad, ústí Orinoka 1502-1504 – pevninská Střední Amerika Kryštof Kolumbus (it. Cristoforo Colombo, šp. Cristóbal Colón) * 25. 8. až 30. 10. 1451, † 20. 5. 1506 4.6.2018 OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace)

OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace) smlouva z Tordesillas 7.6.1494         Výsledky první Kolumbovy expedice pobouřily Portugalce. Papež proto inicioval uzavření dohody o rozdělení světa – smlouva z Tordesillas, 7.6.1494, Sférou španělských objevných cest a výbojů měl být prostor na západ od 46o z.d., portugalská sféra pak na východ od této linie 4.6.2018 OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace)

OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace) Objevitelé                                       1500 – při cestě do Indie objevuje pobřeží Brazílie, prohlašuje ji za portugalský majetek Pedro Álvares Cabral * kolem 1467, † asi 1520 4.6.2018 OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace)

OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace) Objevitelé                                       1499 – ústí Amazonky 1501 – Ohňová země - popularizace kontinentu: vyslovuje přesvědčení, že jde o Nový svět Amerigo Vespucci * 9. 3. 1451, † 22. 2. 1512 4.6.2018 OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace)

OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace) Objevitelé                                       1497 – Labrador, Newfoundland, Nová Anglie 1498 – další výprava, ztratila se Giovanni Caboto / John Cabot * asi 1450, † 1499 (?) 4.6.2018 OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace)

OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace) Objevitelé                                       1513 – Tichý oceán (Panamská šíje) Vasco Núñez de Balboa * 1475, † 12. 1. 1519 4.6.2018 OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace)

OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace) Objevitelé         Portugalec ve šp. službách 1519 – 1522 první plavba okolo světa (1520 objevil ústí La Platy a pak průliv ležícící mnohem jižněji než se předpokládalo – Magalhaesův průliv) Fernão de Magalhães (šp. Fernando Magallanes) * asi 1480, † 27. 4. 1521 4.6.2018 OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace)

OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace) Původní obyvatelé a jejich kultura 4.6.2018 OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace)

Příchod prvních Američanů 4.6.2018 OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace)

Předkolumbovská Amerika         Původní obyvatelé: nepoužívali železo, neznali kola, plachty. vyráběli předměty z mědi, stříbra a zlata. nechovali hovězí dobytek, neznali tažná zvířata, ani kulturní plodiny Starého světa. 4.6.2018 OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace)

OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace) Počátky zemědělství Indiáni pěstovali: brambory, maniok, kukuřici, boby, kakao, rajčata, tykve, tabák aj. 4.6.2018 OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace)

OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace) 4.6.2018 OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace)

OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace) Úroveň materiální kultury jednotlivých skupin byla značně rozdílná. 4.6.2018 OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace)

OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace) 4.6.2018 OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace)

OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace) Velké rozdíly existovaly v organizaci společnosti – od nejprimitivnějších kmenů až po relativně vyspělé státy Mayů, Aztéků a Inků. 4.6.2018 OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace)

Chrámové pyramidy Mayů Tikal (Guatemala) 4.6.2018 OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace)

OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace) Teotihuacán v Mexiku 4.6.2018 OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace)

OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace) Aztécké umění 4.6.2018 OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace)

OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace) Machu Picchu v Peru 4.6.2018 OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace)

Po relativně krátkém období objevů… … přišla doba dobyvatelů (la conquista). 4.6.2018 OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace)

OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace) Conquista = období dobývání Nového světa (16 stol.) nejdříve přicházeli hidalgové (los hidalgos), misionáři, po nich kupci nástupištěm ke vpádu na pevninu se staly Antily         4.6.2018 OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace)

OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace) 4.6.2018 OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace)

OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace) Dobyvatelé                                             1519 – 1522 Aztécká říše místokrálovství Nové Španělsko Hernando Cortes * 1485, † 2. 12. 1547 4.6.2018 OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace)

OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace) Dobyvatelé                                             1531 – 1536 říše Inků místokrálovství Peru Francisco Pizarro * 1471 až 1475, † 26. 6. 1541 4.6.2018 OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace)

Tažení bratrů Pizzarových v Peru 4.6.2018 OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace)

OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace) Španělé:   získali: Střední Ameriku, Karibik, západ Jižní Ameriky   1718 vytvořeno místokrálovství Nová Granada ve Střední Americe   1776 vyčleněno místokrálovství Río de la Plata (Argentina, Uruguay, Paraguay)   Domorodci: asimilace 4.6.2018 OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace)

OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace) Nové Španělsko v r. 1702 4.6.2018 OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace)

OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace) Paraguay v r. 1756 4.6.2018 OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace)

OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace) Portugalci:   získali: Brazílii   1481 bula Aeterni regis – vše jižně od Kanárských ostrovů 1493 bula Inter caetera – vše východně od 38° z.d. 1494 smlouva v Tordesillas – vše východně od 46° 37' z.d. Domorodci: zatlačováni do vnitrozemí 4.6.2018 OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace)

Následky „objevu“ pro Nový svět drancování přírodního bohatství rozšíření střelných zbraní, alkoholu a evropských nemocí prudký pokles počtu domorodých obyvatel → nedostatek pracovních sil → dovoz otroků z Afriky 4.6.2018 OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace)

Ohlas genocidy Indiánů v Evropě V naléhavé replice Rozumu, která tvoří součást dialogu s Truchlivým, napsal Jan Amos Komenský ve svém spisku Truchlivý (1623): Španielové před sta lety jak v Novém světě hospodařili ví se: že rozličnými smrtmi nebohé nezbrojné Amerikány ne jako hovada, než jako housenky brániti se nemohoucí hubili. Napsal Bartholomeus de las Casas, arcibiskup jejich, že nevěří, aby starý tento náš svět tak mnoho lidí měl, jak jich tam v krátkých letech postříleno, mečem zbito v vodách stopeno, ohněm popáleno etc. Hrůza mne podjímá, když na to pomyslím... 4.6.2018 OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace)

Vliv dobytí Nového světa na Evropu Změna hospodářských poměrů: Dovoz nových plodin (brambory, kukuřice, bavlna, tabák ad.) Pokles ceny zlata a stříbra, zdražení ostatního zboží Stavba lodí a rozvoj mořeplavectví Snaha dalších evropských zemí získat kolonie 4.6.2018 OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace)

OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace) 4.6.2018 OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace)

OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace) Angličané:   získali: východní pobřeží Severní Ameriky po Appalače – od 17. stol. kolonizovali Newfoundland a další oblasti, o které Španělé ani Portugalci neměli zájem + ostrovy v Karibiku: Barbados, Jamajku, Bermudy a Bahamy (piráti) kolonie několika typů – korunní kolonie, soukromé kolonie a smíšené kolonie Domorodci: zatlačováni do vnitrozemí 4.6.2018 OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace)

OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace) Francouzi: postupovali podél řeky sv. Vavřince (Québec – rychlé osídlování) a podél Mississippi (Louisiana – podstatně menší tempo osídlování) do vnitrozemí za Appalačemi; vojensky ani „logisticky“ je neudrželi: 1763 ztráta kolonií v Kanadě (převzali je Britové) 1803 ztráta Louisiany (tj. prakticky celého povodí Mississippi) … Francie procházela revolučními roky a přednostně musela vyřešit vnitropolitickou situaci, proto území prodala USA za 15 USD/km2 udrželi jen kolonie v Karibiku a Francouzskou Guyanu 4.6.2018 OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace)

OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace) Rusové: obsazovali Aljašku od pol. 18. stol. 1867 ji prodali jako bezcennou USA v ceně 4,70 USD/km2     4.6.2018 OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace)

OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace) Nizozemci:   kolonizovali střední část pobřeží Severní Ameriky (oblast dnešního New Yorku), 1667 vyměnili Nový Amsterdam za dnešní Surinam. Kolonie v roce 1650 4.6.2018 OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace)

OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace) Dánové:   kolonizovali Grónsko a „Dánskou Západní Indii“ (Panenské ostrovy) v Karibském moři, kterou drželi do 1917 (poté ji po referendu prodali USA) 4.6.2018 OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace)

Severní Amerika kolem r. 1700 Na jihu a na východě byly pevně usazeny Francie, Španělsko a Anglie. V 18. století pak mezi Británií a Francií probíhal tvrdý boj o nadvládu v koloniích 4.6.2018 OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace)

OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace) Severní Amerika v r. 1763 Po vítězstvích nad armádami Francouzů a Španělů ovládla Británie celou východní polovinu kontinentu. Tuto nadvládu ohrozilo teprve povstání 13 kolonií v roce 1775 (Žlutě zakresleno ruské území.) 4.6.2018 OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace)

Obchod s koloniemi kolem r. 1770 4.6.2018 OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace)

OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace) Dekolonizace Ameriky viz samostatná prezentace A. Věžník (Dekolonizace Ameriky; aktualizováno G.Novotny) 4.6.2018 OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace)