Karolina Světlá (1830 – 1899) Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Advertisements

Vytvořila: Kristýna Kořínková
Název SŠ: Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.107/1.500/ Název projektu: Moderní škola Předmět:Český.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová
FRÁŇA ŠRÁMEK Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Božena Němcová Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Romantismus.
Karolina Světlá 8. ročník.
František Ladislav Čelakovský
Osobnosti národního obrození
Jan Neruda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.14 Anotace: Prezentace obsahuje stručnou definici povídek a románů, jejich hlavní znaky a dělení. Žáci se seznámí s nejznámějšími.
VY_32_INOVACE_ČJ.8.10 – Božena Němcová,prezentace Název šablony : Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Zaměření VM :Jazyk a jazyková komunikace.
Metodický list Pořadové číslo:VY_32_INOVACE_I.A.15 Název pro školu:EU ČJ 15 II Název materiálu:Božena Němcová Autor:Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací obor:Český.
Božena Němcová Ladislava Helerová
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE/18/B3 AutorMgr. Karolína Kofránková Období vytvořeníLeden.
Realismus Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
JAROSLAV HAŠEK Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Josef Kajetán Tyl Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
PRAŽSKÁ NĚMECKÁ LITERATURA
GENERACE májovců – hálek, světlá, arbes
Karel Havlíček Borovský
Božena Němcová – povídka Karla
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
Karel Hynek Mácha Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Český jazyk a literatura
Český jazyk a literatura
Božena Němcová Babička Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Božena Němcová Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
SZŠ a VOŠZ Zlín Karel Jaromír Erben Kytice z pověstí národních Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová ZA, 2. ročník / Literatura 19. století, K. J. Erben: Kytice,
Karel Jaromír Erben Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Český jazyk – Karel Václav Rais – 8. ročník
Téma: Světová próza 1. poloviny 20. století VY_32_INOVACE_142.
Vítězslav Hálek Jakub Arbes Karolína Světlá 8. ročník.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Vítězslav Hálek ( ) Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Umělecké směry přelomu století Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Božena Němcová. O Vídeň – Praha O Dcera panského kočího Jana Pankla a služky Terezie Novotné. O Měla velmi silný vztah k babičce.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení V. Hálka a jeho díla Ročník /
  Karel Havlíček Borovský -novinář, politik, kritika (objektivní nezaujaté hodnocení) -Tyrolské elegie, Křest svatého Vladimíra, Král Lávra -epigramy.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení K. Světlé a jejího díla Ročník.
Božena Němcová Autor: Mgr. Martina Žondrová Datum: Únor 2012 Ročník: 6. Vzdělávací obor: Český jazyk Anotace: Prezentace je určena k výkladu učiva o Boženě.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení H. de Balzaca Ročník / obor.
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
Jaroslav Vrchlický Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník, Literatura 19. století, Mgr. Veronika Mrkvanová.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_11 Název Karolína Světlá Téma hodiny Skupina.
Jan Neruda - dílo.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_20 Název Michal Viewegh Téma hodiny Generace.
Karolína Světlá
NÁRODNÍ OBROZENÍ PO ROCE 1815
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Karolina Světlá CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_02_ČESKÝ JAZYK
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Josef Václav Sládek ( ) Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Městská tematika – Ignát Hermann
Božena Němcová.
Opakování z literatury 8. r. 3. část
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Lidová kultura Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Šablona 32 VY_32_INOVACE_20_24_Romain Rolland
Májovci.
VY_32_INOVACE_18_Literatura 19. století
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Transkript prezentace:

Karolina Světlá (1830 – 1899) Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová SZŠ a VOŠZ Zlín Karolina Světlá (1830 – 1899) Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová ZA, 2. ročník, LIteratura 19. století, Mgr. Veronika Mrkvanová

ZA, 2. ročník, LIteratura 19. století, Mgr. Veronika Mrkvanová Název sady Karolina Světlá Předmět Český jazyk a literatura Anotace Výukový materiál seznamuje žáky s osobností Karoliny Světlé. Očekávaný výstup Žáci se seznámí se životem a základní tvorbou K. Světlé. Autor Mgr. Veronika Mrkvanová veronika.mrkvanova@szszlin.cz Druh učebního materiálu Prezentace, pracovní list Cílová skupina Žáci 2. ročníku SŠ Stupeň a typ vzdělávání střední, humanitní ZA, 2. ročník, LIteratura 19. století, Mgr. Veronika Mrkvanová

ZA, 2. ročník, LIteratura 19. století, Mgr. Veronika Mrkvanová Karolina Světlá (1830-1899) dívčím jménem Johanna Rottová narodila se v Praze pocházela z kupecké českoněmecké rodiny zájem o českou literaturu v ní vzbudil domácí učitel a pozdější manžel Petr Mužák silně na ni zapůsobilo přátelství s Boženou Němcovou za své literární vzory považovala kromě B. Němcové také franc. spisovatelku George Sandovou a franc. spisovatele J.J.Rousseaua (zájem o přírodu) vliv na její tvorbu mělo také krátké, ale hluboké přátelství s Janem Nerudou ♥ ZA, 2. ročník, LIteratura 19. století, Mgr. Veronika Mrkvanová

ZA, 2. ročník, LIteratura 19. století, Mgr. Veronika Mrkvanová Karolina Světlá (1830-1899) významná představitelka májovců je považována za zakladatelku českého vesnického románu prosazovala ženská práva ovlivnila ji smrt jediného dítěte Poprvé vstoupila na věřejnost v almanachu Máj povídkou Dvojí probuzení od roku 1887 žila v ústranní – trpěla vážnou oční chorobou (nemohla číst a psát) korespondence K. Světlé a J. Nerudy byla v roce 2007 vydána pod názvem Bouřky ZA, 2. ročník, LIteratura 19. století, Mgr. Veronika Mrkvanová

ZA, 2. ročník, Literatura 19. století, Mgr. Veronika Mrkvanová Karolina Světlá ÚKOL: Zjisti, co inspirovalo K. Světlou při výběru pseudonymu? Která významná spisovatelka byla sestrou K. Světlé? Světlá v Podještědí (rodiště jejího manžela) Sofie Podlipská č. 1 ZA, 2. ročník, Literatura 19. století, Mgr. Veronika Mrkvanová

ZA, 2. ročník, LIteratura 19. století, Mgr. Veronika Mrkvanová Tvorba K. Světlé Z tematického hlediska lze vysledovat 2 základní okruhy: Prózy z městského prostředí (povídka První Češka, Černý Petříček) → povídky z konce 50. let čerpají látku z prostředí pražské měšťanské a aristokratické společnosti → postavila se kriticky ke světu, který příliš dobře znala → byla proti mravnímu pokrytectví, nesmyslné výchově dívek → např. povídka Láska k básníkovi b) Prózy z venkovského prostředí → hlavně tzv. ještědské romány – hlavními hrdinkami ŽENY) → silné osobnosti, které svou láskou a obětavostí bojují proti zlu, sobectví, touze po majetku a duchovní zaostalosti ZA, 2. ročník, LIteratura 19. století, Mgr. Veronika Mrkvanová

ZA, 2. ročník, LIteratura 19. století, Mgr. Veronika Mrkvanová Tvorba K. Světlé → ženy prožívají vnitřní zápas mezi milostným citem a vědomím mravní povinnosti a odpovědnosti → tento zápas končí zpravidla popřením osobního citu a vítězstvím zájmu obecného → upoutal ji svéráz horské krajiny a jejích obyvatel (X měšťanské salónní prostředí) → podle jejího názoru stál venkovský lid mravně mnohem výš než pražská smetánka → nešlo ji o realistický obraz společenských poměrů, ale vytvářela své hrdiny podle předem pojaté představy, ne z poznání historických a společenských podmínek lidového života → snažila se ukazovat život lepší, než jaký skutečně byl ZA, 2. ročník, LIteratura 19. století, Mgr. Veronika Mrkvanová

ZA, 2. ročník, LIteratura 19. století, Mgr. Veronika Mrkvanová Tvorba K. Světlé → dobrá vypravěčka, psychologické prokreslení postav → díla: Vesnický román, Kříž u potoka, Kantůrčice, Frantina, Nemodlenec ZA, 2. ročník, LIteratura 19. století, Mgr. Veronika Mrkvanová

ZA, 2. ročník, LIteratura 19. století, Mgr. Veronika Mrkvanová Přiřaď postavy k dílům Eva První Češka Mlynářka Dolanská Antoš Jírovec Kantůrčice Enefa Otík František Vesnický román Stázička Jitka Černý Petříček Vojtěch Sylva Kříž u potoka ZA, 2. ročník, LIteratura 19. století, Mgr. Veronika Mrkvanová

ZA, 2. ročník, LIteratura 19. století, Mgr. Veronika Mrkvanová Opakování K. Světlá se narodila v ___________ . Její dívčí jméno bylo _____________________ . Vdala se za _________________________ . Při výběru pseudonymu ji inspirovalo _________________________ . Patřila do skupiny ___________, kam také patřil její přítel ______________ . Je považována za zakladatelku _________________ . Kromě románů z venkovského prostředí psala také romány z ________________________. Praze Johanna Rottová Petra Mužáka rodiště manžela Světlá pod Ještědem májovců Jan Neruda vesnického románu městského prostředí – z Prahy ZA, 2. ročník, LIteratura 19. století, Mgr. Veronika Mrkvanová

ZA, 2. ročník, LIteratura 19. století, Mgr. Veronika Mrkvanová Použitá literatura Prokop, V. Literatura 19. a počátku 20. století. Sokolov: O. K. Soft, 2008. Balajka, B. Přehledné dějiny literatury II. Praha: Fortuna, 1998. Lehár, J., Stich, A. a kol. Česká literatura od počátků k dnešku. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2004. Obrázek č. 1: Autor neznámý. [cit. 2010-04-04]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:<http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Karolina_Svetla_02.jpg> ZA, 2. ročník, LIteratura 19. století, Mgr. Veronika Mrkvanová