SOVĚTSKÁ MONTÁŽNÍ ŠKOLA

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.15 Anotace: Prezentace se zaměřuje na divadlo a film, porovnává jejich funkci, vysvětluje jednotlivé pojmy, uvádí základní filmové.
Advertisements

Řeč, jazyk, mluva.
Sociální politika a Welfare State
20.Léta 20. století „zlatá éra“.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_16_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
příprava na 2. světovou válku
Osvícenství.
Lev Davidovič Bronštejn
Poválečné Československo
KOMUNISMUS Michal Hess.
Vývoj v Rusku.
KOMUNISMUS V SOVĚTSKÉM RUSKU
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Expresionismus Expresionismus - evropský umělecký směr.
RUSKO (SSSR) Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Victor Hugo ( ).
Ruské revoluce 1917.
VY_52_INOVACE_DEK_51 ABSTRAKCE PŘED 1. SVĚTOVOU VÁLKOU
Sergej Ejzenštejn (1898 – 1948) S.E.: Kamerou, tužkou i perem. Praha, 1961 S.E.: Izbrannyje proizvedenija v šesti tomach. Moskva, 1966 S.E.: Umenie mizanscény.
Umělecké směry 20. století
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová
VY_32_INOVACE_51_04 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Ruské revoluce Lenka Ertlová.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
Inovace je změna daného stavu a lze ji aplikovat ve všech směrech lidských aktivit. Tyto změny mají sedm řádů, sedm faktorů a sedm zdrojů. Inovační proces.
Poezie ve světové literatuře
IMPRESIONISMUS.
Filozofická hlediska inovací Inovace, evoluce a civilizace Oldřich Syrovátka Katedra společenských věd FM VŠE.
POETISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
STÁTNÍ SVÁTEK 17. listopadu
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
Emil František Burian
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
1.Světová válka 28. července 1914 až 11. listopadu 1918.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
KOMUNISMUS UTOPIE NEBO ZLOČIN?.
doc. PhDr. Dušan Pavlů, CSc.
Alexis de Tocqueville / / Karl Marx /1818 – 1883/
Výtvarné směry 2. poloviny 20. století
MAXIM GORKIJ Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Jazyk filmu jako jazyk nových médií
Badatelsky orientovaná výuka ve školním a neformálním vzdělávání CZ.1.07/2.3.00/ Natoč to aneb S kamerou (třeba) na pokusy Předpokladem dobrého.
REVOLUCE V RUSKU Přelom 19. a 20. století.
Poetismus Daniela Mlatečková Michaela V. Vítková 1.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Nástup bolševiků v Rusku Číslo vzdělávacího materiálu: ICT2-16 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Vážná (artificiální) hudba 20. století 2. část. Vážná (artificiální) hudba 20. století Název školy: Základní škola Francova Lhota Autor: Mgr. Lada Martinková.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada44 Anotace.
Anotace: Materiál je určen pro žáky 3. ročníku střední odborné školy a pro žáky nástavbového studia. Text se zabývá meziválečným obdobím v české literatuře,
Základní škola Čelákovice
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
SSSR mezi světovými válkami I
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
KOMUNISMUS V SOVĚTSKÉM RUSKU
Jazyk filmu jako jazyk nových médií
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Jana Krchňáčková 5. Ruské revoluce
ČÍNA.
VY_32_INOVACE_04_Literatura 19. století Romantismus
Jazyk filmu jako jazyk nových médií
Karolína Hejduková GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky 2013
TOTALITNÍ REŽIMY Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
Poezie ve světě v 1.polovině 20.století
Světová literatura 2.pol.20.stol.
Česká meziválečná poezie
Počátky cenzury v Československu
Jazyk filmu jako jazyk nových médií
CIVILISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
KOMUNISMUS V SOVĚTSKÉM SVAZU (SSSR)
Standardy pro základní vzdělávání
Transkript prezentace:

SOVĚTSKÁ MONTÁŽNÍ ŠKOLA 27. 8. 1919 podepsal Lenin dekret o znárodnění „fotografického a kinematografického obchodu a průmyslu“ V Rusku se proti impresionisticko secesním proudům již od začátku století formoval jiný program. Říjnová revoluce určila cíl i vývoj tvorby. Film se mohl podle Leninovy definice stát „nejdůležitějším ze všech umění“ Znárodněním ruské kinematografie nastalo nové období pro film. Vývoj sovětské avantgardy se hned od počátků začal vyvíjet spíš dokumentaristickým směrem. Filmy sovětské avantgardy se snažily vyjadřovat co možná nejsrozumitelnější formou ve snaze oslovit široké publikum, tím se lišily např. od „elitní“ francouzské avantgardy.

SOVĚTSKÁ MONTÁŽNÍ ŠKOLA po bolševické revoluci většina umělců podpořila novou vládu a její ideologii řešena otázka propojení umění a politiky a možnosti využití umění pro propagandistické a výchovné účely někteří z avantgardních umělců získali funkce ovlivňující kulturní politiku snaha nalézt umění užitečné pro novou společnost generovala okolo r. 1920 rozmach konstruktivismu (důraz na racionalitu, vědeckost, technickou progresi)

SOVĚTSKÁ MONTÁŽNÍ ŠKOLA Tři základní období porevoluční sovětské kinematografie: 1918-1920 – válečný komunismus, kdy filmová výroba v kritickém období bojovala o přežití 1921-1924 – nová ekonomická politika způsobila pozvolnou obnovu kinematografie 1925-1933 – progrese produkce a distribuce (experimenty sovětské avantgardy); od r. 1928 nicméně zaveden přísný státní dohled, jenž urychlil zánik avantgardistických tendencí

SOVĚTSKÁ MONTÁŽNÍ ŠKOLA V r. 1923 bylo 99% zahraničních filmů v sovětské distribuci Povolný růst sovětské filmové produkce od roku 1924 – Palác a pevnost (r. Alexandr Ivanovskij – etablovaný režisér předrevoluční kinematografie) - Podivuhodná dobrodružství Mr. Westa v zemi bolševiků (r. Lev Kulešov) lze kvůli práci s herci a střihem již řadit mezi filmy montážní školy

SOVĚTSKÁ MONTÁŽNÍ ŠKOLA Nová filmařská generace, která stála na počátku cesty nového směru kinematografie. Šlo především o Lva Kulešova (prosazoval techniku montáže a stal se jejím průkopníkem), Ejzenštejna, Pudovkina, Dovženka v hraném filmu a Vertova(montážní experimenty) ve filmu dokumentárním. Hlavním podnětem uměleckého zájmu o film byla ideologie umělecké avantgardy zdůrazňující jednotu umění a života.

SOVĚTSKÁ MONTÁŽNÍ ŠKOLA Filmoví tvůrci 20. let přikládali největší důležitost střihu Střih byl v jejich pojetí prostředkem ovlivnění divákových myšlenek a asociací (nástroj propagandy). Vůdčími představiteli sovětské avantgardy byli Sergej Ejzenštejn a Dziga Vertov. Ačkoli tvůrci avantgardy jako Ejzenštejn, Vertov, Pudovkin, Dovženko docházeli k odlišným úvahám o formách filmové montáže, v základní otázce se shodovali. Ejzenštejn uvedl, „síla montáže je v tom, že do tvůrčího procesu se včleňují divákovy emoce a intelekt“, „že divák prožívá dynamicky proces vznikání a ustalování obrazu tak, jak jej prožíval autor.“

SOVĚTSKÁ MONTÁŽNÍ ŠKOLA Program nového hnutí filmu zformuloval Dziga Vertov v letech 1922-1923 jako „kino-oko.“ Vertov odmítal inscenování děje a žádal, aby byl život snímán takový jaký je bez jakýchkoli zásahů. Jeho cílem bylo zachytit průběh událostí tak, aby účastníci pokud možno nevěděli o přítomnosti filmové kamery. V duchu těchto pravidel řídil třiadvacet dílů filmového týdeníku „Kino-Pravda“. Díky Vertovovi se nehraný film stal jedním z ústředních témat sovětského filmového myšlení 20. let. Hlavní myšlenkou Vertova bylo nahrazovat umění životem.

SOVĚTSKÁ MONTÁŽNÍ ŠKOLA Nejvýrazněji uplatnil Vertov nové tvůrčí technologické postupy - dvojexpozice, zdvojení obrazu, zrychlení, zpomalení Muž s kinoaparátem (1929). Patrné zde byly vlivy konstruktivismu. Nejsilnější stránkou jeho filmů byla obrazová složka, o kterou se zasloužil především kameraman Michail Kaufman. Na Vertovovo dílo navázalo mnoho pozdějších směrů (např. neorealismus).

SOVĚTSKÁ MONTÁŽNÍ ŠKOLA Sergej Ejzenštejn první dlouhometrážní film Stávka (1924) je plný vizuálních nápadů (reflexy, siluety, stíny, zrcadlové odrazy). Střih neměl podle Ejzenštejna zachytit plynulost děje, ale naopak měl vytvářet nový dojem při konfrontaci záběrů mezi sebou (ve filmu Stávka – masakr stávkujících dělníků x zabíjení dobytka na jatkách) = montáž atrakcionů. Kombinace jednotlivých filmových prvků k dosažení maximálních emocionálních a intelektuálních účinků Záběry z Ejzenštejnových filmů se vyznačovaly dvěma dramaticky vyhrocenými plány, s detailem v popředí a scénou v pozadí (objektiv 28 mm vytvářel dojem perspektivní hloubky). Také zde byl patrný vliv konstruktivistické fotomontáže (plakáty). Ejzenštejnovo vrcholné dílo Křižník Potěmkin (1925) se stalo přehlídkou nových formálních prvků. Velký důraz zde byl kladen na reálnost snímaného materiálu. Jako horlivý obdibovaltel asijské kultury Ejzenštejn využívá principů staré čínštiny a japonštiny, aby je v Křižníku Potěmkin zužitkoval v metodě dialektické montáže. Ejzenštejnovy a Tissého filmy měly vliv na další sovětské režiséry a kameramany (Trauberga a Moskvina, Pudovkina a Golovňu, Dovženka a Demuckého. http://www.youtube.com/watch?v=euG1y0KtP_Q

SOVĚTSKÁ MONTÁŽNÍ ŠKOLA Po úspěchu K.P. Ejzenštejn natáčí Deset dní, které otřásly světem (1927), film, který vzniká z podnětu bolševické vlády na počest 10. výročí Říjnové revoluce. Tento snímek se stává Ejzenštejnovou laboratoří dalších vizuálních experimentů. Intelektuální montáž zde dosahuje téměř nesrozumitelné podoby, která je založena na psychofyziologických podnětech, šokujících diváka. Komunistická strana proto dílo označuje za příliš "formalistické" a je drasticky přestříháno. I ve zkomolené podobě je "Deset dní, které otřásly světem" podobně jako Ganceův "Napoleon" a Stroheimova "Chamtivost", neobyčejným příkladem fragmentálního mistrovského díla. Generální linie (1929) představuje Ejzenštejnův poslední němý film. Jeho poetický rytmus a čistě vizuální krása pramení z účinku asociativní montáže. Kameraman všech Ejzenštejnových filmů je vynikající Eduard Tissé (1897-1961), francouzsko-ruský filmař, jenž má velký podíl na úspěchu režisérových snímků.

SOVĚTSKÁ MONTÁŽNÍ ŠKOLA Vsevolod Pudovkin Filmová adaptace Gorkého románu Matka v r. 1926 se stalo spolu s Křižníkem Potěmkinem Ejzenštejna největší událostí národní kinematografie v 20-tych letech Hlavní postavy ve filmu ztvárnili významné osobnosti divadelního herectví Vera Baranovska a Nikolaj Batalov. Principy filmové práce rozvíjel dále ve snímcích Konec Sv. Petrohradu (1927) a Potomek Džingischána (1928). Tyto filmy vytvorily trilogii o historicko-revolučních přeměnách na začátku 20. st. http://www.youtube.com/watch?v=KI3jZtruxvA

SOVĚTSKÁ MONTÁŽNÍ ŠKOLA Alexandr Dovženko (Oleksandr Petrovyč Dovženko) Po studiu na pedagogickém semináři pracuje Dovženko nejprve krátce jako učitel, v roce 1917 se imatrikuluje v kyjevském obchodním ústavu, ale za občanské války vstupuje do řad Rudé armády. V roce 1921 začíná budoucí filmový básník kariéru diplomata, nejprve ve Varšavě, poté v Berlíně. Jako ilustrátor a návrhář plakátů získává kontakt s kinematografií a v roce 1926 píše scénář k neúspěšnému filmu Vasja reformátor. Mnohem zdařilejší je vtipná groteska Plod lásky z téhož roku, kterou debutuje jako režisér. V plné míře se Dovženkovo umění projevuje ve třech filmech z let 1928-30: ve Zvenigoře, v Arsenálu a v Zemi.