Zuzana Klementová, Jaroslav Svoboda, Milan Šipl, Rostislav Valíček

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Impresionismus v českých zemích
Advertisements

Fryderic Chopin.
Společenské TANCE Občanská výchova 7. ročník
Občanské sdružení Vznik před 10 lety registrací stanov u MV Cíl: a)Obnova, udržování a rozvíjení lidových tanců, písní a hudby b)Obnova, udržování a rozvíjení.
LIDOVÁ HUDBA NA MORAVĚ.
VÝVOJ ČESKÉ POPULÁRNÍ HUDBY
VY_32_INOVACE_02_Vývoj populární hudby.  HISTORIE HARFY SE ZAČÍNÁ PSÁT JIŽ VE STARÉM EGYPTĚ ASI 3000 př.n.l.  DO EVROPY SE DOSTÁVAJÍ ZÁSLUHOU KELTŮ.
Nářečí v Čechách a na Moravě
Název šablony: Inovace v HV /Hv02/ Zbíral
Tance Tanec - záměrné, rytmické a kulturně zakotvené sekvence neverbálních tělesných pohybů Historické aspekty – starší doba kamenná (kresby tančících.
ČESKÝ HUDEBNÍ ROMANTISMUS
Prezentace pro ESPG Daniela Černá
Tanec Pohybová činnost (akt) vyjadřující prostřednictvím pohybů a gest bezprostřední, subjektivní pocity tanečníka v rámci určité myšlenky (stylizace,
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Název šablony: Inovace v HV 32/Hv05/ Zbíral Vzdělávací oblast: Umění a kultura Název výukového materiálu: Historie české populární hudby Autor:
Hudba Rakousko-Uherska Autor: Květa Stejskalová. Rakousko-Uhersko byl státní útvar, který existoval v letech 1867 – Rakousko-Uhersko byl státní.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_347_Tanec, balet AUTOR: Mgr. Markéta Lyková ROČNÍK, DATUM:
Veronika Hochmanová,tercie
Kulturní památky UNESCO České republiky - 2. část
lidová píseň Hudební výchova
Život na louce – Včely TÝDEN U PŘEDŠKOLÁKŮ
Dobrovolní hasiči.
ročník.
Obecné výklady o českém jazyce
 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/11  Název materiálu: Lidová píseň, zlidovělá píseň, umělá píseň  Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
SLOVENSKO SLOVENSKO Krásná země Geografická poloha Slovenská republika je vnitrozemský stát nacházející se ve střední Evropě Slovenská republika je vnitrozemský.
Gymnastika I. Lidové tance Univerzita Karlova Praha Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
Gymnastika I. – Společenské tance Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Tento projekt je spolufinancován Evropským.
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou, Smetanova 123 AUTOR: Lenka Šilhánková NÁZEV: VY_32_INOVACE_76_ZNÁMÉ TANCE TEMA: HUDEBNÍ VÝCHOVA.
Tance Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_14_TANCE Téma: HUDEBNÍ NAUKA Číslo projektu:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice AUTOR: Vondráková NÁZEV: VY_32_INOVACE_19 rytmus písní TEMA: ČÍSLO PROJEKTU:
AFRICKÝ TANEC A HUDBA. TANEC Při svém vzniku tento tanec sloužil skutečně jako prostředek k vyjádření různých významných událostí, které se ve vesnici.
Česká republika Zlínský kraj. Anotace: Materiál slouží k seznámení s jedním z krajů České republiky (Morava) – Zlínským krajem.
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_28_10_HV7_Skála AUTOR: Mgr. Aleš Skála TÉMA: Tanec a pohyb Základní škola Libina, příspěvková.
Gymnastika I. Univerzita Karlova Praha Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
R USKÁ HUDBA Martin Otýpka. R USKO - INFORMACE Státní zřízení: federativní republika Hl. město: Moskva Rozloha: asi tisíc km 2 Počet obyvatel:
Název školy: Svobodná základní škola,o.p.s. Autor: Ivana Makovičková Název materiálu: VY_32_INOVACE_6_HUDEBNÍ VÝCHOVA_Z ČEHO SE SKLÁDÁ HUDBA? Název: Z.
NÁZEV ŠKOLY: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou AUTOR: Bc. Hana Králíková NÁZEV: VY_32_INOVACE_11/15_ Lidová hudba TÉMA: Lidová hudba ČÍSLO PROJEKTU: CZ /
NÁZEV ŠKOLY: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou AUTOR: Bc. Hana Králíková NÁZEV: VY_32_INOVACE_11- 02_ Hudební žánry TÉMA: Hudební žánry – lidová hudba ČÍSLO.
Test k ověření znalostí z HV
FIRE DANCE 2017.
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
Opakování č. 1 Vlastivěda 4. ročník
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Název školy: ZŠ a MŠ Prysk, okres Česká Lípa, příspěvková organizace Autor: Mgr. Jana Vostřelová Název: VY_32_INOVACE_20_HUDEBNÍ VÝCHOVA_ANTONÍN DVOŘÁK_DÍLO.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Lidové písně Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_05_LIDOVÉ PÍSNĚ Téma: HUDEBNÍ NAUKA.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Opakování národních dějin (1)
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
HUDEBNÍ VÝCHOVA HUDBA NA JEVIŠTI
NÁZEV ŠKOLY: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou
AUTOR: Mgr. Bedřiška Koželuhová NÁZEV: VY_32_INOVACE_6B_17
Mgr. Petr Číhal Slovácké muzeum v Uherském Hradišti
ročník.
FOLKLÓR JIHOMORAVSKÉHO KRAJE
VY_32_INOVACE_02_Obyvatelé České republiky
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
ZŠ T. G. Masaryka Blatná, okres Strakonice
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Tanec.
FIRE DANCE 2018.
Název: Středověká hudba VY_32_inovace_HV6789_13 Oblast: Hudební výchova Stručná anotace: Materiál je určen k seznámení žáků s hudbou období středověku,
FIRE DANCE 2019.
JAZZ ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.
Transkript prezentace:

Zuzana Klementová, Jaroslav Svoboda, Milan Šipl, Rostislav Valíček LIDOVÉ TANCE Zuzana Klementová, Jaroslav Svoboda, Milan Šipl, Rostislav Valíček

Lidový tanec je umělecký, realistický odraz ze života lidu Lidový tanec je umělecký, realistický odraz ze života lidu. Lidé skrze něj zábavnou formou vyjadřovali a vyjadřují zcela nenásilně a přirozeně své životní situace, národní povahu a tradice. Dochází zde zároveň k vyváženému spojení umělecké složky hudební, pohybové i výtvarné (kroje).

Historie 1. Nejstarší vrstva Doba pohanských Slovanů Tance nejčastěji ve formě chůze ruku v ruce za doprovodu jednoduché hudby nebo zpěvu Patří sem svatební a pohřební tance, vynášení moreny, tance kolem svatojanských ohňů. Mužské sólové tance zvané skoky. Typickými zástupci jsou odzemky, které se vytvářely v souvislosti se stavěním salaší, verbuňky s tématikou verbování na vojnu a mnoho dalších jako cigán, marš, vovčácká atd. Tance cechovní často prováděné s nástroji typickými pro dané cechovní povolání.

Odzemek http://www.youtube.com/watch?v=KlDxMDSkeuw Verbuňk http://www.youtube.com/watch?v=uIaoPCRg4dw

2. Druhá vrstva období 16. a 17. století. Točivé tance s charakteristickým otáčením na místě a to v páru i jednotlivě (především děvčata). Patří sem tance jako sedlácká, vrtěná, danaj, čardáš, gulaná, ovněžok a další

Čardáš http://www.youtube.com/watch?v=L_Z80a4GwFM Vrtěná http://www.youtube.com/watch?v=87NCviwJX2I

3. Nejmladší vrstva Doba tanců figurálních, při kterých se v průběhu jedné písně obměňuje ustálená řada krokových variací. A) mladší (17. a18. století) tance manžestr a tance se střídavým taktem nazývané mateníky B) starší (konec 18. a 19. století) kdy se figurální tance v časech národního obrození staly velice rozšířené a oblíbené. Patří sem polonéza, valčík, mazurka, kvapík a polka.

Mateníky http://www.youtube.com/watch?v=U-v8fK8NFpM (od 2 min) Mazurka http://www.youtube.com/watch?v=c6wmrQ_YWvM Kvapík http://www.youtube.com/watch?v=hi6aaeLDyZ0

Na území České republiky rozdělujeme tance z pohledu místního. A) západní Čechách, západní a střední Morava (Haná, Horácko, většina Podhorácka) instrumentální typ folklóru B) východní  východní Morava (Lašsko, Valašsko a Slovácko) vokálním typem folklóru

Děkujeme za pozornost

Zdroje http://is.muni.cz/do/1499/el/estud/fsps/ps09/tanec/web/pages/uvod_lidovyTanec.html http://www.youtube.com/