Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
Advertisements

České země v Rakousku - Uhersku
Název: LITERÁRNÍ HISTORIE A TEORIE Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Rakousko-Uhersko Do teď jsme se vždy bavili o Habsburské monarchii.
Vznik ČSR, převzetí moci, první kroky státu
České národní obrození
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_08 Tematická.
František Ladislav Čelakovský
Slovenský romantismus
SLOVENSKÝ ROMANTISMUS
Registrační číslo projektu:
Výukový materiál, kód:EU-OP VK- III/2 ICT DUM 22, zpracovala J. Polgárová v rámci projektu EU PENÍZE ŠKOLÁM – operační program vzdělávání pro konkurenceschopnost,
Portréty literárních osobností světové literatury.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Marek Kryška Datum: Cílový ročník: 8.
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:SLOVANSKÁ VZÁJEMNOST Autor:Mgr.
Tomáš Garrigue Masaryk
České země v první polovině 19. století
VY_32_INOVACE_51_04 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Etapy českého národního obrození
VY_32_INOVACE_1D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Statutární město Opava
Národní obrození František Palacký.
Karel Havlíček Borovský
Vznik Československa II.
80. léta 18. století - polovina 19. stol.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY Josef Dobrovský Mgr. Ludmila Růžičková.
VY_32_INOVACE_47_NE.
Tomáš Garrigue Masaryk
CZ.1.07/1.4.00/
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Zeměpis (klíčová.
SITUACE V ČESKÝCH ZEMÍCH V 1.POLOVINĚ 19.STOLETÍ A.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Dějepis Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa Dnes žijeme v samostatném státě a jako úřední jazyk používáme češtinu. Problémy.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název:
TOMÁŠ GARRIGUE MASARYK Státník, politik, filozof a pedagog Vypracoval: Lukáš Horák IX.B.
Téma: Dualismus Číslo projektu: 02.  Materiál je ur č en pro ž áky 5. ro č níku 1. st. ZŠ  Téma: Dualismus  Vyu ž ití na interaktivní tabuli  Materiál.
NÁRODNÍ OBROZENÍ. NÁRODNÍ OBROZENÍ (poslední čtvrtina 18. století a 1. pol. 19. století) ● proces utváření novodobého českého národa ● vznik novodobé.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Zeměpis (klíčová.
Jan Amos Komenský Vypracovala: Mgr. Jana Jelínková.
České národní obrození (ČNO). ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Člověk a společnost – České.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Zeměpis (klíčová.
České noviny Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo: 36.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov ŠABLONA: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Lidé a čas PRO ROČNÍK:
České země ve 2. polovině 18. století
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Marek Kryška Cílový ročník: 8.
Jan Neruda - dílo.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Alois Jirásek Alois Jirásek se narodil 23. srpna 1851 ve východočeském Hronově u Náchoda. A zemřel 12. března 1930 V Praze.
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
NÁRODNÍ OBROZENÍ PO ROCE 1815
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
České národní obrození = ČNO
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Jan Ámos Komenský.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
AUTOR: Mgr. Petr Punčochář
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Dějiny Francie v letech 1848 – 1851
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic     EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení.
Název materiálu: Národní obrození
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
REVOLUČNÍ ROK 1848 DUM - 15.
DĚJEPIS – 8. ROČNÍK Číslo DUM: VY_32_INOVACE_05
Dualismus.
Milan Rastislav Štefánik
AUTOR: Mgr. Petr Punčochář
Transkript prezentace:

Číslo projektu OP VK 1.5 25549863 Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Český jazyk a literatura (klíčová aktivita III/2) Téma Ľudovít Štúr Ročník 2. Jméno autora Mgr. Dušan Kráčmar Anotace Prezentace přibližuje žákům jednoho z nejvýznamnějších představitelů slovenské kultury. Jedním z jejich hlavních cílů je tak tedy opět připomenout stále více v českých učebnicích opomíjené slovenské reálie. Datum tvorby 4. 9. 2013

ĽUDOVÍT ŠTÚR © Dušan Kráčmar 2013

ĽUDOVÍT ŠTÚR ÚVOD narozen 25. 10. 1815 v Uhrovci (poblíž Trenčína), zemřel 12. 1. 1856 v Modre (poblíž Bratislavy) vůdčí osobnost slovenského kulturního života 19. století – politik, jazykovědec, básník a novinář položil základy spisovného slovenského jazyka vystudoval lyceum v Bratislavě a univerzitu v německém Halle, později působil i jako učitel kvůli svým politickým názorům žil dlouhý čas pod trvalým policejním dozorem zemřel nešťastnou náhodou (?), když sám sebe postřelil při honu na Dunaji, při hranici s Maďarskem je po něm od roku 1848 pojmenováno město Štúrovo (cca. 11 tis. obyvatel) jeho význam dokládá i to, že už od dob první ČSR byl a je Ľudovít Štúr opakovaně zobrazován na československých a slovenských poštovních známkách a bankovkách

ĽUDOVÍT ŠTÚR ÚVOD portrét Ľudovíta Štúra, místa jeho narození, smrti a po něm pojmenovaného sídla

ĽUDOVÍT ŠTÚR POLITIK celý svůj život zasvětil boji za slovenskou národní emancipaci, kterou však vnímal jako součást emancipace slovanské, měl velmi vřelý vztah k Českým zemím a především k Rusku kontroverzní je jeho obdiv k carskému samoděržaví a odsouzeníhodné jsou některé jeho projevy antisemitismu roku 1847 se stal poslancem Uherského sněmu (=parlamentu) za královské město Zvolen (střední Slovensko), na sněmu se snažil důsledně hájit své politické názory (spory s maďarskými liberály) nadšeně přivítal revoluční rok 1848, maďarské emancipace vůči Rakousku se však obával kvůli negativním důsledkům pro Slováky byl jedním z hlavních autorů dokumentu Žiadosti slovenského národa – politický program požadující po uherské vládě rovnoprávnost všech národů žijících v Uhersku, nerealizováno

ĽUDOVÍT ŠTÚR POLITIK Josef Miloslav Hurban Pavel Josef Šafařík rovněž byl jedním ze svolavatelů Slovanského sjezdu v Praze (spolu s Palackým nebo Šafaříkem), následně se v září roku 1848 stal (např. spolu s Hurbanem a Hodžou) členem Slovenské národní rady (prohlašovala se za nositele moci na Slovensku) po porážce slovanských demokratů a neúspěších se získáním povolení pro vydávání slovenských periodik se uchýlil do ústraní, ve kterém dožil Jeho politické vize shrnuje posmrtně vydané dílo Slovanstvo a svet budúcnosti – předpověděl rozpad Habsburské monarchie a navrhoval splynutí Slovenska s carským Ruskem Josef Miloslav Hurban Pavel Josef Šafařík František Palacký

ĽUDOVÍT ŠTÚR NOVINÁŘ vlastenecká novinářská činnost jej provázela celý jeho život je autorem mnoha politických článků a polemik se střídavými úspěchy usiloval o vydávání různých národnostně zaměřených periodik (viz předchozí snímek) v letech 1845 - 1848 vydával Slovenskje národňje novini (Slovenské národné noviny) na Slovensku je po něm pojmenována studentská novinářská soutěž Štúrovo pero

ĽUDOVÍT ŠTÚR JAZYKOVĚDEC je hlavním tvůrcem spisovné slovenštiny (tj. určil jeho spisovnou podobu) až do první poloviny 19. století se na Slovensku užívala jako spisovný národní jazyk tzv. bibličtina – biblická čeština, jazyk užívaný českými příslušníky Jednoty bratrské vytvořený při překládání Bible kralické mnozí čeští vlastenci tak vznik spisovné slovenštiny kritizovali (obavy ze štěpení bratrských národů, což Štúr rozhodně nezamýšlel) za základ spisovné slovenštiny vybral Štúr středoslovenské nářečí, které bylo na Slovensku nejrozšířenější a pro všechny nejsrozumitelnější roku 1846 tak vychází Nauka reči slovenskej – gramatická příručka, ze základy hláskosloví a pravopisu téhož roku je pak vydáno i dílo Nárečja slovenskuo, alebo potreba písaňja v tomto nárečí

ĽUDOVÍT ŠTÚR BÁSNÍK bývá řazen k představitelům romantismu, především díky národnostní náplni jeho básní, časté tísnivé a rozjímavé atmosféře v nich Spevy a piesne - milostné a vlastenecké verše líčící autorovo zklamání z neúspěšné revoluce roku 1848 Dumky večerní - česky psané dílo, odrážejí rozčarování z rozdílu mezi vysněným ideálem a skutečností

ĽUDOVÍT ŠTÚR BÁSNÍK Na matkinej mohyle Príďže ešte, príď ešte raz k nám, mati naša drahá, k tebe sa tam každého z nás pod chvíľou srdce ťahá.   A keby si, jaké chvíle trávime tu, videla, iste by si deti milé ponavštíviť sletela.   O samote, v otupnosti berieme sa cez ten svet. Zahľadení k minulosti, tu útechy pre nás niet.   Zahľadení na tie dni tam, na ten náš tam rodný kraj, kde usmieval s teba sa nám, s líca tvojho zemský raj.   Všetko to tam! Ešte k tomu opustilo mnoho nás. Či vieš, život náš sme komu chceli dávať každý čas?   A čo je s tým, čo je s nami? Čože, drahá, stalo sa? Nádeje tam za horami! Uschly jak len tá rosa.   A miesto nich, kde viazneme, kebys', drahá, spatrila, znechcelo by sa ti zeme, nazpäť bys' sa vrátila.   Teba pokoj tam ovieva, anjelský tam slýchaš spev a nám v duši sa prelieva hlboký žiaľ, ľúty hnev.   Len keď sa tam prenesieme k tebe, drahá, v rodný kraj, na chvíľu si spomenieme, že i nám bol kvitol máj. (napsáno po smrti matky)

ĽUDOVÍT ŠTÚR ZDROJE Literatura pro 2. Ročník středních škol – Učebnice. 1. Vyd. Brno, Didaktis 2009. 151 s. ISBN 978-80.7358-129-9 AUTOR NEUVEDEN. grepy.fathamir.sk [online]. [cit. 4.9.2013]. Dostupný na WWW: http://grepy.fathamir.sk/nazory/64/ AUTOR NEUVEDEN. Ľudovít Štúr [online]. [cit. 4.9.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/%C4%BDudov%C3%ADt_%C5%A0t%C3%BAr AUTOR NEUVEDEN. Ľudovít Štúr [online]. [cit. 4.9.2013]. Dostupný na WWW: http://sk.wikipedia.org/wiki/%C4%BDudov%C3%ADt_%C5%A0t%C3%BAr AUTOR NEUVEDEN. Ľudovít Štúr [online]. [cit. 4.9.2013]. Dostupný na WWW: http://www.stur.sk/ KLEMENS, Jozef Božetěch. Wikimedia Commons [online]. [cit. 4.9.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ludovit_Stur.jpg KOLEKTIV AUTORŮ. Školní atlas světa. Praha: Kartografie Praha, 2000, ISBN 80-7011-582-3. JOVANOVIČ, Anastaz. Wikimedia Commons [online]. [cit. 4.9.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Milosav_Jozef_Hurban.jpg AUTOR NEUVEDEN. Wikimedia Commons [online]. [cit. 4.9.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Pavel_Jozef_Safarik.jpg VILÍMEK, Jan. Wikimedia Commons [online]. [cit. 4.9.2013]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/5d/Jan_Vil%C3%ADmek_-_Franti%C5%A1ek_Palack%C3%BD.jpg/430px-Jan_Vil%C3%ADmek_-_Franti%C5%A1ek_Palack%C3%BD.jpg AUTOR NEUVEDEN. Knižnice Ľudovíta Štúra Zvolen [online]. [cit. 4.9.2013]. Dostupný na WWW: http://www.kskls.sk/gallery/sturovo-pero-294-3042011-2838/

ĽUDOVÍT ŠTÚR DĚKUJI ZA POZORNOST.