Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Svatava Juhászová datum: 3.1.2012 Název: VY_52_INOVACE_01_FYZIKA Téma: Opakování učiva fyziky - Délka Ročník: 6. Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2979
Opakování kapitoly délka, měření délky, jednotky, převody jednotek
Zapiš, jak se značí následující veličina a doplň její jednotky Délka Jednotka základní Jednotky odvozená Značí se nejčastěji písmenem d (někdy také l nebo s) Metr, značíme písmenem m km, cm, mm, dm,
Doplň do vět vhodné jednotky délky. m Třída je dlouhá 12 ___. Narýsovali jsme úsečku dlouhou 5 ____. Autobus ujel 180 ____. Tloušťka kancelářského papíru je asi 0,12 ___. Nejbližší hvězda je od Slunce vzdálená asi 4,3 ________________. cm km mm světelných let
Převeď na základní jednotku délky: 63 000m 63 km= ___________ 0,3 km=___________ 240 dm=__________ 0,7 dm=___________ 4 000cm= __________ 33,1 cm=___________ 700 mm=___________ 300m 24m 0,07m 40m 0,331m 0,7m
Spoj správné dvojice z údajů v jednotlivých sloupcích: 4,4 km 4 400 mm 0,44 m 0,044 km 44 dm 0,44 km 4,4 m 4 400m 440 m 4,4 dm 44 m 440 cm
Jaké nejvhodnější délkové měřidlo zvolíš, když budeš chtít změřit: posuvné měřitko s noinem tloušťku kompaktního disku - ___________ délku skoku do dálky - _________________ výška židle - __________________________ délka úsečky v učebnici - ________________ šířku pasu maminky - ___________________ Máš na výběr tato měřidla: pravítko, měřící pásmo, posuvné měřítko s noinem, skládací metr, krejčovský metr měřící pásmo skládací metr pravítko krejčovský metr
Vyřeš slovní úlohy: 1. Délka rovníku je 40 075 km. Kolik vozů Ford Fusion o celkové délce 4,013m by se mohlo postavit za sebou, aby dohromady daly délku rovníku? 2. Kolik učebnic poskládaných za sebou se vejde na šířku do vaší třídy?
Řešení slovních úloh: 1. úloha Rovník …40 075 km Fusion …4,013m 40 075 km=40 075 000m 40 075 000 : 4,013 = 9986294,542 Je třeba asi 9 986 294 automobilů Ford Fusion. 2. úloha Nejdříve změř šířku třídy, získaný údaj převeď na centimetry. Změř v centimetrech délku učebnice fyziky. Šířku učebny vyděl délkou učebnice.
Aritmetický průměr Adélka měřila délku svého biče na koně. Naměřené hodnoty zapsala do tabulky. Číslo měření 1 2 3 4 5 Naměřená délka v cm 110,2 109,8 110,1 109,7 Vypočítej z naměřených hodnot aritmetický průměr. Jaká myslíš, že má být správná délka drezurního biče? 110 cm. 109,98 cm
Domácí úkol: Změř délku a výšku tvého domácího mazlíčka. Zjisti vzdálenost tvé obce nebo města od Londýna. Jak je dlouhá strana dopravní značky tvaru trojúhelníku? Jaké značky to jsou? Jaká je délka hokejového hřiště?
Anotace Cíl hodiny: Opakování pojmů délka, šířka, výška tělesa, používání různých jednotek délky, odhady a měření vzdáleností, využívání fyzikální veličiny v praxi. Práce s prezentací: Možnost společného opakování učiva, použit jako test – bez úloh týkajících se měření třídy, využití pro skupinovou práci. Průřezová témata: Zejména v domácím úkolu – lze využít i jako samostatnou práci v hodině , souvislost tématu s úlohami v M, Z, Př, D
Zdroj citace Vlastní tvorba www.microsoft.com Fyzika 1. Praha: SPN a.s., 2007. ISBN 978-80-7235-347-7. JIŘÍ BOHUNĚK, EVA HEJNOVÁ. Tematické prověrky z učiva fyziky základní školy. Praha: Prometheus, 2005. ISBN 80-7196-290-2. JAN ŠEDIVÝ, JAN PURKAR, STANISLAV PFEFRČEK. Úlohy z fyziky. Praha: Fortuna, 1996. ISBN 80-7168-315-9. JIŘÍ BOHUNĚK. Sbírka úloh z fyziky pro ZŠ 1. díl. Praha: SPN , 1992. ISBN 80-04-26025-X.