Pohyb těles Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Pohyb tělesa.
Advertisements

Co je pohyb?.
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
7. ročník Pohyb Klid a pohyb tělesa Křivočarý a přímočarý pohyb Dráha
Vytvořil: Robert Kunesch
2 MECHANIKA 2.1 Kinematika popisuje pohyb.
Klid a pohyb tělesa Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petr Jeřábek. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT.
Fyzika 7.ročník ZŠ K l i d a p o h y b t ě l e s a Creation IP&RK.
Název školy: Základní škola Lanškroun, nám. A. Jiráska 140
Přímočarý Křivočarý Rovnoměrný Nerovnoměrný Posuvný Otáčivý
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
Jak můžeme popsat pohyb?
Jan Stibůrek Miroslav Štěpánek Michaela Richterová
Pohyb tělesa rychlost,dráha, čas – příklady.
Rudolf Novák Jiří Čáha Petra Vančurová Michala Procházková.
Pohyb a klid.
Kinematika 14. SKLÁDÁNÍ RYCHLOSTÍ I. Mgr. Jana Oslancová
Shrnutí učiva III Autor: Mgr. Barbora Pivodová Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Základní škola Benátky nad Jizerou,Pražská 135 projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název : Inovace.
Pohyb a klid Šach Mádl Janatková.
Trajektorie a dráha Fyzika Autor: Mgr. Lenka Rohanová
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k použití již probraných fyzikálních veličin a pomocí nich k zavedení nového pojmu „účinnost“
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k závěrečnému celkovému opakování učiva. Slouží k prověření znalostí. Tlak, tlaková síla, hydrostatický.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Žák odpovídá na otázky řešící pohyb tělesa. Žák zná vzorec pro výpočet.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k celkovému zopakování učiva o pohybu těles. Žák odpovídá na otázky, řeší úlohy o pohybu tělesa.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 7 Autor: Mgr. Zuzana Vimrová 1. Co se na obrázku pohybuje? Z tohoto pohledu. Z pohledu, když budeš sedět.
Pohyb těles Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Název materiálu: VY_52_INOVACE_F7.Vl.28_Rychlost_draha_cas Datum:
Čemu jste se ve fyzice naučili- Fyzikální veličiny
Jak můžeme popsat pohyb.
Procvičování znalostí z rychlosti rovnoměrného pohybu
Těžiště a stabilita těles, Skládání sil
Opakování 2 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Grafické znázornění pohybu
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Otáčivé účinky síly-PÁKA
Otáčivé účinky síly-PÁKA
Výkon: výpočty příkladů z praxe
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Ing. Michaela Štainbruchová
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Páka, Kladka pevná, volná, kladkostroj
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_16_FYZIKA
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Opakování 2 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Souhrnná cvičení-pohyb těles
Pohyb tělesa Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Průměrná rychlost – úlohy II
Co už víme o světle, odraz světla, kulová zrcadla
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Práce vykonaná pomocí jednoduchých strojů
KLID A POHYB TĚLESA.
Pohyb těles-fyzika hrou
Výpočet práce z výkonu a času, Účinnost
POHYB Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_16_29.
Výkon: výpočty příkladů z praxe
Pohyb tělesa Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
MECHANIKA.
Rychlost, dráha a čas Autor: Lukáš Polák.
Výpočet času Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Slovní úlohy o pohybu.
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Co je pohyb?.
Slovní úlohy o pohybu.
Rychlost Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Pohyb tělesa rychlost,dráha, čas – příklady.
Transkript prezentace:

Pohyb těles Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací oblast: Člověk a příroda_Fyzika_Závěrečný přehled Datum: 04/2012 Název materiálu: VY_32_INOVACE_FY.ZP.9.A.15_Pohyb_teles Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/21.1693 Název projektu: PRIMA ŠKOLA Pohyb těles Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k závěrečnému celkovému opakování učiva. Slouží k prověření znalostí.

Charakterizuj POHYB A KLID TĚLES Odpověď: S pohybem se setkáváme v každém okamžiku našeho života. Pohyb = změna polohy určitého tělesa vzhledem k jinému tělesu. Říkáme, že pohyb je RELATIVNÍ … to znamená, že určité těleso může být vzhledem k jednomu tělesu v klidu a vzhledem k jinému v pohybu.

Uveď příklad relativnosti pohybu: Odpověď na otázku: Sedící nebo stojící cestující ve vlaku je v klidu vůči celému vlaku, pohybuje se ale vzhledem ke krajině, budovám i vzhledem ke kolejím. Žák sedící na své židli je v klidu vzhledem ke školní budově…víme, že se naše Země otáčí a že obíhá kolem Slunce…žák se tedy pohybuje společně se Zemí vzhledem k Slunci.

Doplň následující situace: A. Je v klidu vzhledem: B. Je v pohybu vzhledem: RŮZNÉ SITUACE: Sedící cestující v jedoucím vlaku. Cestující jdoucí uličkou jedoucího vagonu. Čapka běžícího lyžaře. Blecha v srsti běžícího psa. Zvonek na jedoucím kole. Satelit na oběžné dráze. Např. K SEDADLŮM KE STROMŮM PODÉL TRATI

Odpověz na otázky: Mohou být dvě jedoucí auta vzhledem k sobě v klidu? Žák sedí ve třídě na židli. Jeden spolužák tvrdí, že je v klidu, druhý, že se pohybuje. Kdo má pravdu? Může být jedno těleso současně v klidu i v pohybu?

Jaké je základní rozdělení pohybů těles? Odpověz: Odpověď na otázku: Základní rozdělení pohybů: Pohyb POSUVNÝ – všechny body tělesa se pohybují po stejné trajektorii a za stejný čas urazí stejnou dráhu. Pohyb OTÁČIVÝ – každý bod tělesa opisuje kružnici nebo její část, všechny tyto body mají stejný střed (osu) otáčení. Pohyb ROVNOMĚRNÝ – těleso urazí za stejné, libovolně malé doby vždy stejné dráhy. Pohyb NEROVNOMĚRNÝ – různé dráhy. Pohyb PŘÍMOČARÝ A KŘIVOČARÝ.

Uveď praktické příklady pohybů těles: Odpověď: Pohyb posuvný: sedačky lanovky Pohyb otáčivý (rotační): kolo bicyklu – jeho části (ventilek, odrazky, vzorek pneumatiky…) Pohyb rovnoměrný: výrobní pásy, pásové dopravníky, pásek na videokazetě Pohyb nerovnoměrný: skokan do dálky, hokejista Pohyb přímočarý: volně padající kámen Pohyb křivočarý: jdeme-li po točitých schodech

Odpověz na otázky: Jak se nazývá stopa, kterou za sebou ve sněhu zanechává pohybující se lyžař? Jaký je rozdíl mezi pohybem rovnoměrným a nerovnoměrným? Jaký pohyb vykonává autíčko na pouťovém autodromu?

Rozděl pohyby na rovnoměrné a nerovnoměrné: písek na pásovém dopravníku, cyklista jedoucí po městě, kabina lanovky, eskalátor v obchodním domě, chůze člověka, lyžař na svahu

Vyjmenuj jednotky délky a uveď jejich vzájemné převody: Odpověď: km m dm cm mm 1 km = 1000 m 1 m = 0,001 km 1 m = 1000 mm 1 mm = 0,001 m 1 m = 10 dm 1 m = 100 cm

Vyjmenuj jednotky času a uveď jejich vzájemné převody: 1 h = 60 min 1 min = 60 s 1 h = 3600 s 1 min = 1/60 h 1 s = 1/60 min 1 s = 1/3600 h Odpověď: h min s

Vysvětli převod jednotek rychlosti: Odpověď: 1 km/h = 1 km/ 1 h = 1000 m/ 3600 s = 0,227 m/s 1 m/s= 3600 m/ 3600 s= 3,6 km/ 1 h= 3,6 km

Vyjádři v m/s Řešení: 2 km/h = 0,55 m/s 5 km/h = 1,39 m/s

Vyjádři v km/h Řešení: 3 m/s = 10,8 km/h 10 m/s = 36 km/h 3 m/s 10 m/s 18 m/s 50 m/s Řešení: 3 m/s = 10,8 km/h 10 m/s = 36 km/h 18 m/s = 64,8 km/h 50 m/s = 180 km/h

Vypočítej: Př. Kdo se pohybuje rychleji, běžec, který uběhne 1500m za 2 minuty a 30 sekund, nebo cyklista, který etapu dlouhou 231km urazí za 5 hodin a 30 minut? Řešení

Řešení: Cyklista: s= 231 km t= 5 h 30 min = 5,5 h v= ? km/h v= s/t v= 231/5,5 v= 42 km/h Cyklista se pohybuje rychleji. Běžec: s= 1500 m t= 2 min 30 s= 150 s v= ? km/h v= s/t v= 1500/150 v= 10 m/s = 36 km/h

Vypočítej: Jakou rychlostí se pohybuje plavec, jestliže dráhu 100 m urazí za 2 minuty? Srovnej tuto rychlost s rychlostí chodce. Řešení: Plavec: s= 100 m t= 2 min. = 120 s v= ? m/s v= s/t v= 100/120 v=0,83 m/s = 3 km/h Chodec: Průměrná rychlost chodce je 5 km/h, to znamená, že je asi 1,7 krát rychlejší než plavec.

Vypočítej příklad: Dva kamarádi se vsadili, kdo bude dříve ve škole. Tomáš jede na kole, vyráží v 7,35 Tomáš jede do školy 1,5 km, pohybuje se průměrnou rychlostí 15 km/h. s= 1,5 km v= 15 km/h t= s/v = 1,5/15 t= 0,1 h = 6 min Martin jde pěšky a vychází v 7.35 Martin to má do školy 500 m, pohybuje se rychlostí 5 km/h. s= 0,5 km v= 5 km/h t= s/v = 0,5/5 t= 0,1 h = 6 min

Vypočítej příklad: Kolik km ujede během závodu vůz Formule 1, jestliže se pohybuje průměrnou rychlostí 160 km/h a krouží po okruhu 2 hodiny 15 minut? Řešení: v= 160 km/h t= 2,25 h s= ? (km) s= v∙t s= 160∙2,25 s= 360 km Vůz Formule 1 ujede během závodů 360 km.

Vypočítej příklad: Vašek má být na hřišti, které je vzdálené od jeho domova 2,5 km v 15 hodin a 30 minut. V kolik hodin musí vyjet na kole, aby byl na hřišti o 5 minut dříve, jestliže pojede rychlostí 12,5 km/h? Řešení: s= 2,5 km v= 12,5 km/h t=? (h) (min) t= s/v t= 2,5/12,5= 0,2 h= 12 min Aby byl Vašek na hřišti v 15 hodin a 25 minut, musí vyjet z domova v 15 hodin 13 minut.

Vypočítej příklad: Jak dlouhý je rychlíkový vlak, jestliže projíždí stanicí kolem výpravčího rychlostí 54 km/h po dobu 4 sekund? Řešení: v= 54 km/h = 15 m/s t= 4 s s= ? (m) s= v∙t s= 15∙4 = 60 m Vlak projíždějící stanicí je dlouhý 60 m.

Vypočítej příklad: Skokan na lyžích se odrazí na konci můstku (bod A) a letí vzduchem. Na sníh dopadne v bodě B. Na úseku BC se jeho pohyb zpomaluje, až se v bodě C zastaví. Dráha letu (AB) je 120 m a doba letu 5 s. Dráha dojezdu (BC) je 100 m doba 10 s. Urči průměrnou rychlost letu skokana. Urči průměrnou rychlost dojezdu skokana. Urči průměrnou rychlost pohybu skokana od opuštění můstku do zastavení.

Vypočítej příklad: Můžeš bezpečně přejít silnici, když půjdeš rovnoměrně rychlostí 6 km/h, jestliže se k místu přechodu blíží automobil rychlostí 60 km/h? Vzdálenost automobilu od místa přechodu je 25 m a šířka silnice je 6 m.

Použité zdroje: doc. RNDr. Růžena Kolářová, CSc., PaedDr. Jiří Bohuněk, Fyzika pro 9. ročník základní školy, nakladatelství Prometheus, 2008, ISBN 978-80-7196-193-2. galerie office www.office.microsoft.com http://cs.wikipedia.org/wiki/ [cit.: 2012-04-11]

Metodika prezentace: Žák charakterizuje, kdy je těleso v pohybu a klidu. Žák zná pojem „relativnost pohybu“ a dokáže vyjmenovat vztažná tělesa vzhledem ke kterým je těleso v pohybu a vzhledem ke kterým je v klidu. Žák rozdělí pohyb a uvede ke každému pohybu příklad z praxe. Žák vyjmenuje jednotky délky , času a rychlosti. Žák umí převádět jednotky rychlosti. Žák počítá příklady na výpočet rychlosti, dráhy a času.