Parní tepelná soustava

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
TZ 21 – parní otopné soustavy
Advertisements

Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 27 Anotace.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 17 Anotace.
Násobení a dělení lomených výrazů
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 18 AnotaceÚstřední.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 18 Anotace.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 18 AnotacePoužití.
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 18 AnotaceOdvod.
Zvláštní druhy betonu VY_32_INOVACE_02_031
Elektrické stroje netočivé
Distribuce VY_32_INOVACE_44_883
Účel a přehled přestaveb budov
Síťový transformátor VY_32_INOVACE_36_722
Kótování VY_32_INOVACE_26_511
Zařizovací předměty VY_32_INOVACE_26_525
Tepelný pohyb částic VY_32_INOVACE_11_212
Strojní obrábění – nástroje na frézování
Kružnice, kruh VY_32_INOVACE_26_528
Vytápění Rozvody dálkového vytápění
Regulované soustavy VY_32_INOVACE_37_748
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Kámen VY_32_INOVACE_25_500 Projekt.
Druhy topidel VY_32_INOVACE_18_354
Aldehydy, ketony VY_32_INOVACE_24_478
Armatury plynovodů VY_32_INOVACE_17_327
Topné plyny VY_32_INOVACE_17_328
Vytápění Dálkové vytápění
Technické materiály - litina
Zakreslování oken VY_32_INOVACE_26_524
Metody měření odporovými teploměry
Identifikace regulovaných soustav
Vytápění Dálkové vytápění
Velkoobchod, maloobchod
Pohonné hmoty VY_32_INOVACE_25_509
Subjekty trhu VY_32_INOVACE_40_802
Hlavní části CNC strojů 2
Vnitřní struktura technických materiálů
Vytápění Připojení na dálkové vytápění
Svařování plamenem 4 VY_32_INOVACE_22_437
Umělý kámen VY_32_INOVACE_25_504
Převislé konstrukce VY_32_INOVACE_02_022
Legendy VY_32_INOVACE_26_512
Pracovní třídy zesilovačů
Regulované soustavy statické
Převody mezi číselnými soustavami 3
Markýzy VY_32_INOVACE_02_024
Aritmetické operace v číselných soustavách
Lineární konstrukce VY_32_INOVACE_26_513
Kreslení základních strojních součástí
Neškodné trhliny VY_32_INOVACE_27_540
Kolíkové spoje a čepy VY_32_INOVACE_31_626
Regulované soustavy statické s dopravním zpožděním
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Hořáky VY_32_INOVACE_17_325 Projekt.
Regulované soustavy astatické
Jednotky VY_32_INOVACE_11_203
High Tech VY_32_INOVACE_46_942
Pracovní a dilatační spára
Lineární nerovnice 2 VY_32_INOVACE_10_199
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Beton VY_32_INOVACE_25_499 Projekt.
Výrobní činitelé v podniku
Nabídka VY_32_INOVACE_40_800
Stavba atomu VY_32_INOVACE_12_227
Funkcionalismus VY_32_INOVACE_46_938
Regulátory derivační VY_32_INOVACE_37_747
Výrazy-algebraické vzorce
Investiční majetek VY_32_INOVACE_41_828
Typy čar VY_32_INOVACE_26_522
Rozšiřování základů VY_32_INOVACE_27_542
TŘECÍ PŘEVODY VY_32_INOVACE_31_ 617
Zvukové izolace VY_32_INOVACE_02_039
Transkript prezentace:

Parní tepelná soustava STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Parní tepelná soustava VY_32_INOVACE_18_359 Projekt MŠMT EU peníze středním školám Název projektu školy ICT do života školy Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0771 Šablona III/2 Sada 18 Anotace Dělení tepelných soustav Klíčová slova Tepelná síť, teplené soustavy, primární rozvod, sekundární rozvod, potrubí Předmět Vytápění Autor, spoluautor Ludvík Hrtánek Jazyk Čeština Druh učebního materiálu Výklad Potřebné pomůcky PC, dataprojektor Druh interaktivity Výklad pomocí prezentace Stupeň a typ vzdělávání Střední škola Cílová skupina 1. - 3. ročník, žáci 15 – 18 let Speciální vzdělávací potřeby ne Zdroje Seznam viz poslední strana

Parní tepelná soustava STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Parní tepelná soustava

Pára se v tepelné síti dopravuje vlastním tlakem. STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Dnes setkáme v některých místech, kde se pára vyskytuje v primárních částech městských tepelných soustav, a také v řadě průmyslových podniků. Pára se v tepelné síti dopravuje vlastním tlakem.

teplota kondenzátu je obvykle 60-80 °C STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje primární rozvod ⇒ středotlaká parní soustava, max. přetlak 1,6 MPa. (226°C) teplota kondenzátu je obvykle 60-80 °C rychlost páry v rozvodu 25 – 60 m/s sekundární rozvod ⇒ např. nízkotlaká parní soustava, max. přetlak 0,07 MPa. (115 °C) (může být i teplovodní)

Přenosové schopnosti vody a páry STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Přenosové schopnosti vody a páry Schopnost vody a páry přenášet tepelný výkon potrubím o určitém stejném DN ukazuje tabulka. Z tabulky je patrné, že při stejné dimenzi potrubí a při typických teplotách či tlacích přenese pára při vyšších parametrech větší tepelný výkon než voda, a to až o 50 %. Při nižších parametrech je situace opačná. Voda přenese o 20 % větší tepelný výkon.

Rozdělení sítí podle počtu trubek STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Rozdělení sítí podle počtu trubek Jednotrubkové Dvoutrubkové Třítrubkové

Jednotrubková síť Použití: výjimečně při dopravě na velké vzdálenosti STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Jednotrubková síť Použití: výjimečně při dopravě na velké vzdálenosti Teplonosná látka: nejčastěji pára bez vracení kondenzátu (vypouštěn nebo technologicky zpracován) Nevýhody: neustálé doplňování vody, problematická likvidace kondenzátu, tepelné ztráty při vypouštění kondenzátu Výhoda: úspora materiálu na vratném potrubí

Dvoutrubková síť Použití: nejrozšířenější, přívodní a vratné potrubí STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Dvoutrubková síť Použití: nejrozšířenější, přívodní a vratné potrubí Teplonosná látka: voda obě potrubí stejného průměru, pára s vracením kondenzátu kondenzátní potrubí o 1/2 až 1/3 menší než parní potrubí kondenzátní potrubí se obvykle neizoluje nebo zpravidla jen v místech, kde je nebezpečí jeho zamrznutí P- přívodní potrubí Z- zpětné potrubí a) vodní síť b) pára + kondenzát

Třítrubková síť Použití: jen výjimečně STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Třítrubková síť Použití: jen výjimečně dvě přívodní a jedno společné vratné potrubí buď dva zásadně odlišné teplotní průběhy, nebo časově výrazně odlišný průběh odběru (sezónní vytápění a celoroční ohřev TUV) horkovodní síť vzniklá etapovitě Teplonosná látka: voda pára s vracením kondenzátu Nevýhoda: investičně náročné P1,2 – přívodní potrubí Z- zpětné potrubí

Paprskovitá síť vyskytuje se nejčastěji STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Paprskovitá síť vyskytuje se nejčastěji ze zdroje tepla vychází jeden nebo více samostatných napáječů, které se dále větvovitě dělí k jednotlivým spotřebitelským předávacím stanicím paprskovitá síť je vhodná pro rozlehlejší zásobované území a v těchto případech bývá jediným možným řešením.

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Síť okružní je v podstatě modifikací paprskovité sítě se vzájemně propojenými napaječi tento typ sítě je vhodný pro kompaktnější zástavbu na území zásobovaném teplem a dává větší provozní jistotu spotřebičům v případě poruchy umožňuje také paralelní připojení dodatkového nebo špičkového zdroje (zvláště výhodné pro parní síť) u vodní okružní sítě mohou při změně provozních stavů nastat závady při dodávce do hydraulicky nejvzdálenějších spotřebičů

Uložení a vedení potrubí STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Uložení a vedení potrubí Tepelné sítě se řeší jako: Nadzemní Pozemní Podzemní

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Nadzemní vedení Pokud možno se neužívá – vyžaduje větší investice než pozemní a škodí vzhledu okolí (ve formě potrubních mostů) Jen v nejnutnějších případech Při přechodu menších vodních toků, silnic a železnic Vhodné bývá též využití existujících staveb jako nosných konstrukcí pro potrubí, např. silničních mostů nebo dálničních těles

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Pozemní vedení Investičně jsou výhodná (až o 50 % levnější) proti podzemním uložením. V městských oblastech se však neuplatňují z důvod estetických i technických. Někdy lze vést nad zemí alespoň část hlavního napáječe. Způsobují komplikace při křížení s komunikacemi a zabírají souvislý pás půdy.

Materiál potrubí ocelové svařované trubky – nejčastěji STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Materiál potrubí ocelové svařované trubky – nejčastěji polybuten (PB), síťovaný polyetylen (PEX) – moderní technologie bezkanálového uložení podmínka použití trvalá odolnost vůči působení pracovního tlaku a teploty

1) Popiš, co je to primární rozvod. STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Otázky k opakování 1) Popiš, co je to primární rozvod. 2) Jaké jsou výhody a nevýhody pozemního vedení? 3) Kde se používá dvoutrubková síť?

Zdroje: Nový R. a kol.: Technika prostředí (2000) STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Zdroje: Nový R. a kol.: Technika prostředí (2000) Jelínek V., Kabele K.: Technická zařízení budov (2001) Kolektiv autorů: Topenářská příručka (2000) Štěchovský J.: Vytápění Firemní podklady