DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_1 Páka Šablona číslo: IX Sada číslo: 1

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mechanika tuhého tělesa
Advertisements

Otáčivé účinky síly PÁKA
Jednoduché stroje Autor: Mgr. Marcela Vonderčíková
Otáčivé účinky síly-páka
Páka v praxi (v běžném životě)
Tomáš Prejzek ZŠ T. Stolzové Kostelec nad Labem Březen 2012
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
Otáčivé účinky síly (Učebnice strana 70)
MECHANIKA TUHÉHO TĚLESA
Práce při zvedání tělesa kladkami
EU peníze školám Základní škola a Mateřská škola Tábor, Helsinská 2732 Název projektu: Moderní škola – naše budoucnost Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Otáčivé účinky síly Páka a kladka VY_32_INOVACE_10 - PÁKA.
Těleso otáčivé kolem pevné osy - páka
Fyzika 7. ročník Otáčivé účinky síly Anotace
Otáčivé účinky síly Páka.
JEDNODUCHÉ STROJE.
Číslo v digitálním archivu školy
Páka,kladka,kladkostroj, nakloněná rovina
Fyzika 7.ročník ZŠ Otáčivé účinky sil Creation IP&RK.
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
Jednoduché stroje Kladka, Pevná a volná kladka,
aneb Co nám ulehčí práci
Jednoduché stroje Mezi jednoduché stroje patří pět strojů. Kladkostroj, Páka, Nakloněná rovina, Volná kladka a Pevná kladka.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Otáčivé účinky síly – páka a její využití
Otáčivé účinky síly.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Otáčivý účinek síly.
ROVNOVÁŽNÁ POLOHA PÁKY
Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ_364 Jméno autora:Mgr. Alena Krejčíková Třída/ročník:1. ročník Datum vytvoření: Výukový materiál.
OTÁČIVÝ ÚČINEK SÍLY NA TĚLESO OTÁČIVÉ KOLEM PEVNÉ OSY
(kladka,páka,nakloněná rovina,kladkostroj)
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
my.cz Název školy Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Luboš Bělohrad Název šablony.
DUM:VY_32_INOVACE_VIII_3_15 Moment síly. Šablona číslo: VIII.Sada číslo: 3.Pořadové číslo DUM:15 Autor:Mgr. Milan Žižka Název školyZákladní škola Jičín,
Seminární práce z fyziky Práce na jednoduchých strojích-kladka,páka,šroub,nakloněná rovina.
F YZIKA Rovnovážná poloha páky. Vypracoval: Lukáš Karlík.
Fyzika pro lékařské a přírodovědné obory Ing. Petr VáchaZS – Mechanika tuhého tělesa.
Jednoduché stroje Mgr. Eliška Nováková ZŠ a MŠ Nedašov VY_32_Inovace_07NE-8.
F YZIKA Užití páky. Vypracoval: Lukáš Karlík. U ŽITÍ PÁKY Na vedlejších obrázcích vidíme několik úkonů. Za pomoci čeho je lze provádět? Za užití páky.
J EDNODUCHÉ STROJE - PÁKA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Zdeňka Horská Název materiálu: VY_32_INOVACE_5_19_ Otáčivé účinky síly Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_10 Elektrický výkon Šablona číslo: IXSada číslo: IPořadové číslo DUM: 10 Autor:Mgr. Milan Žižka Název školyZákladní škola Jičín,
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_16 Práce Šablona číslo: IX Sada číslo: I
Otáčivé účinky síly-PÁKA
Otáčivé účinky síly-PÁKA
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Páka, Kladka pevná, volná, kladkostroj
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 8
Otáčivé účinky síly PÁKA
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Účinek síly na těleso otáčivé kolem pevné osy. PÁKA
Moment síly součin síly a jejího ramene nazýváme moment síly, značíme písmenem M M = F . a, jednotkou je tedy N.m, newtonmetr např. síla, která má velikost.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Rovnovážná poloha páky
Páka Páka je jednoduchý stroj. Je to tyč, která je otočná kolem osy kolmé k tyči. Rozlišujeme páku jednozvratnou a dvojzvratnou. Jednozvratná páka má osu.
Název školy Základní škola ,Jičín, Husova 170 Číslo projektu
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_19 Páka
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Transkript prezentace:

DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_1 Páka Šablona číslo: IX Sada číslo: 1 Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.2862 Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_1 Páka Šablona číslo: IX Sada číslo: 1 Pořadové číslo DUM: 1 Autor: Mgr. Milan Žižka

Anotace: PowerPointová Prezentace názorně seznamuje žáky s pákou a s jejím užitím. Druh učebního materiálu Výukový Typická věková skupina 13 – 14 let Klíčová slova Páka, moment síly, momentová věta, rovnováha na páce.

Páka je jednoduchý stroj. Jednoduché stroje usnadňují práci.

Připomeňme si: Moment síly – je součin síly a ramene síly – má otáčivý účinek na těleso. Vztah pro moment síly je: M = F . a kde: F - je síla v N a - je rameno síly v m M - je moment síly v Nm

Páku – může tvořit například tyč podepřená v jednom místě tak, že se může kolem tohoto místa otáčet. Tomu místu říkáme osa otáčení. Popis: F₁ je první síla, a₁ je rameno této síly. F₂ je druhá síla, a₂ je rameno této síly. a₁ F₁ F₂ a₂

Moment síly otáčí pákou v jednom směru a₁ F₁ F₂ a₂ Moment síly otáčí pákou v jednom směru (v tomto případě ve směru hodinových ručiček). Moment síly otáčí pákou v opačném směru. F₂ . a₂ F₁. a₁ F₁. a₁ = M₁ F₂ . a₂ = M₂

Momentová věta – podmínka rovnováhy na páce. Rovnováha na páce nastane, když moment síly, který otáčí pákou v jednom směru M₁ , se rovná momentu síly, který otáčí pákou v opačném směru- M₂. M₁ = M₂ F₁. a₁ = F₂ . a₂

Vypočítej, jakou silou musíme zvedat těleso ÚLOHA 1 Vypočítej, jakou silou musíme zvedat těleso o hmotnosti 300 kg, když k jeho zvednutí použijeme jako páku třímetrovou tyč podepřenou 50 cm od konce, který zasuneme pod bednu. Řešení: m

Pomocí páky můžeme působit větší silou, než jakou jsme schopni bez ní vyvinout. V předešlém příkladu jsme působili na rameni, které bylo pětkrát větší než rameno tíhy a působili jsme tak silou pětkrát menší. Kolikrát je větší rameno, na kterém působíme silou, než je rameno druhé síly, tolikrát menší silou působíme.

Páka může být jednozvratná. F₁ F₂ a₂ Páka může být jednozvratná. Obě síly působí na stejné straně od osy otáčení. (Kolečko.) Páka může být dvojzvratná. Síly působí na různých stranách od osy otáčení. (Zvedák.) F₁ a₁ F₂ a₂ Páka může být rovnoramenná. Je to dvojzvratná páka, u které obě síly působí ve stejné vzdálenosti od osy otáčení (stejně velká ramena a₁ = a₂). (Váhy.) a₁ F₁ F₂ a₂

Přiřaď čarou páku a příslušný předmět ( předměty) ÚLOHA 2 Jednozvratná páka Dvojzvratná páka

Vyjmenuj alespoň tři další předměty, které jsou využitím páky. Sochor Lžíce Hokejka Veslo ÚLOHA 3

ÚLOHA 4 Na trakaři jsou naloženy ve vzdálenosti 40 cm od osy tři pytle každý o hmotnosti 40 kg. Uveze trakař člověk, který drží trakař ve vzdálenosti 180 cm a dokáže vyvinout sílu 300 N? Člověk trakař uveze. Ke zvednutí trakaře je potřebná síla přibližně 267 N. ÚLOHA 5 Houpačku tvoří čtyřmetrové prkno podepřené uprostřed. Na jednom konci sedí chlapec, který má hmotnost 54 kg. Kam si sedne druhé dítě o hmotnosti 60 kg, aby byli vyvážení? Druhé dítě si sedne do vzdálenosti 1,8 m od středu.

Automechanik s hmotností 80 kg si pro manipulaci s auty vyrobil ze zahnuté trubky zvedák. Jeho princip je vidět na obrázku. Kratší část, ta kterou vkládá pod auto, má délku 40 cm, delší, za kterou zvedá auto, má délku 2,5 m. Zvedne pomocí zvedáku auto s hmotností 1 tuny? ÚLOHA 5 Pro nápovědu klikni. Moment síly, kterou otáčí pákou auto by musel být alespoň stejný jako moment síly, kterou otáčí pákou automechanik. M₁ = M₂ Pro výsledek klikni. Pro další nápovědu klikni. m₁ = 80 kg F₁ = 800N a₁ = 2,5 m m₂ = 1 t = 1000 kg F₂ = 10000N a₂ = 40 cm = 0,4 m M₁ = 2000 Nm; M₂ = 4000 Nm. Dělník auto nezvedne. Ke zvednutí by musel mít větší hmotnost nebo delší rameno.

Zdroj obrázků: Galerie MS Office: www.office.microsoft.com a vlastní práce.