POMOCNÉ VĚDY HISTORICKÉ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oborů Technické lyceum,
Advertisements

Jméno autora Ing. Ladislav Novák Datum vytvoření prosinec2012 Ročník 6. Vzdělávací oblast obor tematický okruh Informační a komunikační technologie Informatika.
Tematická oblast Pražský groš Datum vytvoření Ročník 6. ročník osmiletého nebo 2. ročník čtyřletého gymnázia Stručný obsah Student se seznámí.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_BOZENA_SEDIVA_HOLENI A UPRAVA VLASU A VOUSU_11 Název školy Střední škola služeb, obchodu.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb Název vyučovací oblasti: Reklama a reklamní.
Název školyZákladní škola a mateřská škola Libchavy Název a číslo projektu EU peníze pro ZŠ Libchavy CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivityIII/2.
VY_32_INOVACE_Lul_I_09 Poslední Přemyslovci I. Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/ CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy.
TŘENÍ Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_18_29.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová Název: VY_62_INOVACE_3001_LICHVA Téma: Pojem _ LICHVÁŘSKÉ PRAKTIKY Číslo projektu:
Práce se spojnicovým diagramem Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastMATEMATIKA - Finanční matematika a statistika.
Tematická oblast Iniciála, iluminace Datum vytvoření Ročník 2. ročník osmiletého gymnázia nebo 7. ročník ZŠ Stručný obsah Student se seznámí.
Mnohočleny Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Matematika – výrazy s proměnnými Datum vytvoření
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Ing. Zdeňka Bitterová Název materiálu:
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
VÁNOČNÍ OZDOBY – TROCHU JINAK
Náš svět Tematická oblast
Člověk a vývoj civilizace
Reliéf podle Arcimbolda
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_04_BAROKNI_UMENI Název materiálu:
Název vzdělávacího materiálu
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Název vzdělávacího materiálu
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Věda, která se zabývá zhotovováním, vznikem, funkcí a vývojem pečetí.
Dělení mnohočlenů mnohočlenem
Písně a jejich vývoj Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_11_PÍSNĚ A JEJICH VÝVOJ Téma:
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
MEZILIDSKÁ KOMUNIKACE II.
Název vzdělávacího materiálu
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Název vzdělávacího materiálu
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurence schopnost.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Název školy Plavská škola Autor Mgr. Jana Kneřová Název
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Název materiálu: Nerostné suroviny
Konstrukce trojúhelníku podle věty sus
Konstrukce trojúhelníku podle věty Ssu
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DRUHY_CAR Název materiálu: Druhy čar
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Násobení lomených výrazů
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace – zápis pro žáky Určen pro: 2. ročník oboru.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Dělení mnohočlenů jednočlenem
Život – pohledy na přírodu
Dělení lomených výrazů
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Informační a komunikační technologie Informatika Operační systémy
Obvod a obsah rovnoběžníku
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.01_PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU-ZNAKY.
Historické prameny a pomocné vědy historické
Konstrukce lichoběžníku
Zobrazení tenkou čočkou
Kontrolní práce – složené lomené výrazy
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Informační a komunikační technologie Informatika
VLÁDA POSLEDNÍCH PŘEMYSLOVCŮ
Geometrie pro 9. ročník Autor: Mgr. Hana Vítková Datum:
11 Kód materiálu: VY_32_INOVACE_15_KROUZKOVCI Název materiálu:
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

POMOCNÉ VĚDY HISTORICKÉ Tematická oblast Sfragistika Datum vytvoření 1. 12. 2012 Ročník 6. ročník osmiletého nebo 1. ročník čtyřletého gymnázia Stručný obsah Student se seznámí s funkcí a druhy pečetí. Způsob využití Formou powerpointové prezentace se studenti seznámí se základními znaky pečetí. Zkusí si sami navrhnout obsah vlastní pečeti. Autor Mgr. Michael Dvorský Kód VY_32_INOVACE_17_DDVR10

SFRAGISTIKA Sfragistika má název z řeckého sfragis – pečeť Pečeť je vlastnický znak nebo nápis otištěný pomocí tvrdého pečetidla v plastické hmotě nebo barvě. Jsou doloženy od 4. tisíciletí př. Kr. v Sumeru. Díky antickému Římu se zachovaly do středověku, kde se od 13. století stávají kritériem pravosti listin.

Pečeť měla tři základní funkce: Uzavírací – zaručovala neporušitelnost písemnosti Ověřovací – prostředek věrohodnosti a právní platnosti Poznávací čili identifikační – oprávnění k určitému vlastnictví

Používání pečetidla bylo ve středověku často spojeno se slavnostním ceremoniálem, například při císařské korunovaci nosili kurfiřti stříbrné hole se zavěšenými pečetidly. Městská pečetidla nosili na stříbrném řetězu purkmistři. Bylo-li pečetidlo ztraceno nebo poškozeno, byl purkmistr potrestán. K pečetění se používal pečetní vosk. Zvláštní kovové pečeti, tzv. buly, používali papežové nebo římskoněmečtí císařové.

Dělení pečetí podle obsahu Nápisové – mají jen legendu se jménem a titulem majitele. Obrazové – obsahují symbolické znaky majitele. Portrétní – znázorňují vlastníka v jeho moci a důstojnosti. Například majestátní typ znázorňoval panovníka sedícího na trůně nebo jezdecký jako obrněného bojovníka. Erbové – obsahovaly celý nebo část erbu majitele. 5. Kombinované – obsahovaly prvky předešlých typů.

Pečeti mohly být: přitištěné k listině zavěšené na niti, šňůrce, stuze nebo proužku pergamenu. zavěšené na nastřiženém proužku samotné listiny.

Otisk pečeti Lustiga von Eberswald http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Pecet_Lustig.jpg

Zlatá bula Karla IV. http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Goldene-bulle_1c-480x475.jpg Autor:Benutzer:Wolpertinger

Zlatá bula sicilská http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Golden_Bull_of_Sicily.jpg

ÚKOLY Jaká byla funkce pečeti? Čím je dnes pečeť nahrazena a proč? Jaký materiál se k pečetění používal? Jaké informace a v jaké formě pečeti obsahovaly? Pokus se vytvořit návrh vlastní pečeti.

ÚKOLY Pečeť zaručovala neporušitelnost písemnosti, ověřovala věrohodnost a platnost a dokazovala oprávnění k určitému vlastnictví. Dnes jsou nahrazeny kulatými razítky. Používal se vosk nebo kov. Obsahovaly jméno titul, symbolické znaky, erb majitele nebo kombinaci těchto prvků. Pokus se vytvořit návrh vlastní pečeti.