Funkce výstupu (2) Funkce printf: deklarována v: stdio.h

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Standardní knihovní funkce pro práci s textovými řetězci
Advertisements

Pro začátek něco lehčího
VISUAL BASIC Práce s řetězci Použitá literatura: Kvoch: Visual Basic 4.
Programování v C jazyku - SEMINÁŘ
Počítače a programování 1 Přednáška 13 Jiří Šebesta.
Pascal - příklady.
Programování funkcí v Excelu
Základní pojmy v jazyce C
Algoritmy I Cvičení č. 2. Cíl hodiny Datové typy a přetypování (int, float, double, bool, char, long, short) Konstanty – Celočíselné Desítkové – 15, 0,
Cvičení 2 Proměnné(jednoduché a složené) a konstanty První program Zápis výrazů.
Programování v C++ Cvičení.
Algoritmy I Cvičení č. 4.
Druhé cvičení Vytváření identifikátorů Datové typy
Materiály k přednášce Úvod do programování Ondřej Čepek.
( vstupy a výstupy v Matlabu na konzolu [ do Command Windows]
Operátory (1. část) 3 A1PRG - Programování – Seminář
A1PRG - Programování – Seminář Ing. Michal Standardní knihovní funkce pro práci se soubory 13 Verze
Vyučovací hodina 1 vyučovací hodina: Opakování z minulé hodiny 5 min Nová látka 20 min Procvičení nové látky 15 min Shrnutí 5 min 2 vyučovací hodiny: Opakování.
(předpisy zobrazující výsledek podle daného vzorce a zadaných dat)
Jednoduché datové typy
MATLAB LEKCE 1.
A1PRG - Programování – Seminář Ing. Michal Operátory (2. část) 4 Verze
Gramatiky a jazyky Přednáška z předmětu Řízení v komplexních systémech
DEKLARACE PROMĚNNÝCH A KONSTANT
Úvod do Pascalu. Co je Pascal? vyšší programovací jazyk poskytuje prostředky pro popis algoritmů, které odrážejí povahu řešených problémů, a nikoliv technickou.
A1PRG - Programování – Seminář Ing. Michal Ukazatele a pole 10 Verze
Proměnné v PHP Každý programovací jazyk pracuje s nějakými hodnotami. To, do čeho se tyto hodnoty ukládají, se nazývá proměnné. Každý programovací jazyk.
Cvičení.
3. Příkazy  Příkazy dělíme na jednoduché a strukturované.  Jednoduché příkazy - žádnou jejich dílčí částí neni příkaz - přiřazovací, vstupu a výstupu,
Vstupy a výstupy znaků a) Terminálový vstup a výstup ( getchar(), putchar() ) Přečtěte znak pomocí systémové funkce getchar() a vypište ho pomocí putchar().
Programovací jazyk PASCAL
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Příklady v jazyku C – část 3
Napište program v C pro výpočet plochy obdélníka se stranami A=3 a B=2. Výsledek vytiskněte s patřičným komentářem na obrazovku formátovým příkazem printf.
Začínáme vážně programovat Řídící struktury Přetypování Vstupně výstupní operace Vlastní tvorba programů.
Počítače a programování 1 7.přednáška. Základy Pole ve třídách a metodách Pole Arrays.
IB001 – Úvod do programování skrze C
Příklady v jazyku C – část 1. Výstupy pomocí printf. printf(" Tisk textu \n v apostrofech \n ") ; p=10; printf("%d\n", p) ; /* tisk konstanty */ printf("Tisk.
Datové typy a operátory. Co jsou datové typy  Charakterizují proměnnou nebo konstantu – jaká data obsahuje  Data jsou v počítači ukládána jako skupiny.
Ukazatele, řetězce Přednáška č. 3. Ukazatele  Ukazatel (pointer) – typ o velikosti 4 bajty (v 32bit. systémech) pro uložení adresy objektu na který ukazuje.
Soubory BI-PA1 Programování a algoritmizace 1, ZS Katedra teoretické informatiky © Miroslav Balík Fakulta informačních technologií České vysoké.
Příklady v jazyku C – část 2
Vícerozměrná pole (1) Jazyk C povoluje, aby pole mělo více rozměrů (dimenzí) než jeden Z vícerozměrných polí bývá nejčastěji použí-váno pole dvourozměrné.
Počítače a programování 1 2.přednáška. Základní lexikální struktura programu Program v jazyce Java je tvořen symboly a oddělovači Program Java je psán.
25/04/20151 Znakový typ (1) Používán pro reprezentaci konečné uspořá- dané množiny znaků, které umí: –vstupní zařízení akceptovat –výstupní zařízení publikovat.
Úvod do programování2 Vyučující: Mgr. Vítězslav Jersák Web: xjv.webnode.cz.
POSLOUPNOST test. ZKUSTE ODPOVĚDĚT Co je to komentář? Poznámky, které nám pomohou pochopit, když se k programu vrátíme po delší době, co jsme chtěli tou,
Programování KONSTANTY, ČTENÍ PO JEDNOM ZNAKU GETCHAR() FORMÁTOVANÝ VÝSTUP POMOCÍ PRINTF, VÝVOJOVÉ DIAGRAMY, CYKLY.
Programovací jazyk C# 2. část. Datové typy C# rozeznává dva druhy datových typů, hodnotové a referenční. Hodnotové datové typy Proměnné hodnotového datového.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Datové typy a operátory Základní programové.
Programování ÚVOD, PROMĚNNÉ, OPERÁTORY A PODMÍNĚNÝ PŘÍKAZ ERIK KRÁL.
Typ struktura (1) Datový typ struktura (struct) je agrego-vaný heterogenní datový typ Jedná se o skupinu několika proměnných, které mohou mít různé datové.
Programování ENUM, SWITCH,pole jednorozměrná a vícerozměrná, deklarace, inicializace, kopírování, porovnání Erik Král.
Vícerozměrná pole (1) Jazyk C povoluje, aby pole mělo více rozměrů (dimenzí) než jeden Z vícerozměrných polí bývá nejčastěji použí-váno pole dvourozměrné.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Vzorové řešení zápočtového testu
Programovací jazyk C Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jitka Vlčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN.
Algoritmizace a programování
Programování v jazyce C++
Řetězce (24) Funkce strchr: deklarována v: string.h
Příkazy cyklu (1) Umožňují vícekrát (nebo ani jednou) pro-vést určitý příkaz Jazyk C rozlišuje příkaz cyklu: s podmínkou na začátku: obecný tvar: while.
Oblast platnosti identifikátoru (1)
Typ pole (1) Proměnná typu pole představuje kolekci proměnných stejného datového typu, které mohou být označovány společným jménem (identifikátorem) Pole.
Opakování ze 3. cvičení deklarace proměnných výpis na monitor (výstup)
Řetězce (1) Řetězec (string) je posloupnost znaků (hod-not typu char)
Typ ukazatel (1) Proměnné typu ukazatel (pointer) uchovávají paměťovou adresu Hodnota ukazatele říká, kde (na jaké adrese) se v paměti nachází nějaký objekt.
Cyklus for (1) Obecný tvar: for (výraz1; výraz2; výraz3) příkaz
Proměnné (1) Proměnná: Definice proměnných:
Opakování ze 4. cvičení int a; printf("Zadej číslo: ");
Transkript prezentace:

Funkce výstupu (2) Funkce printf: deklarována v: stdio.h prototyp: int printf(const char *format,…); funkce: vypíše na standardní výstup posloupnost dat specifikova-nou parametrem format za parametrem format očekává alespoň tolik dalších argumentů, kolik je specifikováno parametrem format vrácená hodnota: při úspěšném výpisu vrací počet vypsaných znaků při neúspěšném výpisu vrací záporné číslo 02/06/2018

Funkce výstupu (3) Formátovací značka: parametr format: obecný tvar: řetězec obsahující text, který se má vypsat může obsahovat formátovací značky, za něž jsou do-sazeny a podle nichž jsou odpovídajícím způsobem formátovány hodnoty uvedené v následujících argu-mentech Formátovací značka: obecný tvar: %[příznaky][šířka][.přesnost][délka]specifikátor šířka: určuje minimální šířku pole pro výpis argumentu argument s méně znaky bude zleva, popř. zprava doplněn výplňovými znaky (obvykle mezera) 02/06/2018

Funkce výstupu (4) přesnost: u reálných čísel určuje počet číslic, které budou vypsány za desetinnou čárkou (implicitně 6) příklady specifikátorů pro výpis číselných hodnot: d, i celé číslo se znaménkem v desítkové soustavě o celé číslo bez znaménka v osmičkové soustavě x, X celé číslo bez znaménka v šestnáctkové soustavě u celé číslo bez znaménka v desítkové soustavě f reálné číslo v desítkové soustavě počet desetinných míst je dán částí přesnost e, E reálné číslo v desítkové soustavě v semilogarit- mickém (exponenciálním) tvaru počet desetinných míst je dán částí přesnost % vypíše znak % 02/06/2018

Úprava programu Znaky { a } psát pod sebe Příkazy mezi { a } odsadit o dvě až čtyři me-zery Středník psát bezprostředně za příkaz Záhlaví programu opatřit komentářem, který obsahuje zadání problému, jehož řešení pro-gram představuje 02/06/2018

Konstanty (1) Pevně dané hodnoty určitého typu (např. číslo): čísla v jazyce C: celá (int): 264, –1, 8765 reálná (double): 3.14159, –427.8123, 1.0, 4E–5, 1.2E3 Pojmenované konstanty: lze definovat pomocí direktivy preprocesoru obecný tvar: #define IDENTIFIKÁTOR hodnota např: #define PI 3.1415926 02/06/2018

Konstanty (2) takto definované konstanty nemají specifikovaný datový typ preprocesor provede textové nahrazení všech výsky-tů identifikátoru IDENTIFIKÁTOR hodnotou hodnota poznámka – konvence: identifikátory za direktivou #define zapisovat vždy velkými písmeny 02/06/2018

Výrazy (1) Tvořeny pomocí operátorů a operandů Příklady aritmetických operátorů: + součet – rozdíl * součin / podíl (reálný i celočíselný) % zbytek po celočíselném dělení Při vyhodnocování je respektována běžná prio-rita operátorů (podobně jako v matematice) Změnu priority operátorů je možné provést pomocí kulatých závorek – (, ) 02/06/2018

Výrazy (2) Příklady operandů: Příklady výrazů: konstanty pojmenované konstanty proměnné volání funkcí: funkce je vyhodnocena a výsledná hodnota je použita jako operand Příklady výrazů: 20+30*5–8/2 2*sin(PI/2)+6 4*(2+5)*(8.5+4.32) 02/06/2018

Proměnné (1) Proměnná: Definice proměnných: identifikátor, který může být v různých okam-žicích realizace programu spojen s různými hodnotami (téhož nebo kompatibilního) typu Definice proměnných: datový_typ1 id11, id12, …, id1n; datový_typ2 id21, id22, …, id2m; Např.: int i, j, k; double x, y; 02/06/2018

Proměnné (2) V zápisu definice proměnné je možné pro-vést i její inicializaci (nastavení její počá-teční hodnoty) Např.: int i = 0, j = 1, k; double x, y = 315.25; Jazyk C povoluje také použití tzv. konstant-ních proměnných const int i = 1000, j = 50; 02/06/2018

Proměnné (3) Hodnota konstantní proměnné je pevně dá-na její definicí a nemůže se v průběhu prog-ramu nijak měnit Konvence: identifikátory všech proměnných a funkcí zapi-sovat jako lower camel case: první písmeno vždy malé jestliže identifikátor je složen z více slov, pak každé slovo (vyjma prvního) začíná velkým písmenem Příklady: i, j, m, tlak, teplota, x1, x2, maxHodnota, nactiCislo, vypisPrvniZnak 02/06/2018

Funkce vstupu (1) Funkce scanf: deklarována v: stdio.h prototyp: int scanf(const char *format,…); funkce: načítá znaky ze standardního vstupu (klávesnice po-čítače) a převádí je podle řídícího řetězce format převedené znaky jsou po řadě ukládány do proměn-ných, jejichž adresy (ukazatele na ně) jsou zapsány jako další argumenty funkce scanf poznámka: adresu proměnné získáme zápisem: &identifikátor_proměnné (např. &x) 02/06/2018

Funkce vstupu (2) vrácená hodnota: parametr format: počet převedených a přiřazených (uložených) hodnot jestliže dojde k chybě nebo vyčerpání vstupních zna-ků dříve, než je přiřazena nějaká hodnota, pak funkce scanf vrací hodnotu EOF parametr format: může obsahovat: mezery nebo tabulátory, které jsou ignorovány obyčejné znaky (vyjma %), které by měly odpovídat násle-dujícím znakům na vstupu – používané zřídka konverzní specifikace 02/06/2018

Funkce vstupu (3) Konverzní specifikace: obecný tvar: %[potlačení_dosazení][šířka][velikost]operace operace: d celé číslo se znaménkem v desítkové soustavě i celé číslo se znaménkem, které může být v: desítkové soustavě osmičkové soustavě (s 0 na začátku) šestnáctkové soustavě (s 0x nebo 0X na začátku) o celé číslo se znaménkem v osmičkové soustavě (s nulou na začátku nebo bez ní) 02/06/2018

Funkce vstupu (4) u celé číslo bez znaménka v desítkové soustavě x celé číslo se znaménkem v šestnáctkové soustavě (s 0x nebo 0X na začátku, popř. bez nich) f, e, g reálné číslo float (i v semilogaritmic- kém) tvaru pro načítání čísel typu double je nezbytné na místě velikost zapsat l, tj.: lf, le, lg reálné číslo double (i v semilogarit- mickém) tvaru 02/06/2018