Shmidt Victoria MSSC in social work

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Vymezení a pojetí sociální práce
Každý může potřebovat pomoc aneb K čemu je sociální práce?
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
Pedagogické minimum – lektorské dovednosti
Jaroslava Sýkorová Milena Tomášková Karlovy Vary, 2014
Klíčová otázka č. 4 Jak uskutečňovat komplexní sociální, zdravotní a další služby lidem bez domova? Potřeby lidí bez domova v procesu participace Eliška.
PhDr. Josef Duplinský, CSc. PhDr. Zuzana Hadj Moussová
Společně Měníme a Rozvíjíme Venkov – SMARV PRV ČR III /005/3310a/672/
HUMANISTICKÁ PSYCHOLOGIE
Příjemce Základní škola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Králové Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.1.05/ Název projektu Digitalizace výuky.
Sociální práce s rodinou 3
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Kurz rodinného poradenství pro pracovníky pomáhajících profesí
Člověk v obtížných životních situacích Úvodní přednáška o krizích a jejích souvislostech.
Rodina a vzory Existují kladné vzory pro dnešní rodinu?
Kurz rodinného poradenství pro pracovníky pomáhajících profesí KOORDINACE SLUŽEB V PÉČI O KLIENTA V RT.
MEDIÁLNÍ KOMUNIKACE.
Vyjednávání I sebelepší mezilidské vztahy nebo manažerské techniky nás čas od času nedokážou ochránit před střetem různých názorů, myšlenek nebo přístupů.
Zpracovala: Simona Hyková
Adolescence (16 – 18 až 20 – 22 let).
Film má být příručkou správného chováni nebo zdrojem nezávislosti
Komunitní sociální práce
Interkulturní práce a slovník roku Mladý Jeroným, Jana Vlastníková.
Systemický přístup v SP
Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukační utváření
Metodika posouzení Metody, techniky, postupy. Klíčová otázka: n Jak provést posouzení, aby co nejlépe reflektovalo situaci uživatele služby?
ZÁKLADY MEZILIDSKÉ KOMUNIKACE
VYUŽÍVÁNÍ FILMŮ V SOCIÁLNÍ PRÁCI: KULTURNÍ PRAXE JAKO METODA KOMPLEXNÍHO A HUMANISTICKÉHO PŘÍSTUPU K POMÁHAJÍCÍ ČINNOSTI Shmidt Victoria MSSc in social.
Teorie vzdělávání dospělých
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Vzdělávaní a stanovení cílů ÚOS Jitka Navrátilová
Seminář 7 přístupy a pozice praktika Témata k diskusi: Typy spojení problémů a přístupů Volba povolání jako příklad aplikace různých přístupu ve filmech.
Plánování využiti filmu v praxi Typy k diskuzi Kontinuita kroků v vypracováni filmu Definováni úlohy filmu v vaši praxí Souvislost mezi stylistikou práce.
pokus o obecnou teorii sociálního jednání (T
VYUŽÍVÁNÍ FILMŮ V SOCIÁLNÍ PRÁCI: KULTURNÍ PRAXE JAKO METODA KOMPLEXNÍHO A HUMANISTICKÉHO PŘÍSTUPU K POMÁHAJÍCÍ ČINNOSTI Seminář 2 Úloha experta Film má.
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
ZÁVĚREČNÝ SEMINÁŘ 2. GLOBÁLNÍCH GRANTŮ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE V RÁMCI OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Učení podmiňováním Učení pokusem a omylem Učení programováním
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Seminář 4 Humanistický přístup: možnosti a omezení Skládá se z tří častí: Rozbor domácího úkolu 2 z pohledu pozici diváka, kritika, experta, a odborníka.
Osobní bezpečí. Sebepojetí Sebepojetí - znamená porozumět sám sobě, svému JÁ, svým náladám, chování Sebepojetí – zahrnuje sebepoznávání, sebehodnocení.
Seminář 9 Plánování využiti filmu v praxi Typy k diskuzi Kontinuita kroků v vypracováni filmu Definováni úlohy filmu v vaši praxí Souvislost mezi stylistikou.
Systemický přístup Mgr. Věra Pucová. Základní charakteristika přístup orientovaný na změnu opak diagnostického přístupu typický přístup pro sociální práci.
Teorie a metodika výchovy Lekce 4: Pedagogika volného času a zážitková pedagogika Mgr. Katřina Lojdová
ÚSKALÍ SPOLUPRÁCE S RODINOU KLIENTA ,JIRKOV PHDR. MARTINA VENGLÁŘOVÁ.
Program terapie partnerských agresorů. Teoretická východiska Co nám brání chovat se bezohledně, agresivně, ubližovat blízkým?
Komunikace při přijímacím řízení a v pracovním týmu
Komunikační a prezentační dovednosti / C2b
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Co se rozumí kvalitou vzdělávacích služeb Mgr. Pavel Říha
Didaktické prostředky
Projev a image prezentujícího
DRAMATURGIE TEAMBUILDINGOVÝCH PROGRAMŮ (seminář)
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Vztahy a pravidla soužití - rodina
Teorie vzdělávání dospělých
Úvod do sociologie PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
spor o vedoucí roli ve výchově Gražyna Mendecka
Osobnost supervizora Jitka Navrátilová
Otázky pro průběžnou práci
EVROPSKÝ SOCIÁLNÍ FOND
Úvod do sociologie PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
Rodičovství biologické a pěstounské
Pedagog.
česká asociace sdílené ekonomiky
Transkript prezentace:

Shmidt Victoria MSSC in social work schmidtvica@yahoo.com využívání filmů v sociální práci: kulturní praxe jako metoda komplexního a humanistického přístupu k pomáhající činnosti Shmidt Victoria MSSC in social work schmidtvica@yahoo.com

Cíle kurzu: Rozborem práce s filmy poukázat na protiklady i možnosti pomáhajících profesí a identifikovat svoje postavění mezi různými přístupy Vyzkoušet si efektivitu kino-terapie, a také sebe jako potenciálního terapeuta

Dnešní cíle a aktivity Jak se práce s filmem podobá jiným typům zasahování pomáhajících pracovníků a čím se odlišuje? Seznámení v diskuzi o stereotypním a pozitivním pohledu na využívání filmů Prvky kompetence kinoterapeuta – probíráme úryvek z animovaného filmu Lilo a Stitch

Kino-terapie 1a je jednoduší, než jiné typy terapie: zvol si ten pravý film, pust ho, a klient má problém za sebou 1b Potřebuje doplňkové kompetence a vztah k filmům, a schopnost jejich analýzy

Odborník, který využívá filmy 2a může přijít o svou autoritu, proto že využívání filmů nevypadá moc profesně 2b preferuje nedirektivní přístup ke klientovi a dodržuje rovnováhu mezi klienty a odborníkem

Film 3a je prostředek pro sebe-reflexi a sebeterapii 3b zprostředkuje komunikaci a podporuje vzájemné pochopení

Podívejte se na úryvek jako obyčejný DIVÁK Ale zkuste se představit, že jste Dítě ve věku 7 let Nezkušený náhradní rodič Pracovník SPOD

Hlavní prostředky pro terapeutické účinky: Pozice diváka Hlavní prostředky pro terapeutické účinky: Identita (komu jsem podobný/á, koho bych zařadil/a do své skutečnosti jako sebe) Soucit (do koho jsem schopný/á se vcítit ) Resistence (čí úloha mě nezajímá, a nebo s jakou postavou nechci mít nic společného)

Identita, soucit, resistence …

Otázky k terapeutické diskuzi Co může znamenat (ne)schopnost vypracovat identitu s postavou?   Na čem záleží schopnost vcítit se postav: na potenciálu filmu dojmout diváky, na citlivosti diváka, na konkrétní situaci diváka v průběhu sledování filmu, na reakci jiných lidí z okolí?

Otázka k sebereflexi Máte (nebo jste měl(a)) nějakou postavu, která fungovala jako zdroj vzorků chování - proste byla tím, kým byste chtěl(a) být? a opačně Měl(a) jste zkušenost s výrazně negativním vztahem k postavě?

Možné vysvětlení identity s postavou Jak chceme vypadat před jinými lidmi Co považujeme za nejdůležitější , jaké naše schopnosti a vlastnosti, a co omezujeme Jak rozlišujeme atraktivní druh chováni a typy osobnosti (co a kdo ovlivňuje naší volbu)

Co je úlohou filmu, a co - odborníka Vtáhnout klienta do světu filmu a zařídit možnost soucitu Aktivovat reflexi klienta na své reakce a pohledy

Veřejná postava pomáhajícího odborníka Podívejte se na úryvek jako expert ze sféry sociální práce a z hlediska následujících problémů Veřejná postava pomáhajícího odborníka Zodpovědný opatrovník či náhradní rodič Potřeby dítěte Agresivita a její projevy

Veřejná postava pomáhajícího odborníka Kdo je sociální pracovník podle veřejného míněni v Americe: bezmocný či superman? Jaké schopnosti má pracovník a čím si odlišuje od klienta? Jakou strategii uskutečňuje sociální pracovník, strategii kontroly či empowerment (dává tím klientovi nové možnosti)?

Různobarevnost a generaci postav sociálních pracovníků

Odkazy pro zájemce Social work in the movies: another look. Through the eyes of Hollywood: images of social workers in film by Miriam L. Freeman, Deborah P. Valentine http://findarticles.com/p/articles/mi_hb6467/is_2_49/ai_n29086466/?tag=mantle_skin;content Social work in the movies: another look. http://www.thefreelibrary.com/Social+work+in+the+movies%3A+another+look.-a0151323447

Zodpovědný opatrovník Jak úryvek popisuje, kdo neodpovídá kritériu správného chováni poručníka? Nakolik je tento popis karikaturou na veřejnou představu o zodpovědném dospělém? Co vidí a co nevidí sociální pracovník v chování Nani a proč?  

Potřeby dítěte Co Lilo nemá (nebo nemá v dostatečné míře) ze seznamu nejdůležitějších potřeb podle úryvku? Jaká důležitá informace není k dispozici pro ohodnocení potřeb Lilo? Jestliže existuje velký rozdíl mezi emocionálními vztahy a úrovní poskytování péče o dítě – co je prioritou při rozhodování?

Agresivita a její projevy Jaké druhy agresivního chování prokazují postavy (verbální agresivita, fyzická agresivita, citové vydírání, hrozba, libovůle)? Na čem záleže agresivita každé z postav (jaké zdroji agresivity má a může mít každá postava)? Je agresivita ve veřejném životě nevyhnutelná?

Když se díváme na film jako expert Reflexe odborníka Konstatace a interpretace chování, jaké teorii se využívaje a proč Jaká témata se podtrhuje a proč

Podívejte se na úryvek jako odborník Nakolik ten úryvek i přes cizí kulturu, bude srozumitelný pro české diváky? Jaké vlastnosti chování postav jsou „mezinárodni“? Jaké (ne)výhody může mít ten film jako cizí film?  

Podívejte se na úryvek jako odborník Na co může byt nasměrována diskuze o tomto úryvku: agresivita, schopnost obhájit své zájmy, styl komunikace mezi rodiči a dítětem, vliv komercionalizované kultury na chování dítěte, strach před komunikací s úředníky?

Podívejte se na úryvek jako kritik Jaké kultury míchá ten film a proč? Za jakým účelem má tento film množství odkazů na havajskou kulturu a masovou americkou kulturu šedesátých let? Jaké žánry a filmy se v úryvku využívají? Které umělecké způsoby z uvedených v úryvku vytvářejí humor?

Autoři Dean DeBlois a Chris Sanders Zúčastnili se točení více než 10 animovaných filmů (Mulan, Lví král, Beauty and the Beast ) http://kiskaloo.com/

Práce s filmem potřebuje implementaci všech úloh: Divák Aby rozlišoval(a) reakci odborné a mimo povolaní Aby měl(a) představu o pohledu klientů na film

Práce s filmem potřebuje implementaci všech úloh: Expert Aby se dozvěděl projev problému v komercionalizované kultuře, která bezprostředně ovlivňuje klienty Aby spojil film a teoretické podklady

Práce s filmem potřebuje implementaci všech úloh: Odborník Aby spojil(a) potřeby klienta s filmem, metodou praxe, atd. Aby podpořil(a) sebereflexi, která se týká překážek ve všímání problém klientů

Práce s filmem potřebuje implementaci všech úloh: Kritik Aby vzal(a) do vědomi kontexty filmu Aby využil(a) vizuální specifiku filmu

Domácí úkol Má hlavní postava problém nebo ne? Pes, který uvnitř byl kočkou (The dog who was a cat incide) Siri Melchior, 2002 http://www.youtube.com/watch?v=bn28cTaiaM4 Má hlavní postava problém nebo ne? S kým můžeme hlavní postavu porovnat? Byl tento problém vůbec vyřešen a jak?

Má hlavní postava problém nebo ne Má hlavní postava problém nebo ne? Zvolte odpověď, která vám nejvíce vyhovuje: Schová se od sobe a neakceptuje svoje přítomné „Já“ Má bipolární poruchu (co je symptomem schizofrenie), co je typický projev pro bezdomovci , a potřebují speciální léčbu a komplexní sociální podporu Má problém jen kvůli veřejným názorům – které předpisují být kočkou, a nebo psem Psi a kočky si ho nevšímají, proto že na jednou objevuje něco, co se jim nelibí, a už je sám

S kým můžeme hlavní postavu porovnat ? Transgender (transsexuál) Jakýkoliv člověk – každý má svou „kočku“ a musí najít způsob, jak s ní žit Člověk, který nemá strach ze své upřímnosti, ale platí za to osamělostí Člověk v moderní době, která požaduje sledování dost různých pravidel, z čeho vypadáme jako psi, i když jsme kočky a naopak

Jak ten problém byl vyřešen a ba byl li vyřešen? Překonání krizové situace (utopeni) a vypracování týmu mezi kočkou a psem Potkání další osoby (kočky se psem uvnitř), která je pro ostatní „cizí“ A vaše verze odpovědi

Příští seminář Otázky, které budeme probírat: Film jako manuál správného chováni nebo zdroj nezávislosti Terapeutický film uklidní nebo vzrušuje Film klade otázky nebo odpovídá na otázky

Ohodnocení kurzu Účast v seminářích 20% Domácí úkoly 40% Pokus vypracovat cvičení a nebo celý program 40%