8.hodina Strukturalismus: Ferdinand de Saussure

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat kulturu?
Advertisements

Seminář k metodám sociologického výzkumu Josef Bernard Katedra sociologie FF UHK.
Strukturální analýza uměleckého díla
Odborný text: základy Judikáty a jejich struktura
3. Co jsou to hodnoty? významný termín používaný zvláště v etice 20. století axiologie – disciplína zkoumající hodnoty hlavní představitelé: Max Scheler,
Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie
Bezpečnost, bezpečnostní hrozby a rizika
Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat média?
Sociální systém organizace
strukturalismus (F. de Saussure, C. Lévi-Strauss)
Co je to logika? KFI/FIL1 Lukáš Košík Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
TEORETICKÉ OTÁZKY BEZPEČNOSTI
Politologie jako věda Politika moc
Sociální konstruktivismus
Vymezení, funkce, zdroje
Žijeme ve společném světě Stav, vývoj, rizika a možnosti v soudobé „multikulturní“ společnosti a globálním světě.
Veřejnost – dav - masa Eliška Jungová, IKSŽ, FSV UK LS 2007/08.
HUMANISTICKÁ PSYCHOLOGIE
Sociální skupina Sociální skupina je specifickým sociálním útvarem, vytvářený různým počtem jedinců a vždy určitým způsobem tak, že jedinci k sobě patří.
Motivační témata a životní příběhy
Rodina, ve které žiji Není nejmenších pochyb o tom, že je to v prostředí rodiny a domova, kde se všechny největší ctnosti, veškeré ctnosti, které vévodí.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Vertikální sociální diferenciace Sociální diferenciace je součástí problematiky sociální struktury. Znamená vydělování a rozlišování jednotlivých částí.
Motivační témata a životní příběhy
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
12. října  z řeckého filein – milovat / sofia – moudrost  touhu po vědění, které by obsáhlo celou skutečnost a vyjevilo člověku smysl jeho života,
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Sémantické aspekty katalogizace III. PhDr. Jiří Stodola.
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ , OPVK)
Sociální diferenciace
Psychologie osobnosti
Atomární (nomenklaturní) teorie významu - REKAPITULACE
Norbert Elias (kon)figurace. konfigurace 1. život lidí ve společnosti má tvar, vytvářený silou vzájemných závislostí 2. vzájemné závislosti (interdependence)
Tento materiál není určen pro jakékoliv další šíření či citování
Rozhodování ve veřejné správě Přednáška M. Horáková.
Psychologické aspekty zdraví
Diskurzivní analýza v sociologii
Improvizace jako součást intermediálních aktivit v procesu sebepoznání a vztahové komunikaci Wanda Dobrovská Univerzita Palackého v Olomouci Katedra hudební.
Inovace filologických studijních oborů v souladu s potřebami na trhu práce Reg. č.: CZ.1.07/2.2.00/
Nedbalová MartinaDubová KateřinaNedbalová MartinaDubová Kateřina.
Alexis de Tocqueville / / Karl Marx /1818 – 1883/
Řízení kariéry PhDr. Dana Bernardová, Ph.D.
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
1 HISTORICKÝ PROSEMINÁŘ Postup v rámci bakalářského studia oboru Dějin křesťanského umění na KTF UK: INTERDISCIPLINÁRNÍ CVIČENÍ HISTORICKÝ PROSEMINÁŘ SEMINÁŘ.
Hudební akustika PhDr. Petr Kalina, Ph.D
Generátory tvorby hodnoty
Skupinová dynamika.
Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 6 Subjektivní, objektivní a absolutní idealismus.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Sociální struktura 1. Sociální diferenciace, vertikální diferenciace 2. Sociální skupina 3. Sociální mobilita.
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
Osoba a osobnost Pavlína Jordánová, Margita Přikrylová, Eliška Roubalová.
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Co je ekonomie? 1. seminář TNH 1
Sociologie pro SPP/SPR
Ideologie v digitálních hrách
Hudební akustika PhDr. Petr Kalina, Ph.D
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
Úvod do sociologie PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
Úvod do kvalitativního výzkumu
I. Výzkum sociálních struktur a genderová diferenciace
Fundament a jeho strukturace
Úvod do sociologie PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
KULTURA Společenská kultura Kultura ; VY_32_INOVACE_D3_01
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

8.hodina Strukturalismus: Ferdinand de Saussure Mezní pozice: Luis Althusser, Jacques Lacan Poststrukturalismus: Jacques Derrida, Michael Foucault

Relační pojetí významu Saussure, de F. (1967/1996): Kurs obecné lingvistiky. Praha, Academia. Jazyk je systém znaků. Význam je funkcí systému, tj. vztahů mezi prvky (vlaky, šachy: identita je zachována místem v systému). Znak je arbitrárním spojením označujícího a označovaného: Znak je tedy také vztahem, mimo tento vztah jeho složky nemají význam. ● Spojení zvuku a toho, co zvuk označuje, je výsledkem konvence. Význam je proto produktem sociálního systému a nevyvěrá z označované věci. Označující = název, grafická či akustická podoba Označované = pojem

Obr. 57

Význam Identita znaku je čistě funkcí diferencí v systému. Znak je tedy tím, čím jiné znaky nejsou, není tedy definován pozitivně: svým obsahem, ale negativně: odlišností od jiných (Saussure, 1967). To platí pro každé označující i označované. Relační pojetí významu znamená opuštění definice jazyka jako transparentního systému komunikace, který referuje o vnější realitě. Jazykový systém se sám stává zdrojem významu. Studovat člověka a společnost pak znamená studovat různé znakové systémy. To, co je důležité jsou rozdíly a vztahy, které společnost obdařila významem (viz gender). Význam jako diference: konkrétní důsledky pro interpretaci (tanec, Sarah Kane).

Tančíme v kole s nadějí, Diference uprostřed sedí Tajemství, co všechno ví. ● Úvahy o významu básně jsou založeny na práci s opozicemi a diferencemi, jimž přisuzujeme určitý obsah a vyvozujeme z nich závěry. ● Culler, J. (2002). Krátký úvod do literární teorie. Brno: Host.

Relevance strukturalismu II Pojem „dekonstrukce subjektu“: subjekt je rozdroben, rozpuštěn tehdy, když se jeho funkce připisují různým systémům, které operují skrze něj (Hauer, 2002). Právě předpoklad, že do té míry, do jaké lidské činy nebo výtvory vyjadřují význam a fungují jako znaky, musí existovat základní systém konvencí a diferencí, který významy umožňuje, je tím, co činí Saussura inspirativním (tamtéž). Díky Saussurovi mohly sociální vědy přijmout model studia zaměřený na to, jak tyto konvence (založené na diferencích) konstituují určitý aspekt sociální reality (Levi-Strauss, Althusser, Lacan)

Základní teze strukturalismu Deleuze, G. (1993). Podla čeho poznáme štrukturalismus? Bratislava: Archa. Teze: Označující má určující roli ve vztahu k označovanému. Význam vyplývá z kombinace prvků, které samy nic neoznačují. Subjekt se podřizuje zákonu označujícího. Místa ve strukturálním prostoru jsou prvotní ve vztahu k věcem a reálným bytostem, které je zaujímají.

„Význam“ v poststrukturalismu I Diference, na nichž je význam založen, jsou pohyblivé. Na rozdíl od strukturalismu, který chápe význam jako produkt binárních opozic, jež jsou pevně propojeny, je podle post-strukturalismu význam nestabilní, protože označující dominuje nad označovaným. Každé označované je jen momentem v intertextuální hře a samo se stává označujícím jiného označovaného, a to se opět stává označujícím, … Différance: Jacques Derrida: zahrnuje 2 významy: Nebýt identický Odklad, časová mezera Derrida, J. (1993). Texty k dekonstrukci. Bratislava: Archa.

Différance Différance tedy znamená systém odlišností vytvářejících význam a také inherentní časovou mezeru mezi přítomností a tím, co konstituuje přítomnost, totiž právě rozdíl od předchozího. V prvním významu je tedy différance možností pojmového systému vůbec. Působí, že významu je dosaženo pouze tehdy, pokud se každý přítomný prvek vztahuje k něčemu jinému, při čemž si zachovává v sobě stopu minulého. Stopa konstituuje přítomné svým vztahem k tomu, čím přítomné samo není. Aby ale přítomné mohlo být něčím samostatným, musí být odděleno od minulého, a tento interval rozděluje i přítomnost a všechno, o čem lze její perspektivy uvažovat, tedy i jsoucno a subjekt. (Derrida, 1993)

Důsledky pro analýzu V poststrukturalismu se uvedený princip používá ke zdůraznění toho, že efekt reprezentace, v níž je význam zdánlivě stabilní, je dán pouze dočasnou, prozatímní, zpětnou fixací, protože význam přítomného znaku je vždy umístěn v kontextu ne-přítomného. Není tedy odvozen pouze od podobnosti či odlišnosti s jinými znaky, ale od celého diskurzivního kontextu, od vztahu mezi texty, takže se změnou tohoto kontextu je otevřen změně a pluralitě i význam jednotlivých slov: princip intertextuality. Suplementarita: v PDA například Baxter (2003): dominantní diskurz předpokládá diskurz aktuálně potlačený, potlačený je tedy nutností pro dominantní, jsou v sobě vzájemně obsaženy. To vytváří možnost pro zvrat dominance. V analýze jde o zkoumání vztahů mezi zdánlivě se vylučujícími kategoriemi.

Poststrukturalismus Cílem je dekonstrukce binárních opozic: subjekt-objekt, muž-žena, kultura-příroda, mluvení-psaní, …, protože takové opozice vytvářejí hierarchii hodnot privilegující jeden pól nad druhým. Dekonstrukce: metoda čtení textu založená na suplementaritě. Smyslem je rozvrat (destrukce) původního významu a jeho nová konstrukce. Privilegovanost určité kategorie (např. mluvy) je narušena kategorií podřízenou, resp. odvozenou (psaní). Lze tak ukázat, že to, co se zdá být pouhým dodatkem, suplementem (psaní), není druhotné, ale „pravdivější“.

Dekonstrukce Psaní je Jazykem, ne mluva, protože v něm se zviditelňuje différance a nekontrolovatelnost významu. Znamená fakt historické prvotnosti nutně i prvotnost ideovou? To, co je dodáno, se může stát určujícím (kultura nad přírodou). Rousseau: psaní je suplementem. Suplement je však „dodání chybějícího“, je tedy něčím podstatným. Slovo suplement tedy narušuje původní význam, jež mu chtěl Rousseau dát. Význam neurčuje Rousseau, ale jazyk. Je-li psaní je „pharmakon“, pak je jedem i lékem. Jazyk skrze Platónův text současně a nerozhodnutelně říká dvě odlišné věci. Tento tzv. centrifugální pohyb postupuje celým jazykem.

Svět = text Označované neexistuje, jediné, co je, jsou vztahy mezi označujícími. Mimo text nic neexistuje. Nemůžeme dospět k věci samotné / zakončit řetězec označujících. Diseminace je stav neustálého odkládání, nenaplnění významu, je to permanentní stav jazyka, který je důsledkem absence označovaného.

Foucaultovo pojetí moci Moc (Dozerať a trestať, 1975/2000): Nadvláda: masivní a viditelné uplatnění moci, působí zákazy, omezení, tj.negativně. Původně moc monarchistická. Disciplinární moc: kategorizace, normalizace (přizpůsobení normám) a individualizace (specifikace individuálních odchylek od normy) subjektu, působí produktivně: vytváří identitu a touhy subjektu. Namísto veřejné popravy nastupuje vězení jako morální náprava: trest a kontrola se zvnitřňují. Namísto zviditelnění moci nastupuje zviditelnění jejího objektu. Moc se stává autonomní. Disciplinační moc se postupně rozšiřuje: školy, továrny, léčebny, a následovně i mimo ně (výchovné praktiky, zkoušky, „práce na sobě“). Rozlišení stavů nadvlády a strategických her: předpokládá možnost rezistence

Vědění/moc 1. aspekt: nová podoba vědění umožňuje a přináší nové způsoby omezení a tlaků. Např. moderní věda se vyznačuje extenzivnějším a detailnějším věděním o člověku = prostor pro více kontinuitní a pervazivní kontrolu, což dále umožňuje ještě intenzivnější a rozsáhlejší zkoumání. Působení disciplinační moci skrze vědění psychologie: praktiky testování, sledování, konzultací, terapií, navrhování modelů, atd. (posuzování normality, odchylek, kategorizace vlastností, typů osobností, typů výchovy, posuzování schopností, intelektu, správného vývoje,…) 2. aspekt: mocenské vztahy určují, co je považováno za vědění a kdo je oprávněn je produkovat, a současně toto vědění určuje podobu mocenských vztahů.

Foucaultovo pojetí subjektu Subjektivace: proces konstituování subjektu spojený s disciplinární produktivní mocí. „Tato forma moci se bezprostředně uplatňuje v každodenním životě, kde jednotlivce kategorizuje, poznačuje jeho vlastní identitu, svazuje ho s jeho vlastní identitou, vnucuje mu zákon pravdy, který musí uznat a který ostatní musí uznat v něm. Je to forma moci, která z jednotlivců činí subjekty.“ (Foucault, rozhovory) Slovo „subjekt“ má dva významy: podléhající někomu jinému prostřednictvím kontroly a závislosti a svázaný/á se svou vlastní identitou prostřednictvím vědomí a sebepoznání. Disciplinační moc produkuje nové „biografické jednotky“: delikventní, hyperaktivní, homosexuální. Produkce objektu viz Dějiny šílenství, diskontinuita, epistémy, hry pravdy.

Jacques Lacan Oblast reálného: mimo význam Stadium zrcadla, oblast imaginárního: první krok k rozštěpení, jež je základem lidského vědomí a touhy Diferenciace z původní symbiózy - identifikace s obrazem v zrcadle Já je projekcí pohledu druhé/ho, vidí se vždy jen jako odraz (mezera), narcistní zamilovanost do obrazu Vstup do symbolického řádu: druhé rozštěpení Slova nahrazují původní zdroj slasti-matku, umožňují nad ní ve fantazii dítěte udržet kontrolu. Slova nahradí původní objekt, čímž je od něj – a od svého uspokojení – subjekt oddělen. Jakékoliv uspokojení bude vždy zahrnovat pocit ztráty. Subjekt je zároveň sám sobě odcizen, stává se tím, jako co je označován. Vstup do jazyka subjekt rozdělí na vědomý subjekt (ego: odcizení) a nevědomý subjekt. Nevědomí je strukturováno jako jazyk (hypnóza). Hlavním strachem je ztráta, rozpad Já (ale co touha po splynutí?)

Touha, znaky Vyřešení Oidipovského konfliktu (přijetí zákona otce=norem) je touha po matce potlačena, místo toho se začíná navazovat na určité významy. Vše odkazuje k původní touze po matce/splynutí, avšak ta nemůže být nikdy naplněna: princip touhy. Může poskytnout výklad motivační dynamiky: navázání na významy: kulturní dostupnost a individuální historie. Touha: rozdíl mezi potřebou a žádostí (zbytek ze žádosti) čím se stane potřeba, když je odcizena v označujícím (přeložení do jazyka ji „zbavuje její pravdy“) touha po Druhém jako zdroji, garantu významu touha být touhou druhého: zaplnění nedostatku

Žádost, touha a romantický diskurz Žádost - oblast imaginárního - žádost lásky: Fantazie o dosažení předobjektového (původní ne-identita, plnost, nerozlišitelnost) stavu za pomoci objektu (druhá osoba). Objekt je však pouze náhražkou, původní plnosti nemůže být dosaženo. Touha - oblast symbolického - touha po absolutnu: Touha po přesahu relativity lidského, hledání absolutních jistot, Boha, pevného bodu, smyslu života. Definitivní význam však nemůže být nalezen, věc sama o sobě je nedostupná. Romantický diskurz: symbiotický vztah s druhým jako řečení vlastní neúplnosti, roztříštěnosti, nejistoty (žádost). Nebo také útěk od postmoderní fragmentace, nedostatku všezahrnujícího smyslu (touha). Romantický vztah je často prezentován jako nalezení podstaty, vysvobození z dosavadních útrap.

Freud: romantický muž netouží po jednotlivé ženě, ale po samotné touze Freud: romantický muž netouží po jednotlivé ženě, ale po samotné touze. Principem romantického vztahu je neustálé udržování touhy, tj. nenaplněnosti toho, co subjekt žádá. Proto se jedná o vztah narcistický (na rozdíl od opěrného). Tajemná jinakost může zároveň být doplňujícím prvkem, jenž poskytne celistvost, i podnětem naděje k uchopení něčeho transcendentálního, něčeho, co dosud není dostupné (touha míří za to, co je lidské, známé, relativní).