Vliv člověka na ovzduší

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Problémy životního prostředí a jejich řešení 1: ovzduší
Advertisements

Ekologické aspekty vody
Kyselý déšť.
EKOLOGICKÉ ASPEKTY VODY
ZNEČIŠŤOVÁNÍ ATMOSFÉRY
Markéta Pokorná, sk. 19 Vyučující: Ing. David Hynek
Zdravotně sociální fakulta Jihočeské univerzity
Složky krajiny a životní prostředí
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
Registrační číslo projektu:
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Krajina a životní prostředí
VLIV PRŮMYSLU NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Znečištění ovzduší Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
1 Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada28 AnotaceVyučovací.
Násobení a dělení lomených výrazů
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 23 AnotaceNástroje.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_PR_05_„ČISTÝ.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
PEDOSFÉRA VY_32_INOVACE_23_464
Síťový transformátor VY_32_INOVACE_36_722
Látky a jejich přeměny VY_32_INOVACE_29_581
Základy organické chemie
Kótování VY_32_INOVACE_26_511
Zařizovací předměty VY_32_INOVACE_26_525
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Spalovací motory 1 VY_32_INOVACE_21_420
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Kámen VY_32_INOVACE_25_500 Projekt.
Druhy topidel VY_32_INOVACE_18_354
Aldehydy, ketony VY_32_INOVACE_24_478
Armatury plynovodů VY_32_INOVACE_17_327
Topné plyny VY_32_INOVACE_17_328
Pohonné hmoty VY_32_INOVACE_25_509
Subjekty trhu VY_32_INOVACE_40_802
Vnitřní struktura technických materiálů
Statky, služby VY_32_INOVACE_40_797
Složení betonu VY_32_INOVACE_02_029
Svařování plamenem 4 VY_32_INOVACE_22_437
Umělý kámen VY_32_INOVACE_25_504
Vzduch Materiál byl vytvořen v rámci projektu
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje BUŇKA VY_32_INOVACE_23_461 Projekt.
Převislé konstrukce VY_32_INOVACE_02_022
Legendy VY_32_INOVACE_26_512
Regulované soustavy statické
Základní typy organických reakcí
Markýzy VY_32_INOVACE_02_024
Ochrana přírody a krajiny
Kreslení základních strojních součástí
Neškodné trhliny VY_32_INOVACE_27_540
Regulované soustavy statické s dopravním zpožděním
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Hořáky VY_32_INOVACE_17_325 Projekt.
Lineární nerovnice 2 VY_32_INOVACE_10_199
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Beton VY_32_INOVACE_25_499 Projekt.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je
Výrobní činitelé v podniku
ALKALOIDY VY_32_INOVACE_24_486
Logický výraz VY_32_INOVACE_08_153
Nabídka VY_32_INOVACE_40_800
Stavba atomu VY_32_INOVACE_12_227
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Funkcionalismus VY_32_INOVACE_46_938
Regulátory derivační VY_32_INOVACE_37_747
Výrazy-algebraické vzorce
Investiční majetek VY_32_INOVACE_41_828
Typy čar VY_32_INOVACE_26_522
Názvosloví oxidů VY_32_INOVACE_29_583
Rozšiřování základů VY_32_INOVACE_27_542
Zvukové izolace VY_32_INOVACE_02_039
Transkript prezentace:

Vliv člověka na ovzduší STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Vliv člověka na ovzduší VY_32_INOVACE_23_452 Projekt MŠMT EU peníze středním školám Název projektu školy ICT do života školy Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0771 Šablona III/2 Sada 23 Anotace Shrnutí negativních vlivů člověka na ovzduší Klíčová slova Atmosféra, plyny, oxid siřičitý, oxidy dusíku, smog Předmět Ekologie Autor, spoluautor Ing. Anna Mazáčová Jazyk Čeština Druh učebního materiálu Prezentace, výklad Potřebné pomůcky PC, dataprojektor Druh interaktivity Výklad pomocí prezentace Stupeň a typ vzdělávání Střední škola Cílová skupina 1. a 2. ročník, žáci 15 – 17 let Speciální vzdělávací potřeby ne Zdroje Seznam viz poslední strana

Hlavní znečišťující faktory STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Hlavní znečišťující faktory Přirozené zdroje atmosférických příměsí Oceán (pohlcování a výdej CO2, N2O, H2S, HCl) Vegetace (methan, aldehydy, ketony, CO apod.) Vulkanická činnost (SO2, CO2, HCl, NH3, prašný aerosol) Činnost mikroorganismů (NO, NO2, N2O, H2S, CH4) 2. Nepřirozené zdroje atmosférických příměsí Emise Imise Smog

Nepřirozené zdroje atmosférických příměsí: Spalovací procesy: STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Nepřirozené zdroje atmosférických příměsí: Spalovací procesy: vypalování lesů spalování fosilních paliv automobilová doprava Pěstování rostlin a chov domácích zvířat (CH4) Zkoušky jaderných zbraní v atmosféře (NOx) Produkce chlorfluoruhlovodíků (freonů) Nevhodné obdělávání půdy Skládky odpadů (CH4, CO2)

Emise Exhaláty pocházející z konkrétního zdroje v konkrétním čase STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Emise Exhaláty pocházející z konkrétního zdroje v konkrétním čase Rozdělení podle skupenství: pevné (prach, saze) kapalné plynné (SO2, CO2, Nox, freony, výfukové plyny, áááááá Jednotlivé součásti emisí: spolu navzájem reagují setkávají se s přirozenými složkami vzduchu včetně vodní páry působí na ně energie slunečního záření a elektrické výboje v atmosféře vznikají nové látky, které se postupně chemicky mění transport nových látek proudem vzduchu i na velké vzdálenosti

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Imise Jsou emise, které po určité době a po spadu na zemský povrch působí jako škodliviny na živé i neživé složky ekosystémů

Smog chemické znečištění atmosféry Rozdělení: STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Smog chemické znečištění atmosféry Rozdělení: Redukční smog – Londýnský: směs průmyslového a městského kouře s mlhou, obsahuje SO2 a další látky, zimní podmínky, způsobuje dýchací potíže, bronchitidy, astma Oxidační smog – Losangelský (letní): vzniká za intenzivního slunečního svitu, kdy na zplodiny ze spalovacích motorů NOx, CO, uhlovodíky působí UV záření, vytváří se ozón, který vstupuje do složitých tzv. fotooxidačních reakcí. Vzniklá směs dráždí sliznice dýchacích cest apod.

Kyselý déšť Kyselý déšť: definován jako srážka s pH nižším než 5,6 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Kyselý déšť Kyselý déšť: definován jako srážka s pH nižším než 5,6 Normální déšť má pH mírně pod 6, je mírně kyselý, toto přirozené okyselení způsobuje CO2 (oxid uhličitý), který tvoří s vodou slabou kyselinu uhličitou Vznik kyselého deště: SO2 – ze sopečné činnosti a spalování fosilních paliv NOx – např. z automobilů Tyto plyny se rozptýlý do atmosféry a začnou reagovat s vodou za tvorby sirných a dusíkatých kyselin, které padají na zem ve formě deště. Vliv kyselých dešťů: - způsobuje zvýšenou kyselost v půdě a ve vodních tocích – nepříznivý vliv na rybách a rostlinstvu - urychluje zvětrávání uhličitanových materiálů (vápencové skály, omítky)

Souhrn učiva Otázky pro opakování STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Souhrn učiva Otázky pro opakování Vyjmenuj hlavní zdroje znečištění ovzduší člověkem. Které druhy přirozeného znečištění ovzduší znáš? Popiš vznik kyselého deště. Popiš důsledky dopadu kyselého deště na organismy. Co je to smog? Jak vzniká oxidační smog a jaké je jeho složení? Jak vzniká redukční smog a jaké je jeho složení? Definuj pojmy: emise, imise.

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použité zdroje doc. RNDr. BRANIŠ, CSc., Martin. Základy ekologie a ochrany životního prostředí. Praha: Informatorium, 2004, ISBN 80-7333-024-5. ŠLEGR, Jiří; KISLINGER, František; LANÍKOVÁ, Jana. Ekologie a ochrana životního prostředí. Praha: Fortuna, 2005, ISBN 80-7168-828-2.