Vliv člověka na ovzduší STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Vliv člověka na ovzduší VY_32_INOVACE_23_452 Projekt MŠMT EU peníze středním školám Název projektu školy ICT do života školy Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0771 Šablona III/2 Sada 23 Anotace Shrnutí negativních vlivů člověka na ovzduší Klíčová slova Atmosféra, plyny, oxid siřičitý, oxidy dusíku, smog Předmět Ekologie Autor, spoluautor Ing. Anna Mazáčová Jazyk Čeština Druh učebního materiálu Prezentace, výklad Potřebné pomůcky PC, dataprojektor Druh interaktivity Výklad pomocí prezentace Stupeň a typ vzdělávání Střední škola Cílová skupina 1. a 2. ročník, žáci 15 – 17 let Speciální vzdělávací potřeby ne Zdroje Seznam viz poslední strana
Hlavní znečišťující faktory STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Hlavní znečišťující faktory Přirozené zdroje atmosférických příměsí Oceán (pohlcování a výdej CO2, N2O, H2S, HCl) Vegetace (methan, aldehydy, ketony, CO apod.) Vulkanická činnost (SO2, CO2, HCl, NH3, prašný aerosol) Činnost mikroorganismů (NO, NO2, N2O, H2S, CH4) 2. Nepřirozené zdroje atmosférických příměsí Emise Imise Smog
Nepřirozené zdroje atmosférických příměsí: Spalovací procesy: STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Nepřirozené zdroje atmosférických příměsí: Spalovací procesy: vypalování lesů spalování fosilních paliv automobilová doprava Pěstování rostlin a chov domácích zvířat (CH4) Zkoušky jaderných zbraní v atmosféře (NOx) Produkce chlorfluoruhlovodíků (freonů) Nevhodné obdělávání půdy Skládky odpadů (CH4, CO2)
Emise Exhaláty pocházející z konkrétního zdroje v konkrétním čase STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Emise Exhaláty pocházející z konkrétního zdroje v konkrétním čase Rozdělení podle skupenství: pevné (prach, saze) kapalné plynné (SO2, CO2, Nox, freony, výfukové plyny, áááááá Jednotlivé součásti emisí: spolu navzájem reagují setkávají se s přirozenými složkami vzduchu včetně vodní páry působí na ně energie slunečního záření a elektrické výboje v atmosféře vznikají nové látky, které se postupně chemicky mění transport nových látek proudem vzduchu i na velké vzdálenosti
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Imise Jsou emise, které po určité době a po spadu na zemský povrch působí jako škodliviny na živé i neživé složky ekosystémů
Smog chemické znečištění atmosféry Rozdělení: STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Smog chemické znečištění atmosféry Rozdělení: Redukční smog – Londýnský: směs průmyslového a městského kouře s mlhou, obsahuje SO2 a další látky, zimní podmínky, způsobuje dýchací potíže, bronchitidy, astma Oxidační smog – Losangelský (letní): vzniká za intenzivního slunečního svitu, kdy na zplodiny ze spalovacích motorů NOx, CO, uhlovodíky působí UV záření, vytváří se ozón, který vstupuje do složitých tzv. fotooxidačních reakcí. Vzniklá směs dráždí sliznice dýchacích cest apod.
Kyselý déšť Kyselý déšť: definován jako srážka s pH nižším než 5,6 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Kyselý déšť Kyselý déšť: definován jako srážka s pH nižším než 5,6 Normální déšť má pH mírně pod 6, je mírně kyselý, toto přirozené okyselení způsobuje CO2 (oxid uhličitý), který tvoří s vodou slabou kyselinu uhličitou Vznik kyselého deště: SO2 – ze sopečné činnosti a spalování fosilních paliv NOx – např. z automobilů Tyto plyny se rozptýlý do atmosféry a začnou reagovat s vodou za tvorby sirných a dusíkatých kyselin, které padají na zem ve formě deště. Vliv kyselých dešťů: - způsobuje zvýšenou kyselost v půdě a ve vodních tocích – nepříznivý vliv na rybách a rostlinstvu - urychluje zvětrávání uhličitanových materiálů (vápencové skály, omítky)
Souhrn učiva Otázky pro opakování STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Souhrn učiva Otázky pro opakování Vyjmenuj hlavní zdroje znečištění ovzduší člověkem. Které druhy přirozeného znečištění ovzduší znáš? Popiš vznik kyselého deště. Popiš důsledky dopadu kyselého deště na organismy. Co je to smog? Jak vzniká oxidační smog a jaké je jeho složení? Jak vzniká redukční smog a jaké je jeho složení? Definuj pojmy: emise, imise.
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použité zdroje doc. RNDr. BRANIŠ, CSc., Martin. Základy ekologie a ochrany životního prostředí. Praha: Informatorium, 2004, ISBN 80-7333-024-5. ŠLEGR, Jiří; KISLINGER, František; LANÍKOVÁ, Jana. Ekologie a ochrana životního prostředí. Praha: Fortuna, 2005, ISBN 80-7168-828-2.