DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0807 Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada: Základy ekonomiky Ověření ve výuce: oktáva Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Romová. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz; ISSN 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).
TÉMA: Potřeby PŘEDMĚT: Základy ekonomiky KLÍČOVÁ SLOVA: Ekonomika, potřeby, statky, služby JMÉNO AUTORA: Mgr. Jana Romová
Metodický pokyn: výklad: úvod do problematiky, vysvětlení základních termínů práce s učebnicí: str. 13–14 / cvičení
Cíle a základy hospodaření POTŘEBY Cíle a základy hospodaření
EKONOMIKA neboli hospodářství shrnutí hospodaření subjektu, státu, organizace, jednotlivce činnosti směřující k získání zdrojů, jejich zpracování a k produkci výrobků a služeb
Potřeby jsou základem celé ekonomiky požadavky, které si člověk uvědomuje a při jejichž nesplnění má pocit nedostatku A) fyzické (jsou dány biologickou podstatou člověka – jíst, pít, spát, obléci se) B) duševní (dány rozvojem myšlení – chuť strávit příjemné prázdniny, vidět film…) A) individuální (týkají se jednotlivce) B) kolektivní A) hlavní (k jejich uspokojení vyvolávají potřeby vedlejší) B) vedlejší (vyvolány uspokojením hlavních potřeb)
Potřeby – základ celé ekonomiky??? Naše potřeby: jízdní kola, lístky do kina, kalhoty, boty, kosmetika, CD, … K jejich uspokojení musí někdo něco vyprodukovat, zajistit, dopravit a prodat.
Uspokojování potřeb 1. STATKY – předměty, věci 2. SLUŽBY – činnosti A) hmotné (věcné): chléb, boty, dům, městské osvětlení B) nehmotné (duchovní): počítačový program, znalost cizího jazyka A) spotřební: slouží přímo k uspokojení potřeb – potraviny, oděvy B) kapitálové: slouží k výrobě, nespotřebováváme je přímo – obilí, vařič, látka, šicí stroj C) veřejné: tyto statky nekupujeme, získáváme je „zdarma“ – zaplatíme si je z daní – městské osvětlení, obrana státu 2. SLUŽBY – činnosti opravy, doprava, kadeřnické služby, obchodní činnost
Potřeby stále rostou… Každý člověk může mít jiné potřeby Potřeby se stále vyvíjejí a rostou, potřeby jsou ovlivněny: a) podstatou člověka (věk, vzdělání, …) b) vlivy okolí a společnosti (vyspělost ekonomiky, úroveň vzdělání v celém státě, životní prostředí, množství volného času
Životní úroveň aneb jak se daří potřeby uspokojovat Jak jsou potřeby uspokojovány = „Jak dobře se člověk má“ 3 složky životní úrovně: a) kolik statků a služeb obyvatelstvo spotřebuje (nakupuje) a v jaké kvalitě b) kolik veřejných statků a služeb je obyvatelstvu poskytováno a v jaké kvalitě c) úroveň životních podmínek (životní prostředí, volný čas) ??? – porovnej ve školní ročence životní úroveň Čechů v minulosti a nyní
ZDROJE: Klínský, P. – Münch, O. Ekonomika 1 pro obchodní akademie a ostatní střední školy. 2. vyd. Praha: Fortuna, 2002. ISBN 80-7168-831-2. s. 5–14