NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Markéta Hanzalová Náprstková NÁZEV:VY_32_INOVACE_3.2.3.2.N_09_Raný novověk TEMA: Dějepis pro 7. ročník ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.2976
ANOTACE Tato prezentace je určena k využití samostatné práce žáků v hodině – žáci si přečtou v učebnici kapitolu o změnách v raném novověku a na základě učebnice pak doplňují informace do zadání. Po společné kontrole, kdy žáci vepisují správné odpovědi přímo na tabuli a opravují si případné chyby v sešitě, práce slouží jako výpisek.
Změny raného novověku 1) Za přechod od středověku k novověku se považuje období ............................................................................................ 2) K zásadní proměně hospodářství přispěly tyto vynálezy: a) textilní výroba ..................................................................... b) hutnictví, sklářství a hornictví : ......................................... 3)Dopravu ulehčily tyto vynálezy: ...................................................... 4)V roce 1445 došlo k vynálezu, který zásadně ovlivnil kulturu a vzdělanost.............................................................................................Vynálezce se jmenoval ........................................................................
5) Změnila se i podoba vojska : ................................................................................................... 6) Větší výnosy v zemědělství přineslo ...................................................................................... 7) Centrem světového obchodu a bankovnictví byly ................................................................ 8) Vznikaly první manufaktury = .............................................................................................
Řešení: 1) konce 15. a první poloviny 16. století 2) a)mechanický tkalcovský stav, punčochářský pletací stav, šlapací kolovrátek b) vodní kolo, vysoká pec 3) otočná přední náprava, zdokonalení stavby lodí, kompas 4) vynález knihtisku, Johannes Gutenberg 5) profesionalizace armády – nájemní vojáci, rozvoj pěchoty a dělostřelectva, ztráta významu rytířské jízdy 6) střídavé hospodaření, zdokonalení pluhu 7) Janov, Benátky, Neapol, Londýn, Lyon, Antverpy, Bruggy 8) velké dílny, kde se práce dělila na dílčí úkony – dělníci podle své specializace vždy vyráběli jen část výrobku
ZDROJE ČECHURA, Jaroslav. Dějepis pro 7. ročník základní školy a 2. ročník osmiletého gymnázia. 1. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998, 136 s. ISBN 80-723-5002-1.