Základní jednorozměrné geometrické útvary

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Úhel Převody jednotek velikosti úhlů Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radomír Macháň. Dostupné z Metodického portálu.
Advertisements

Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Funkce Lineární funkce a její vlastnosti 2. Funkce − definice Funkce je předpis, který každému číslu z definičního oboru, který je podmnožinou množiny.
Aplikace geometrických tvarů v realitě
Základní škola Čelákovice
Kruh, kružnice Matematika 8.ročník ZŠ
Měření délky pevného tělesa
VÝRAZY Matematické zápisy obsahující čísla (konstanty), písmena (proměnné) a početní operace ČÍSELNÉ S PROMĚNNOU √25 2.(4-7.8) 3x+7 4a3- 2a.
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_20_Rovinné útvary
ANALYTICKÁ GEOMETRIE V ROVINĚ
Matematika – 8.ročník Přímka a kružnice
Lineární funkce - příklady
Soustava dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
Název: Trojúhelník Autor:Fyrbachová
Krácení a rozšiřování poměru
Grafické řešení lineárních rovnic

Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Vlastnosti trojúhelníku
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
Množiny bodů dané vlastnosti
Soustava dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
Sestrojení úhlu o velikosti 90° pomocí kružítka.
Základní konstrukce Obdélník (známe-li délku jedné jeho strany a úhel, který s ní svírá úhlopříčka)
Známe-li délku úhlopříčky.
GEOMETRICKÉ TVARY v rozsahu učiva 1. stupně ZŠ
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Poměr v základním tvaru.
Rovnice a nerovnice Lineární nerovnice Mgr. Jakub Němec
MATEMATIKA – GEOMETRIE 7
MATEMATIKA Poměr, úměra.
Soustava dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Kvadratické nerovnice
Čtverec kružítkem Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Rovnice a graf přímé úměrnosti.
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Goniometrické funkce Autor © Ing. Šárka Macháňová
VZÁJEMNÁ POLOHA DVOU KRUŽNIC
Úvod do geometrie Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785,
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu "EU peníze školám"
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
IV/ Přímka a její části Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Dvourozměrné geometrické útvary
Základní konstrukce Obdélník (známe-li délku jedné jeho strany a úhlopříčky) Autor obrázků © Mgr. Radomír Macháň.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Autor obrázků © Mgr. Radomír Macháň
Matematika – 8.ročník Přímka a kružnice
Jsou přímky a , b: rovnoběžky různoběžky Správná odpověď: b a různoběžky.
Dvourozměrné geometrické útvary
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Teorie chyb a vyrovnávací počet 1
Stanovení vzdálenosti na Zemi cv. č. 4
PLANIMETRIE Zobrazení v rovině
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Poměr v základním tvaru.
Rozvoj geometrických představ
Kruh a kružnice Základní názvosloví Středová a osová souměrnost
ÚVOD DO GEOMETRIE Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. Materiál je určen pro bezplatné.
Úhly v kružnici Středový a obvodový úhel (vztah mezi nimi)
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
VY_32_INOVACE_Sib_II_14 Geometrie první pololetí
Dvourozměrné geometrické útvary
Lineární funkce a její vlastnosti
Konstrukce trojúhelníku - Ssu
Množiny bodů v rovině Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Grafy kvadratických funkcí
Sestrojení úhlu o velikosti 90° pomocí kružítka.
Dvourozměrné geometrické útvary
Konstrukce trojúhelníku
Transkript prezentace:

Základní jednorozměrné geometrické útvary Planimetrie Základní jednorozměrné geometrické útvary

Dobrý den. Posaďte se prosím, výuka začíná. Planimetrie Dobrý den. Posaďte se prosím, výuka začíná. Planimetrie je geometrie zabývající se rovinnými útvary, tzn. rovinná geometrie. Rovinné geometrické útvary jsou množiny bodů. Nejdříve si popovídáme o geometrických útvarech jednorozměrných, na úplný úvod si však řekneme, který geometrický útvar je tím úplně nejzákladnějším.

Zápis: A = B případně A  B Bod - je základní geometrický útvar. Co je bod ale ve skutečnosti? Nemá rozměr a nemá tvar. Není to koule, čtverec, krychle, obdélník. Představte si křížek ze dvou čárek (tvar znaménka plus). Bod je to místo, kde se čárky protínají. Body pojmenováváme velkými tiskacími písmeny (A, B, C, D, .., X, Y, Z).‏ + + + A + A A=B B Dva body (např. A a B) mohou mít dvě různé vzájemné polohy. 1. Bod A je totožný s bodem B, splývají spolu. Zápis: A = B případně A  B 2. Bod A je různý od bodu B. Zápis: A  B

Přímka - nekonečně dlouhá a také nekonečně tenká křivka, která je dokonale rovná. p - přímky pojmenováváme malými písmenky (p, q, …) - platí, že každými dvěma různými body prochází právě jedna přímka q + p A + B - tato přímka představuje nejkratší spojnici mezi těmito body a zapisujeme ji:  AB A co křivka q? Je to také přímka? Není? A proč? Ano, skutečně není, protože křivka q není rovná, respektive nepředstavuje nejkratší možnou spojnici mezi body A a B.

Přímka + + B A p - přímka má jeden rozměr. Víte, co to znamená? Ano, správně. Už to slyším. Znamená to, že můžeme měřit jen její délku. Na rozdíl například od čtverce, u kterého můžeme měřit rozměry dva: délku a šířku (výšku). S tím vysvětlením měření délky, to však není až tak bezproblémové, jak by se zdálo. Přímka je totiž „dlouhá rovná čára“, kterou můžeme neustále prodlužovat. Je tedy nekonečná, a změřit se tudíž nedá. Co však změřit lze, je vzdálenost jakýchkoli dvou bodů, které na přímce leží – tedy jak víme z předchozího snímku, nejkratší možnou vzdálenost těchto bodů. Pak skutečně hovoříme o měření délky, ovšem o měření délky úsečky. Ale to trošku předbíháme.

Polopřímka + + + A B A  AB p Každý bod ležící na přímce rozděluje tuto přímku na dvě navzájem opačné polopřímky. Tento bod je počátkem obou těchto polopřímek. B + A + Polopřímka s počátečním bodem A, na které leží bod B, se jmenuje polopřímka AB a zapisuje se:  AB

Polopřímka + + + + + + B A C  AB  AC  XY  XZ Y X Z p p Bod A rozděluje přímku p na dvě polopřímky:  AB 1.) Polopřímku AB:  AC 2.) Polopřímku AC: Obdobně popiš polopřímky vznikající v následujícím příkladu:  XY +  XZ + + Y X p Z

Polopřímka + + + + + +  XY  XZ Y X Z  ZX   ZY  YX   YZ Y X Z Našli byste v tomto příkladu ještě nějaké další polopřímky?  ZX   ZY +  YX   YZ + + Y X p Z V příkladu tedy existují 4 různé polopřímky dané danými body:

Úsečka + + B A AB = 61 mm = 6,1 cm p Jsou-li A a B dva různé body ležící na přímce, pak průnik polopřímek AB a BA je úsečka AB. Body A a B jsou krajními body této úsečky. U úsečky může být, jak jsme již avizovali na některém z předcházejících snímků, měřena i délka (jako u prvního geometrického útvaru). Úsečka AB má délku 61 mm, tj. 6,1 cm, což zapisujeme: AB = 61 mm = 6,1 cm

Množina bodů Je třeba ještě jednou říct, že se všechny geometrické útvary, o kterých jsme prozatím mluvili, tzn. přímka … p;  AB polopřímka …  AB;  BA úsečka … AB skládají z bodů. Jsou to tedy množiny bodů, jistým způsobem specifikované. p B + A +

Příklady Jsou dány body A, B, C, D, E.

Příklady Sestroj přímku BE.

Příklady Sestroj polopřímku CE.

Příklady Sestroj úsečku AD.

Příklady Sestroj polopřímku CA.

Příklady Sestroj přímku AB.

Příklady Sestroj úsečku BC.

Výborně! Tak si myslím, že už rozumíš tomu, čím se od sebe liší: přímka polopřímka úsečka A také víš, že všechny tři zmíněné geometrické útvary se skládají z nekonečně mnoha bodů! A samozřejmě víš i to, že polopřímka a úsečka jsou části přímky.